Wie kent er een beetje de lichaamstaal van de hond?

Deze vraag stel ik ivm de overgeburen. Zei hebben een hond een jack russel reu. Hij komt zeer domminant over blaft en gromt naar iedereen die in z'n buurt komt. Waarschijnlijk verdedigd hij doodgewoon z'n huis en roedel. Op een dag stond hij buiten weer te blaffen en te grommen. Ik ben er zelfverzekerd op een rustige manier op afgestapt met m'n handen in mij ze eni keek hem streng in de ogen, zei niets tegen hem, en hij keek ineens naar boven en blafte naar de richting van de wolken. Wist hij niet meer wat te doen? of wat heeft hij me nu verteld. Ik ga er vanuit dat hij het even niet meer wist. klopt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk NOOIT een hond zo in de ogen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aankijken is de confrontatie aangaan!!
Jij bent de indringer op het territorium van de hond, en daar moet je dus van af. Als iemand over jouw tuinhekje stapt, en aanschuift aan je ontbijttafel kan hij nóg zo deemoedig doen : jij wilt maar één ding : diegene uit jouw tuin.
Dus je had inderdaad grote kans gehad op een aanval van de hond, door je dominant en bereid tot gevecht (confrontatie!) op te stellen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt geluk gehad,ik adviseer je dan ook om zoiets nooit meer bij een vreemde hond te doen en vooral niet bij een grote hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aankijken kan idd een enorme triggerende factor zijn. mazzel dat het hondje hier niet zo zelfverzekerd was als ie wilde overkomen, en zich liet overbluffen.
Ivana
11 jaar geleden
Mensen zouden eens moeten leren dat je niet naar een hond moet toegaan, maar dat de hond jou kant op moet komen. Het is in de ogen van een hond respectloos om zijn kant op te komen en hem dan ook nog strak aan te kijken. Als je al niet zeker bent van zijn reactie (zie je vraag) dan weet je zo weinig van honden af, dat je zulke trucs helemaal niet uit moet halen. Dit was in mijn ogen een respectloos probeersel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal met je eens Ivana! erger me hier ook altijd aan. mijn hond is onzeker bij mannen (ze kent het niet, hier in huis zijn enkel ik en de kids)
mannen die mijn hond willen aaien doen dat door naar voren te buigen (das 1) hond aan te kijken (das 2) hond ook even duidelijk benaderen (3) hand uit steken (4) en OP haar kop te aaien (5) 5 signalen in pak m beet een minuut.
nu en dan tref ik iemand die het snapt. laat de hond zelf benaderen, laat hond snuffelen, en dan is het prima (aaien onder de kop) ondertussen geeft mijn hond signalen die mi duidelijk zijn. oren wat naar achter, kijkt weg, staart omlaag, kop wat omlaag, loopt zelf niet naar voren, en soms gromt ze zachtjes. (hoe duidelijk wil je het hebben? hoe duidelijk moet je zijn?) zucht.... voor lomperikken GEEN aaihond, maar voor mensen die het wel snappen een sul en knuffelkont (1e ontmoeting goed? dan kan je niet meer stuk) :)) gelukkig heeft ze geen hoge bijtgrens naar die vreemde opdringere mannen!! zonder kijk op deze dingen is het idd een hele grote gok door het terrein van de hond binnen te vallen en de dienst uit te komen maken (want dit is in 'vertaalt naar het honds) heel brutaal, dominant en zeker respectloos zo'n aktie. een hond met wat meer zelfvertrouwen en meer verdedigingsdrang had zich zeker niet af laten poeieren maar de signalen beantwoord door wat duidelijker te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe verrklaar je dit? ik heb nog nooit een hondenbeet gekregen van geen enkle hond waar ik al ben mee in contackt ben geweest en geloof me het waren er veel en van verschillende rassen en ja wat jullie schrijven klopt inderdaad net omdat een hond behoort naar je te komen ben er tussen opgegroeid ik zal niet zeggen dat ik er alles van af weet maar toch 95%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cazzy, je moet postbode worden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe het te verklaren is? pure mazzel dat je nog niet de verkeerde hond bent tegengekomen. als je 95% 'er' vanaf zou weten, dan had je deze vraag niet hoeven stellen. er zijn talloze mensen die hun leven lang met honden in contact komen, ermee zijn opgegroeid, zelfs intensief werken met honden (bv probleemgedrag) en ook niet gebeten zijn. nogmaals, je hebt honden getroffen die sociaal zijn of zich makkelijk af laten bluffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook Cecar Millan is wel eens gebeten dus dat zegt niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel laat me je dit vertellen ik werk als vrijwillegster in een hondenassiel wommelgem belgie tijdens grote vakantie komen er veel honden op logee allemaal krijgen ze hun wandelingen één hondje en ik noem het een hondje ze was middelgroot denk ik waarschijnlijk een mix van een blonde labrador met nog iets anders veel vrijwillegers dierven haar niet uit haar kennel halen omdat ze angst toonde en gromde ik ben in haar kennel gegaan ging in een hoekje van haar wegzitten en ze kwam opgewonden naar me toe deed de les om en weg waren we voor een gezellige wandeling ik heb daar enorm van genoten ik hoop het hondje toen ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ook deze leert dus elke keer weer bij. zo zijn er mensen die (nog) niet gebeten zijn, en er zijn mensen die al wel (meerdere malen) gebeten zijn.
tja.... CM krijgt toch wel wat andere honden voorgeschotelt dan de vraagsteller hier (makkelijk af te bluffen door een leek als ik het even zo mag noemen nu je CM aanhaalt. denk overigens niet dat de vergelijking vraagsteller- CM een beetje appels met peren vergelijken is. gebeten worden is een risico van het vak. (bij elk persoon die met dieren omgaat/werkt)
maar denk dat je ook moet kijken naar kennis en hetgeen de persoon bereikt, dus in hoeverre iemand weet waar hij/zij mee bezig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben blij met deze reactie hoewel ik er wat van afweet leer ik van CM nog iedere week bij en ook trouwens van jullie antworden en raacties waarvoor dank
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh sorry, het was een reactie op Pelle maar denk dat we tegelijk aan het typen waren zodat ik je verhaal over het asiel niet zag staan. honden die echt beroerd en hardnekkig gedrag vertonen wat men niet weet te verbeteren blijven niet lang in het asiel want ze zijn niet geschikt voor herplaatsing. (te groot risico)
(opvang bij iemand thuis icm met een gedragstherapeut is doorgaans de te bewandelen weg, maar ook euthanasie komt helaas -veel te vaak- voor) honden met aanzienlijke gedragsproblemen komen niet 1,2,3 een pension in voor tijdelijke opvang. (men werk met voorwaarden, ook met het oog op de veiligheid van het personeel, de andere honden in bv de speelweide, en de hond zelf) goed dat jij geen angst toonde bij de bange hond, (nergens voor nodig ook!) maar het dier op de juiste manier benaderde. veel honden zijn bang in een nieuwe omgeving (of kennen het van de vorige vakantie van de baas) :-) gelukkig was het geen hardnekkige angst, en zeker niet voor mensen zelf zodat je snel aan de wandeling beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de possetieve woorden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoede daarmee de juiste benadering van de hond heb er nog zo eens ééntje gehad die vertelde me dat ik beter achtruit z'n kennel binnen kon gaan mijn ogen waren te confronterend voor hem MECHELSE HERDER hij was helemaal zwart z'n vacht van kleur ik vondt hem wel een mooie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat was eigenlijk de houding op het moment van blaffen van de JR?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@crazzy waarom mechelse herder met hoofdletters?
hond is hond m.i. nogmaals, een echt bange/dominante/agressieve hond benader je ook niet door enkel uiteruit de kennel in te lopen, als is het wel prettig dat de eigenaar vertelt hoe het dier te benaderen voor het geval dat men de signalen van de hond mist en hond hierdoor verkeerd benaderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo maria18 JR houding steeds bij elke blaf rondkijkend + omhoogkijkend lichaam zeer gespannen staart als antenne ik kon spieren en ribben van ver tellen m.a.w zeer gespannen wat oren betreft kon een beetje van aan mijn voordeur z'n gehoorgang zien. Hoi eucalypje stond dat nu echt in hoofdletters? Verdorie weer overgeken dus maar goed 't was niet de eigenaar hoor die het me zei maar de hond zelf omdat ik hem m'n hand wou aanreiken zodat hij eraan kon snuffelen maar hij had zoiets van weg ermee ik draaide me om en dat vondt hij wel ok omdat ik het kriebelen van zijn neus kon voelen op m'n handpalm en als ik hem van mijn zijkant benaderde likte hij zelfs en ging hij met z'n neus door m'n haren om de geur op te nemen alles wat ik deed was goed zolang ik mijn blik maar afgewend hield
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je met een dominant hondje te maken gehad.
Het beste kun je de volgende keer bij zoiets de hond beter niet aankijken,maar over hem heen kijken,maar het is nog beter om bij dit soort honden uit de buurt te blijven tenzij je van jezelf weet dat je een sterke en evenwichtige houding aan kunt nemen. Zelfs Cesar Millan gaat niet zomaar op een dominante hond af als hij het niet helemaal vertrouwd,meestal gebruikt hij dan een tennisracket om zichzelf te beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@crazy
voor je de hand uitstak naar de hond had je al aan zijn lichaamstaal kunnen zien dat het geen typ is wat je op dat moment kon benaderen (zelf toenadering zoeken op deze confronterende manier) yep, het zijn boeiende wezens he die honden :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@maria denk zelf dat het over een hondje gaat wat dominant gedrag vertoont (is gaan vertonen) omdat (persoonlijke ervaring) bij een dominante hond meer nodig is dan deze manier van benaderen voor je een hond 'kan bereiken' en invloed kan krijgen op het (uiteindelijk gewenste) gedrag. hoe zie jij dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook weer waar euca,ik heb er zelf ook eentje gehad waar je echt niet zomaar op af kon lopen als vreemde. Het zou goed kunnen dat het meer uiterlijk vertoon is geweest dan dat hij daadwerkelijk iets gedaan zou hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die tuttelbel hier net zo hoor af en toe naar vreemden, maar als ze haar even laten snuffelen en wat terughoudend bent in benadering tot het goed is, ben je meteen een lid van de familie :) honden die geen leiding krijgen gaan nu zonder eenmaal niet een trapje lager in rang, maar werken zich met succes omhoog. dus crazy
dominant gedrag is nog geen dominante hond, en zo kan ook een hond die zich perfect weet te gedragen wel degelijk dominant zijn.
daarom is het niet verstandig om zomaar een dier te benaderen, welk gedrag deze ook vertoont.
(goh, dat doet ie anders noooooit!!) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou hier kon dit niet hoor,hij moest echt naar zijn plaats gestuurd worden en pas als iemand zat dan kon het geen kwaad meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij die troela hier is het puur onzekerheid (ze heeft het enkel bij mannen, want behalve euc en haar kids woont hier niemand in huis) wellicht dat het bij die van jou anders was. (verdedigingsdrift om maar 1 van de mogelijkheden te noemen, als het baasje zeg-laat zien- dat het goed is dan is het goed en is het niet mijn taak me hier verder in te magen) hihi, moet ineens denken aan een opvanghond welk ik tijdelijk in huis had. (omgekeerde versie?)
toe ie hier net was kon ieder naar binnen en vond iedereen even aardig, maar als je weer vertrok en ik liep niet mee dan hing ie in kuit of kont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi dat zal lachen geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat trouwens ook geen domminatie toen geweest? Want dan was ie eigelijk toch aan het voorkomen dat iemand naar buiten ging he zonder zijn/haar toelating

Het beste antwoord

deze hond was niet dominant want anders had ie wel wat anders gedaan.

hij verdedigd zijn terrein, en weet dat mensen van zijn gedrag terugschrikken. op het moment dat je dit niet doet heeft hij niet zo snel een plan B.

kortom, uiterlijk vertoon en een hoop bla bla van de hond.
aan de blaf kan je horen wat de hond je wil zeggen. (korte schelle blafjes zijn een soort van alarm: er is iemand/komt iemand langs).

wil je wel even het advies geven om dit niet uit te testen, want de kans dat een hond toch wat meer vertoont omdat hij net een tikkie zekerder is van zichzelf kan nare gevolgen hebben.

dit wil weer niet zeggen dat de hond dominant is, maar dominant gedrag vertoont. (combi hiervan kan ook)

zonder ervaring is het verstandiger om dit soort dingen niet uit te testen.

wat de hond je wou zeggen: dit is mijn terrein, en dat laat ik je zien.

toen je hier niet op reageerde blafte hij wel (gewoontedier) maar niet meer naar jou. (ze reageert er niet op en vertoont zelf dominante signalen)
hiermee heb je de hond wat van zijn voetstuk gebracht.
(okay... euhm, wat nu?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste wat je schrijft zag ik ook toen hij van me wegdraaide
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik me ook bedenk is om zo van die soort dingen te bekijken vanuit mijn eigen sperpectief ik denk dat ik daardoor het wel een beetje kan begrijpen maar het is waar dat lichaamstaal van dieren vele ingewiikelder is dan van ons mensen wij kunnen nog zeggen waarom we dat soort lichaamstaal tonen wanneer het niet begrepen wordt bij een dier BV hond is dat al een andere zaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij een hond is het hetzelfde. het is juist de combinatie van lichaamstaal. elke minuscuul onderdeeltje van lichaamstaal zijn eigenlijk losse woordjes.
als je de verschillende woordjes (welke elkaar tegen kunnen spreken zelfs)
als je goed kijkt vormt de lichaamstaal een zin, en als je je bewust bent van je eigen lichaamtaal naar de hond toe, je snapt de reactie van de hond hierop is het een heel duidelijk verhaal wat de hond vertelt. had je bv op de staart en de oren van de hond gekeken, was je meer duidelijk geworden. hadden de oren en de staart gespannen omhoog gestaan, of blijven staan terwijl je hem aan had gekenen had je écht met een heel ander slag hond te maken gehad. dominant gedrag zal elke hond ontwikkelen (als ze geen leiding krijgen) maar lang niet elke hond is dominant van aard, en zeker de hond niet waar jij mee te maken had :0)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het combi kunnen geweest zijn? Vermits hij wel heel onzeker is dat had ik al wel gemerkt maar hij maakt z'n lichaam wel een beetje groter door z'n staart recht omhoog te tillen precies een antenne heeft ook z'n kop hoog en maakt veel herrie dus als ik het goed heb gezien is hij eigelijk onzekerdomminant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze hond is niet onzeker want hij weet welke effect zijn gedrag heeft (doorgaans) hij kan onzeker zijn en angstagressie vertonen.
toch is dit dominant gedrag. (geconditioneerde dominantie) of het nu gaat om angst-agressie, dominantie-agressie, verdedigende agressie, instinctieve agressie of gestoorde agressie maakt wat betreft het problematische gedrag niets uit. pas als men gaat werken met deze hond moet men kijken waar deze agressie vandaan komt, en van welke agressie er sprake is.
afhankelijk hiervan is er dmv een andere interactie met de hond de oorzaak (basis)
bijna altijd is er sprake van een overlapping van verschillende oorzaken. bij angstagressie had je de hond enkel in een zeer benarde situatie gedreven met je gedrag, en had je een ander resultaat gehad. een hond die hier last van heeft draagt o.a. in eerste instantie de staart omlaag, heeft de kop lager, maakt zich kleiner, mondhoeken naar achter/omlaag, en zal liever ontwijken dan een aanval inzetten als deze hier de kans voor krijgt.
echter ziet de hond in een oogwenk of de bedreiging zich af laat bluffen of niet, en kan dan een houding aannemen waarin de angst niet meer zo op de voorgrond staat (wat weer terug is te zien in andere signalen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het laatste zinnetje klopt wel wat dat zag ik ook op z'n aangezicht

Andere antwoorden (3)

jack russells stellen zich graag erg stoer op, maar zijn in werkelijkheid vaak helemaal niet zo dapper. in dit geval was hij waarschijnlijk even van de kaart, dat jij niet onder de indruk was, van zijn geblaf.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha dan was mijn intepretatie blijkbaar wel juist geweest als ik één ding graag doe dan is het leren over, en van honden bestaat daar ook een curcus van om lichaamstaal van honden te leren een 'hondenschool' of zo?
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
ja hoor, dat soort cursussen zijn er wel. maar er zijn ook wel tv programma's over het gedrag van honden. Bijv het programma van Cesar Milan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.google.nl/search?q=sursus+hondenpsygologie&rls=com.microsoft:nl:IE-Address&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADBF_nl&redir_esc=&ei=uQLVT6KZNuag0QWdrr2ABA#hl=nl&rls=com.microsoft:nl%3AIE-Address&rlz=1I7ADBF_nl&sclient=psy-ab&q=opleiding+hondenpsycholoog&oq=+opleiding+hondenp&aq=2&aqi=g3g-K1&aql=&gs_l=serp.1.2.0l3j0i30.2532.9766.2.14141.17.9.0.8.8.0.359.2469.0j2j3j4.9.0...0.0.WlhRRIETzMQ&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=4c82e777a7759f62&biw=1024&bih=600
Het kan zijn dat hij blaft uit onzekerheid, dan is streng in de ogen blijven aankijken geen goede handeling! Hierdoor kunnen ze alleen nog maar onzekerder en gestresst raken. Je weet ook niet hoe de hond zich altijd gedraagt, want het is jouw hond niet. Mijn hondje blaft ook als er iemand binnen komt of voorbij loopt, dat is uit onzekerheid. Ze vertoont vaak dominant als we bijv. buiten lopen (overal plasjes doen, hoogste punt pakken), maar dat betekend niet dat ze niet onzeker kunnen zijn. Als je er gek van wordt (wat ik wel kan begrijpen) zou ik je buren eens vragen of ze er misschien niet mee op een hondencursus willen, niet alleen goed voor de gehoorzaamheid, maar ook de socialisatie (en vaak erg gezellig voor het baasje ook).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*dominant gedrag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel ja eigeljik geen slecht idee maar als ik je vertel dat hij meters voor hen loopt tijdens een wandeling en hem eerst binnen laten dan gaan zei erna binnen gaan letterlijk achter de hond naar binnen gaan op een keer zat hij op de stoep en waarschuwde hij een voetganger al grommmend om zeker niet voorbij te komen hij stond al eens bij de bakker vertelde mijn partner me en als hij niet aan de les had gehangen had hij in zijn onderbeen gebeten de hond nam zelfs al een aanvalsmodus aan toen de buren die ernaast wonen één van hun kinderen buiten kwam hoe vertel je je overburen dat het niet aan de hond ligt volgens mij is de hond zo onzeker dat hij niet weet hoe hij zich dient te gedragen omdat ze het maar laten gebeuren met af en toe is een strenge hier komen jij hier woon jij wat snapt de hond daar nu van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hond is wel zeker van zichzelf omdat hij zich zelf (dankzij de eigenaren) zich in een hogere positie heeft kunnen stellen. de hond #IS# dus niet dominant maar vertoont dominant gedrag en kan zich agressief gedragen idd. (IS dus niet agressief) hoe vaker de hond zal merken dat zijn gedrag het gewenste effect heeft, hoe meer motivatie de hond krijgt om dit te blijven doen, (en niet zelden meer zal claimen en eisen) een hond terug zetten in rang/positie houdt in dat men dit continu moet doen. (niet voor je uit lopen, niet als eerste bij de deur als er visite komt, geen aandacht afdwingen, niet aanslaan etc.) de hond moet weten dat de baas het niet toestaat als hond het voortouw neemt. dit is de taak van de baas. je kan de buren wel vertellen dat het idd niet aan de hond ligt, maar dan nog kunnen ze er niets mee. de baas moet leren hoe en wanneer te reageren zodat de hond zich niet meer in een andere positie gestelt voelt en hierna hoeft te handelen. de hond pakt enkel de steken op die de baas heeft laten vallen. daarom is dit gedrag heel simpel en snel op te lossen met een beetje kennis van hondengedrag. hoop wel dat ze hulp zoeken, want dit gaat op deze manier zeker een zogenaamd probleem hondje worden.
(terwijl de baas zelf het probleem is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad spjitig genoeg moet er altijd iets gebeuren voor mensen in actie schieten ik hoop dat als dat gebeurd ze kiezen voor het goede en hen laten helpen want het is zoals zoals CM zegt eutahnasie hoeft niet er zijn andere manieren om het op te lossen alleen moet de baas kunnen en willen acsepteren dat het aan hem en ook haar z'n vrouw ligt En bedankt dat je me zei dat ik in het asiel de hond juist benaderd heb zo weet ik dat ik goed bezig ben en ja naar CM kijk iik iedere week het ene wat hij zegt en doet is voor mij een bevestiging en bij het andere doe ik zo van ooh ja? En nog bij iets anders heb ik iets zo van aha dat is het dus. ik vindt hem SUPER!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CM is leerzaam idd.
misschien een tip voor je buren? frustrerend dat problemen te voorkomen zijn, en bijna altijd ook vrij makkelijk en vlot zijn op te lossen maar honden toch nog veel te vaak de dupe zijn van het probleemgedrag van hun baas zelf. ;-) enige enorme minpunt van CM vind ik het hangen van honden. (riem bovenin de nek, dunnen riem, en met het uiteinde naar boven zodat je de hond kan verstikken of in ieder geval benauwd kan maken, wat ik ook regelmatig zie in zijn werk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben persoonlijk ook niet zo weg van CM, niet alleen het 'hangen' (zodat ze hond minder zuurstof krijgt waardoor hij in principe niet anders meer kan dan rustig worden) en het 'stiekem' schoppen geven met de hiel in de buik (onder de ribben) van de hond. Ik ken de hond niet, maar ik ben er van overtuigd dat er voor iedere hond een andere methode gebruikt moet worden. Als ik mijn hond had opgevoed met 'de harde hand', had het nergens op uitgelopen. Onzeker, angstig en agressief, ik gok dat ze dan zo had geworden.. Raad een hondenschool/cursus aan, die observeren de hond en kunnen daar een passende training voor uitzoeken.
Oei, wat heb jij geluk gehad!!!
Dit is een niet-dominante hond, oftewel: geen leider. Waarom? Omdat je hem recht in de ogen keek en hij wegkeek... dat betekent, dat hij niet zeker is. Hij ging door met blaffen, omdat hij zijn territorium verdedigt, danwel waarschuwt voor gevaar (dat was jij dus), danwel uit onzekerheid. Jij was op dat moment voor de hond in feite de aanvaller, omdat je op zijn territorium kwam, of in de buurt daarvan.
Zou het een leider zijn, dan was hij je aangevallen!!!
Je rustige houding en de handen in de zij zijn prima (assertief en je maakt door je handen in je zij je lichaam groter), maar kijk altijd over de hond heen als je hem niet heel goed kent en hij jou!

Lichaamstaal van een hond is best ingewikkeld, want de stand van de haren, de kop, de oren en zijn geluid is zeer belangrijk en heeft in verschillende situaties verschillende betekenissen. Ken je die niet, weet je die niet heel precies, dan raad ik je aan dit niet meer te doen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bdedankt voor de goede raad Wendyfi. Bij wie kan ik tercht om daar meer over te leren? Want zelf denk ik aan een hondenschool, hondengedragstherrapeut, dierenarts zijn er nog anderen? Tja ik wil graag leren over honden hoe meer hoe lieven!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
AlphaLimaSierra gaf in een reactie op zijn/haar antwoord al het idee om naar het programma van Cesar Milan te gaan kijken. Dat heet the Dogwhisperer en is op National Geografic. Dat vind ik zeer leerzaam en heb daar zelf ook vele ideeën vandaan gehaald om destijds met mijn hond te werken. Echt een aanrader!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wendy heb er ook na gekeken maar mijn hond blijft een bepaald probleem gedrag vertonen wat betreft het aard-stralen. (sorry, kon het even niet laten)
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Proest*
Is het aard-stralen, a-stralen of aarde stralen?
Of is het niet stralen maar strelen?
Toch wel belangrijke verschillen om je een goede diagnose te kunnen geven LOL!
Voor eventuele medelezers: dit slaat nergens op ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja...Webske, daar vraag je me wat!! oef....aard-stralen, a-stralen, aarde stralen, stralen of strelen.
euhm....het was niet astraal in ieder geval.
wellicht dat het dan Asociaal is? @eventuele meelezers:
niets van aantrekken, dit dollen is een typisch gevalletje van tijdelijke aanval van... eh....hondsdolheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en tóch kunnen we nu en dan toch best normaal doen :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....dat ligt er maar nèt aan wat je onder "normaal" verstaat LOL!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daarom het woordje 'best' er ook voor toch....
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je veel over honden wilt leren kan je bijvoorbeeld wat lectuur aanschaffen "Puppies voor dummies".
Als je ze echt wilt leren kennen zou je je als vrijwilliger kunnen melden op een asiel. Meestal kunnen ze daar wel mensen gebruiken.
Suc6