Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moeten mijn volière vogels naar binnen voor de vogelgriep?

Zo als iedereen weet is er een vogelgriep in een kippenschuur ontdekt.
En nu zijden ze dat alle pluimvee naar binnen moest,en nou vroeg ik me af of de parkieten zebravinken kwartels en roodmus ook naar binnen moeten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat zou ik zeker doen, de komende drie dagen. Ik hoop dat je plaats hebt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom 3 dagen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat er een vervoetsverbod en een ophokplicht is ingesteld van 72 uur.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zangvogels vallen niet echt onder pluimvee. Maar in hoeverre je vogels vatbaar zijn voor vogelgriep kan ik niet beoordelen, dus als je geen enkel risico wilt nemen en het is een fysieke mogelijkheid, staat niets je in de weg de volière voorlopig binnen te zetten tot het besmettingsgevaar voorbij is.
In een volière echter is eigenlijk al een soort van ' binnen' . Alleen het dak afdekken moet al voldoende zijn om elke mogelijkheid van vogelpoep van overvliegende vogels in de kooi uit te sluiten, en er kunnen ook geen vogels tussen je vogels gaan zitten - zoals bijvoorbeeld bij kippen in een buitenren wel degelijk het geval is.

Wel wordt je door de overheid verzocht de komende dagen geen afval uit de kooi (strooisel) op de GFT-hoop te gooien in verband met het - minimale- risico op besmetting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op tv, het virus kan ook de stallen inwaaien dus in principe ook in een voliere. Direct contact met ontlasting zou dus niet nodig zijn. De stal waar het uitgebroken is was ook grotendeels afgesloten, dak en wanden met open gaten afgedekt met gaas.

Andere antwoorden (3)

Nee dat is niet nodig. Jij houdt zangvogels en het vogelgriepvirus is nog nooit bij zangvogels vastgesteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Anne heeft kwartels en die zijn volgens jouw bron wel vatbaar voor vogelgriep, maar ik denk dat het voldoende is van een goede afscherming tegen wilde vogels te hebben, ophokken is niet nodig, alleen bij commerciële bedrijven.
Niet gaan panikeren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk. Daar had ik even overheen gekeken.
Jaje zou denken van wel aangaande het nu wordt verteld dat het door trekvogels zou komen en denk ik dat wanneer er een gesloten dak inzit dat het minder kwaad !!!!

Mark
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb even voor je rond gevraagd maar niemand durft het zeker te zeggen dat volière vogels vatbaar zijn voor dit griepvirus. Er word vooral gesproken over pluimvee, waat/ strand en loopvogels en spreeuwen die erg ziek worden voor dit virus.

Ik persoonlijk zou geen risico nemen met je vogels en je maatregelen treffen. Vooral omdat de bron van het virus hoogst verschijnlijk ligt bij trekvogels, vogels kunnen op een aantal manieren het virus op lopen:
-Direct contact,
-Besmet matriaal, denk aan voer, bodembedekking en vergeet vooral de zool van je schoenen niet,
- En via stof (uit bijvoorbeeld een besmette stal).

Ik zou je vogeltjes gewoon binnen zetten en wat strenger letten op je hygiëne. Voor de rest zou ik me niet al te druk maken, maar beter save than sorry. Zullen we maar zeggen.

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding