wat te doen als je hond 12 is en om de 3 weken ongeveer epilepsie aanval. is zo rot voor het beestje en akelig om te zien. Zou ze daarmee aftakelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zegt de dierenarts daarover?

Antwoorden (9)

Denk wel dat de epilepsie aanvallen invloed hebben op de gezondheid van de hond. Heb zelf een vogel gehad met epilepsie die heeft het uiteindelijk niet gered en is erg door deze aanvallen verzwakt geraakt. Als ik jou was zou ik naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond van mijn tante is er helaas aan overleden, het is inderdaad een naar gezicht maar 3 weken valt mee. deze hond had het elke dag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het beestje zal er inderdaad wel achteruit gaan. wat het precies met een hond doet weet ik niet. je zou even op de onderstaande site kunnen kijken.

Toegevoegd na 16 minuten:
enkel voorbeeldje van de site:

Blijf rustig en doe zo weinig mogelijk. U kunt de aanval toch niet meer stoppen. Probeer niet tijdens een aanval medicijnen toe te dienen; dit is zinloos en gevaarlijk. Verwijder andere honden uit de kamer of hou ze uit de buurt. Praat zachtjes tegen uw hond. Probeer niet het hoofd vast te houden; uw hond maakt onwillekeurige bewegingen en kan middels het klappen van de kaken een beet veroorzaken. Dit is ook de reden dat u NIET de bek vast moet houden of een "bekbandje" moet aanleggen, zoals door ondeskundigen nog wel eens wordt aangeraden om een tongbeet te voorkomen. Een tongbeet komt echter zelden voor en het dichtbinden van de bek is derhalve enkel een onnodige belasting voor uw hond. Zorg ervoor dat uw hond zich niet kan bezeren aan meubilair of scherpe voorwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar takelt ze zeker van af. Of ze er erg veel aan lijdt is aan de dierenarts om te bepalen.

Ik zou er eens met hem over spreken en vragen of er iets moet gebeuren.
Met dat iets bedoel ik natuurlijk, of er een eind aan het eventuele lijden moet worden gemaakt.
Dat zou voor jou verschrikkelijk zijn, maar een hond moet je ook zijn einde gunnen als hij/zij daar aan toe is.

Misschien heeft de dierenarts een ander idee en nog medicijnen, die haar een beetje kunnen oppeppen. Wij kunnen vanuit GV daar eigenlijk geen oordeel over geven.

Ik wens je veel sterkte, maar handel uit liefde voor de hond. Dat is de enige maatstaf die ik je wil aanreiken.
Ivana
13 jaar geleden
Epileptische aanvallen zijn niet gezond, hoewel ik een hond heb gehad die 3 was met zijn eerste aanval en 13 toen hij overleed. Geen nadelige gevolgen gehad. Het kan ook zijn dat je hond, wat niet te hopen is, een hersentumor heeft. Wacht niet, ga naar de dierenarts en neem met hem door wat de mogelijkheden zijn en hoe de kwaliteit van leven nu is voor je hondje. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige persoon, die je een zinnig antwoord kan geven op je vragen, is je dierenarts. Misschien is een telefoongesprek voldoende. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een epileptische aanval is altijd rot om te zien, daarna zijn ze ook vaak erg moe (mensen ook). Maar als zij na een dag rust weer normaal functioneert, kun je nog best een tijd genieten van elkaar. Merk je echter dat alles moeite gaat kosten, dat de hond bijvoorbeeld begint te zwalken (dus vaak duizelig is) ,moeite krijgt met eten, coördinatie en/of voortdurend incontinent is, dan moet je natuurlijk je maatregelen gaan nemen. Houdt contact met je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een kat gehad met epileptische aanvallen.
Is er oud mee geworden.
Zorg dat het dier zich tijdens een aanval niet kan verwonden aan scherpe dingen. Als je erbij bent probeer dan NIET de aanval tegen te houden door de hond aan bv ledematen vast te pekken. Daardoor kan er wat breken. Probeer dan alleen te zorgen dat het beest zich niet kan beschadigen aan scherpe dingen door voorzichtig in een richting te duwen.
Ga in ieder geval naar een dierenarts. Er zijn medicijnen om de aanval af te zwaaken als die begint.
Na de aanval is het dier uitgeput Dit komt omdat alle spieren keihard hebben moeten werken en dat kost heel veel energie.
Na da aanval drinken klaar zetten en eventueel makkelijk te eten voer.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke epileptische aanval laat een lichte tot zwaardere beschadiging in de hersenen achter.
Daardoor zal je hond inderdaad steeds meer achteruit gaan...en waarschijnlijk steeds vaker aanvallen krijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga met je hond naar de dierenarts en laat je informeren al