Wat kan je doen aan een kieskeurige kat?

Sinds mijn kat 'ziek' is geweest (zie http://www.goeievraag.nl/vraag/kat-ziek-uitleg.98814) eet hij zijn brokjes niet meer. Hij's topfit en doet alles gewoon normaal, maar hij eet amper z'n brokjes (hij eet de helft van zijn bakje leeg). Nu hadden we nog wat zachtvoer en dat at hij in een keer op. Maar sinds we hem dat hebben gegeven eet hij z'n brokjes nog amper. Hij heeft altijd die brokjes (van Royal Canin, dus aan de kwaliteit zal het wel niet liggen) gewoon gegeten.

Dus hij was eerst ziek, at helemaal niks, toen gaven we hem zachtvoer, at hij iets van, hij werd beter, at van brokjes nog steeds weinig, maar at zachtvoer wel in een keer op.

Wat kan je hieraan doen?

Toegevoegd na 9 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kat-ziek-uitleg.98814

Toegevoegd na 10 minuten:
Hij heeft geen gebitsproblemen (of tenminste, 4 dagen geleden niet, dus dat zal nu ook wel niet zijn)

Toegevoegd na 14 minuten:
Hij heeft zondag, maandag en dinsdag zachtvoer gekregen, dit IVM een koortsverlagend medicijn dat hij heeft gekregen (dit was vloeibaar en moest door zijn eten, en hij het zachte voer wel helemaal op at, is het medicijn daar dus in gedaan). Hierdoor is hij dus misschien gewend aan dat zachte eten, en denkt hij van 'ja die brokjes hoef ik niet meer ik krijg vanavond (hij kreeg het altijd savonds) toch weer lekker eten'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Katten zijn vreemde wezens. Misschien helpt het als je 'm eens een andere smaak brokjes voorzet, of misschien denkt ie gewoon: 'Dat zachtvoer smaakt me véél beter'.
Dan zou ik gewoon nog even volhouden met overdag hardvoer en 's avonds zachtvoer, na een tijdje valt het kwartje wel dat ie het overdag toch echt weer met hardvoer moet doen.
Mijn katten kunnen ook Enorm Lijden en Uitgehongerd doen met volle bakken brokken, in de hoop dat ze dan zo'n felbegeerd zakje zachtvoer krijgen. Werkt nooit maar ze houden vol ;-)
Als ie nou echt niet wil eten, zou ik een beetje warm water bij de harde brokken gieten, en dan elke dag iets minder, zodat ie weer went aan de hardheid en het drogere van die brokken.

Bedenk ook: katten besluiten soms ineens dat dat wat ze altijd met smaak aten he-le-maal niet lekker meer is. Dan haal je ander voer, vind je iets dat ze met smaak eten, en een paar dagen later wensen ze weer uitsluitend dat te eten wat ze daarvoor niet meer bliefden. Je weet het soms gewoon niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Langzaam het zachte voer afbouwen en er steeds meer brokjes bij of doorheen doen.
Hij is dan zo weer aan de oude vertrouwde brokjes gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraag waar je naar linkt is verwijderd, dus ik weet niet meer precies hoe of wat.
bij een kat die wel zachtvoer eet, maar geen brokjes meer, denk ik meteen aan gebitsproblemen.
ik zou allereerst even naar de dierenarts gaan om het gebitje na te laten kijken.
mocht dat in orde zijn, dan zou je exigent flavour van royal canin kunnen proberen.
dat zijn zeer smakelijke brokjes, speciaal voor de kieskeurige kat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haakje: ) achter de vraag weghalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebitsproblemen heeft hij dus niet, want hij eet al de hele week geen brokjes meer en we zijn zondag bij de arts geweest. Ik heb echt het idee dat hij gewoon dacht van 'hee dit is veel lekkerder dan mijn brokjes'.
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je, gelukt:)
Rieneke1
13 jaar geleden
heeft de dierenarts specifiek naar het gebit gekeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, omdat zij ook dacht dat daar misschien het probleem zat. Gelukkig dus niet!
Rieneke1
13 jaar geleden
dan zou ik of overgaan op de exigent die ik in m'n antwoord noem, of dat gaan vermengen met de oude brokjes, en dat heel langzaam verminderen.
zorg in ieder geval dat hij genoeg eet, dat is erg belangrijk bij katten.
Misschien heeft je kat een goede reden waarom die brokjes niet lukken. Is zijn/haar gebit verslechterd en lukken die harde brokjes niet meer zo goed?Een gevoelige maag misschien?Probeer daar eerst achter te komen.Het beste is om het eerst met de dierenarts te overleggen.De link die je erbij zette, werkt niet bij mij, dus ik weet niet wat je kat aan ziekte heeft gehad..sterkte

Toegevoegd na 1 minuut:
heb je geprobeer om de brokjes zachter te maken door een beetje gekookt water erop te sprenkelen?

Toegevoegd na 20 minuten:
o, ok, nu kon ik het wel lezen wat er voorafgaand met jouw kat aan de hand was.Het klinkt toch dan dat haar/zijn maagje nog wat gevoelig is, misschien van de medicatie, misschien omdat er een virusje in haar/zijn buikje heeft gezeten..gewoon rustig aan met het veranderen naar brokjes toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
als je het haakje achter de link weghaalt, doet hij het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet geprobeerd? Is dat een aanrader? Lijkt mij nou ook niet lekker, van die halfzachte brokjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan ook met een licht-boullion, maar dat is vel iets vetter.Je kan het altijd proberen.
Rieneke1
13 jaar geleden
je zou het kunnen proberen, de geur komt dan beter vrij.
Rieneke1
13 jaar geleden
bouillon zou ik niet doen, tenzij zelf getrokken zonder zout.
Probeer eens brokjes van Hills. Die zijn wel wat duurder, maar blijkbaar smakelijker. Hills claimt dat je er minder van nodig hebt en dat het dan niet zo duur is als het lijkt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kat at ook een tijdje geen brokjes meer. alles geprobeerd : andere brokken, warm water op de brokken, geen eten alleen maar brokken...., maar mevrouw vond het menu "brokjes" maar niks. ze àt gewoon geen brokken en leed honger tot aan het zachte eten, maar miauwde wel de hele dag door aan haar etensbak. toen ze alleen maar brokken kreeg at ze gewoon helemaal niet tot ik weer zwichtte natuurlijk.
toen kreeg ik een kitten (kleine kat) en kocht hiervoor na een tijdje speciale kleine brokjes voor jonge poesjes. en wat bleek? mijn grote kat at ze op.
of dat nu kwam omdat ze niet wilde dat de andere kat die brokjes kreeg of omdat ze die kleine brokjes makkelijker te eten vond, wie zal het zeggen? sindsdien koop ik kleine brokjes. mijn vroegere kitten eet wél grote brokken.
ik heb haar op de duur wel idd bij de dierenarts even laten checken waarom ze die grote brokken niet meer wilde. geen medisch probleem te bespeuren, maar hij gaf wel aan dat katten veel meer dan wij luisteren naar hun lichaam. dat hoeft niet altijd een zware medische oorzaak hebben, maar bv. ook een ongemak bij het eten van iets geweest zijn wat ze onthouden heeft. Ik ken te weinig van kattenpsychologie om te weten of het waar is, maar het kan wel : een kat snuffelt ook oneindig aan iets onbekends om te checken of het wel goed van haar is, dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je brokjes neerzet en niets anders gaat hij vanzelf weer brokjes eten.