Waarom is de etensbak van de hond, na het eten, zo slijmerig bij het afwassen?

Waarmee kan ik makkelijk de etensbak schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Het speeksel van de hond is anders samengesteld dan dat van de mens. Het is nuttig bij het fijnkauwen van rauw vlees en botten. Het plakt meer en zelfs zonder het te weten kan je aan een bord of schotel voelen dat een hond het heeft schoongelikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om de bak schoon te maken is gewoon sop meer dan genoeg. Wel heet water, dat werkt beter.
Ivana
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Inderdaad ja, ik heb wel eens een bord van tafel gepakt en daaraan voelde ik gewoon dat dat hond (die natuurlijk keurig in zijn mand lag) het had afgelikt.
Honden, maar ook de meeste andere dieren (m.u.v. de mens), hebben een andere samenstelling qua speeksel. M.n. honden speekselen veel meer dan mensen. Dat doen ze omdat ze een ander voedingspatroon hebben. Honden eten van oorsprong vaak rauwe botten en vlees. In hun speeksel zitten daarom andere stoffen dan bij mensen. Die stoffen helpen de hond zijn voedsel in de maag te kunnen verteren (de maag van de hond bevat ook andere bacteriën dan bij mensen). Ook al krijgen de meeste honden brokken of voorbewerkt voer (dus niet rauw) ze hebben nog steeds dezelfde speekselklieren als wolven.
Dit komt ook voor bij andere dieren. O.a. knaagdieren laten ook zo'n heerlijk spoor van kwijl achter in hun etens- en drinkbak.
In speeksel bij honden zijn stoffen te vinden die bacterie remmend werken. Ik denk dat honden daarom zoveel speekselen om het rauwe eten toch te kunnen verteren.
Je kunt het gemakkelijk met een schurend schoonmaak middel verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, ja: het kan zijn dat, wanneer je hond erg veel speeksel verliest, hij iets mankeert. M.n. bij warm weer kan hij uitdrogen. Je kunt dit nagaan door eens te meten of hij te veel water drinkt. Ook kun je evt. de urine van de hond laten checken op afwijkingen aan blaas en nieren.