mijn hamster valt in 1x in slaap, is dat normaal?

mijn hamster is best wel druk en heel snel maar als je een tijdje met hem speelt stopt ie ineens een gaat ie heel stil zitten en slapen, ik dat normaal?????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Als het goed is slaapt hij niet echt.
Er kunnen meerdere reden zijn waarom hij dit doet:

1) Hij is lekker ontspannen en geniet van het gekriebel en blijft hij daarom lekker zitten genieten met zijn oogjes dicht

Maar veel vaker komt deze reden voor:

2) De hamster voelt zich bedreigd, kan voor zijn gevoel niet weg komen (bijvoorbeeld omdat jij achter hem aan komt, of omdat jij zo ver over hem heen hangt dat hij niet meer ziet waar jij eindigt (hun ogen zijn niet al te best)) en de hamster besluit om zich doodstil te houden. Dit werkt namelijk goed om bepaalde roofdieren, vooral roofdieren die graag spelen met hun eten alvorens het dood te maken en roofdieren die niet goed zien en daarom alleen afgaan op dingen die bewegen, af te leiden en is dus een overlevingsstrategie van de hamster.

De meeste prooidieren kennen vier overlevingstactieken, die in het Engels de Four F's genoemd worden:
- Flight (vluchten)
- Fight (vechten)
- Freeze (verstijven)
- Faint (flauwvallen)

Ze beginnen als ze zich bedreigd voelen met vluchten. Als jij je hamster tegen houdt, of hij zit in afgesloten ruimte kan dat niet. Dan zal hij proberen te vechten (bijten, nageltjes gebruiken) maar als je hem dat hebt afgeleerd of het lijkt hem zinloos doet hij dat niet. Daarom verstijfd hij (dit is wat jou hamster waarschijnlijk doet) om zijn vijand af te leiden. Laat de vijand hem dan nog niet met rust, zal hij in het uiterste geval doen alsof hij flauwvalt en dus de vijand laten geloven dat hij al dood is.

Besef je goed dat jij voor je hamster niet anders bent dan een roofdier. Wat voor jou een kwartiertje spelen is, kan voor een hamster een kwartier doodsangsten uit staan zijn!

Hou er rekening mee dat je hamster de ogen aan de zijkant heeft (net als de meeste prooidieren, roofdieren hebben ze aan de voorkant). Pak je hamster nooit van boven af, maar leg je hand in de kooi en wacht tot hij er zelf opstapt. Jij wordt ook niet gelukkig als er nu een gigantische hand uit de lucht komt en die jou ineens oppakt. Geef de hamster genoeg plekjes om weg te kruipen (bijvoorbeeld een oude doek op schoot met plooien er in) en als hij weg wil van je schoot, laat hem dan ook gewoon gaan en hou hem niet tegen. Speelgoed dingen zijn voor je hamster vaak niets anders dan grote enge obstakels die hij moet leren kennen. Probeer je in te leven in je hamster, en de wereld te zien vanuit zijn kleine kraaloogjes. Als je zo klein bent als hem, zijn dingen die voor een mens leuk lijken voor jou dood eng!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sheila1234: ik zeg niet dat hij per definitie bang is hè ;) Dat kan niet via internet zonder hem ooit te hebben gezien en naar zijn gedrag te hebben gekeken. Dit is alleen wat het meest voorkomt bij hamsters. Hamsters zijn van nature nieuwsgierig, zelfs hamsters die zwaar mishandeld zijn in het verleden komen uiteindelijk, als je maar genoeg geduld hebt, wel weer naar je toe uit zich zelf. Dus dat jou hamstertje (die naar ik aanneem nooit mishandeld is) naar je toe komt is heel normaal :-) Dat wil zeggen dat hij/zij niet per definitie bang voor je is, gelukkig. Maar dat zegt niet dat hij niet kan schrikken/bang zijn en dus verstijven. Zolang hij meer positieve dan negatieve ervaringen heeft aan het uit de kooi zijn, zal hij blijven komen. Maar nogmaals: ik kan van hieruit niet zeggen waardoor het komt. 8 op de 10 keer is het een schrikreactie, maar misschien hoort jou hamster wel bij die twee op de tien die een andere reden heeft. Overigens, let volgende keer eens op je hamster als hij het weer doet. Voel eens of zijn spiertjes strak gespannen staan of helemaal ontspannen zijn etc. Succes!

Andere antwoorden (1)

ja, mijn hamster doet dat ook :P
dan rent ze heel druk rond en dan krabbel ik aan haat kontje en dan doet ze haar staart omhoog en dan gaat ze heel stil liggen relaxen met haar oogjes dicht :D