Wanneer is het juiste moment om een hond in te laten slapen?

Onze hond, een Berner Senner van 12 (is natuurlijk erg oud!) kan bijna niet meer lopen maar is verder nog heel alert, eet goed en wil heel graag bij ons in de buurt zijn.
Ze gaat bijna niet meer naar buiten maar als ze dan naar de tuin sukkelt, valt ze vaak tijdens het plassen en poepen, soms in haar eigen behoefte. Dit is zo'n naar gezicht en dan zeggen we ook steeds tegen elkaar dat het niet langer gaat. Maar als ze dan weer in huis ligt en helemaal opleeft als er iemand komt, denk ik steeds, ze heeft nog zoveel zin en ze wil steeds bij ons zijn.

Wanneer is het moment dat je moet zeggen, het is klaar, kan niet langer.
Ik heb nu het idee dat we meer aan onszelf denken dan aan de hond.
Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Let aub niet op het antwoord van skankhunt. Slaat als een tang op een varken. Al zou ik het juiste antwoord zelf niet weten. Ik denk dat je gevoel wel zegt wanneer het tijd is. En anders overleggen met de dierenarts. Misschien zijn er opties om het uitlaten beter te laten gaan.
Antoni
7 jaar geleden
Zo te zien is het antwoord van skankhunt verwijderd.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Het criterium dat mijn ouders altijd hanteerden was 'zolang het er op lijkt dat de hond nog plezier beleeft aan dingen' (dus bv. inderdaad blij is als iemand aandacht aan hem/haar geeft, nog wel wil eten, enz, ook al lijkt het er op andere momenten misschien op dat hij pijn heeft). Er kwam vaak een punt waarop de hond apathisch werd, gedrag vertoonde dat leek op 'laat me maar gewoon met rust', niet meer wilde eten en/of drinken, ook niet als je met voedsel bij hem kwam, proberen weg te lopen uit huis om ergens om alleen te sterven, dat soort dingen. Dat was vaak het moment waarop mijn ouders de knoop doorhakten. Misschien was dat al een te laat moment. Maar het is en blijft heel subjectief ja, je kunt het nooit zeker weten, denk ik.
Rieneke1
7 jaar geleden
Moeilijk.....wil je echt tot het gaatje gaan, of wil je dat moment juist voor zijn? Wat geeft meer spijt: iets te vroeg (voor je gevoel), of iets te laat in laten slapen? Hoe zit het met de 5 vrijheden van Brambell? Allemaal overwegingen. Sterkte.
Rieneke1
7 jaar geleden
http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/euthanasie/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het blijft heel persoonlijk. Zelf heb ik een Duitse Herder van 12. Als zij niet meer zelfstandig zou kunnen lopen, poepen of plassen zou het voor mij klaar zijn. Ze heeft al wel dagelijks maximaal Metacam en twee keer daags Tramadol. Dat dan wel weer. Voor andere mensen zou ik al een grens overschreden hebben. Ze is pijnvrij met medicatie en kan goed zelf bewegen. Het is een heel moeilijk besluit. Sterkte!

Antwoorden (2)

De hond zelf lijkt haar ouderdomsongemakken makkelijker te accepteren dan jullie. Daarom lijkt mij dit moment nog niet het juiste om de hond in te laten slapen. Uit je verhaal lees ik niet dat ze pijn lijdt: dat lijkt mij een extra reden om haar nog bij je te laten.

Misschien zijn er oplossingen voor de ongemakken te vinden met een loophulp? Oudere mensen gebruiken een rollator of een rolstoel als lopen niet meer makkelijk gaat. Voor honden bestaan vergelijkbare middelen of zijn die wel te maken. Als het niet lukt, is het ook niet erg, maar een hulpmidddel zou het lopen kunnen vergemakkelijken.
7 jaar geleden
Ik zeg altijd:
Het moet nog een hond kunnen zijn.

Als hij niet meer kan wat hij jarenlang wel gekund heeft en als hij niet meer kan wat hij nog wel wilt doen, dan is het voor het beestje niet leuk meer. Hoeveel knuffels hij ook krijgt.

Bij hondjes is het altijd het lichaam wat niet meer kan, in plaats van de hersenen die achteruit gaan zoals bij mensen. Dat maakt het voor ons lastig.