Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang duur het voor dat de vacht van een kat verwisseld is?

Ik las dat een kat ook een wintervacht kan hebben en mijn vraag was hoelang het duurt voordat hij deze vacht heeft. Ook was ik benieuwd hoelang het duurt voordat een kat weer een mooie nieuwe vacht krijgt, na hij bijvoorbeeld een ongeluk heeft gehad of een tijdje slecht eten heeft gehad. Dierenvrienden brand los!!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ongeveer een maand.
Vanuit de natuur hebben honden en katten twee keer per jaar een ruiperiode. Honden en katten hebben een wintervacht en een zomervacht. De tijd dat het dier wisselt van de ene vacht naar de andere vacht wordt de ruitijd genoemd. Er is dan sprake van verharen. Over het algemeen verharen honden en katten altijd, maar tijdens de ruitijd wordt de gehele vacht vernieuwd en is het verharen dus erger.
Op het moment dat de temperaturen weer lager worden en laag blijven begint de zogenaamde herfstrui (verlies van de zomervacht). De wintervacht duurt drie tot vier weken en vindt meestal plaats in oktober, november of december. De lenterui (verlies van de wintervacht) begint vaak wanneer het een paar weken warm is geweest en duurt dan drie tot vier weken. Meestal is dit dus in de maand april, mei of juni.
Bij volledige haaruitval kan het bij langharige katten vier tot zes maanden duren voordat de vacht volledig teruggegroeid is. Bij een kortharige kat kan de vacht binnen drie maanden teruggroeien.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding