Waarom heet een zeekoe een zeekoe?

Terwijl het helemaal niks met een koe temaken heeft?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De Nederlandse naam "zeekoe" is voor het eerst aangetroffen in Der Naturen Bloeme van Jacob van Maerlant (1287), in de vorm "zee coe". Maerlant bedoelde waarschijnlijk de doejong. Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal is de term mogelijk terug te voeren op de op die van een rund gelijkende kop en op de geluiden die zeekoeien maken. De naam "zeekoe" is in het Nederlands overigens ook gebruikt voor de walrus, het nijlpaard en de vis Heniochus varius. In het Afrikaans wordt het nijlpaard nog steeds "seekoei" genoemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

deze kun je niet melken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals koeien leven zeekoeien van gras. Zeegras wel te verstaan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien vanwege dezelfde welgevormde lichaamsbouw
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zeekoe heeft de naam gekregen omdat het - net als landkoeien - een planteneter is, ook hij (of zij) graast. De vergelijking is dus logisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze een grazer is. En dan in de zee. Of moest dit weer een onderwatersteek zijn naar wat fermere vrouwen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zeekoe is mijn lievelingsdier!
En wel omdat hij zeegras eet.