als er iemand in huis een boze stem opzet komt de hond er meteen naartoe en wil knuffelen waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik denk dat het de hond onzeker maakt, en dat hij geruststelling zoekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige honden zijn heel gevoelig,mijn tante heeft ook zo'n hond,die wordt heel nerveus als er ruzie is.
Dat knuffelen is vast om te zorgen dat het weer goed komt(zover een hond dat zo ziet);)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Laurena
Een hond is een groepsdier en herkent beslist de duidelijke signalen die wij in onze lichaamstaal geven. Stemverheffing hoort daar bij.
En rust in het roedel is in ieders belang, dus inderdaad hij probeert bij te dragen aan herstel van de verhoudingen. (Puur eigenbelang.)

Het beste antwoord

Dit is een heel natuurlijk gedrag. Het kan verschillende redenen hebben waarom jullie hond zo zijn "antwoord" geeft ( vanuit zijn hondentaal gezien dan ):
Om de mopperaar te kalmeren met evt. spelgedrag; om aan te geven dat hij die persoon op dat moment als ranghogere ziet dus om zijn onderdanigheid te tonen.
Het is heel moeilijk om via dit systeem te zien om welke van de gedragingen van de hond het gaat. Daarvoor zou je het op video moeten vast leggen en laten zien aan een deskundige.
Een gedragspsycholoog zou dan veel meer informatie kunnen geven over dit gedrag maar het ook kunnen toespitsen op de hond persoonlijk. De hond kan dit nl. uit onderdanigheid doen wat ook vanuit angst kan voorkomen. Voor de hond kan het ook stress met zich meebrengen.
Ook kan de hond de noodzaak er van inzien om de boze persoon af te schermen om de rest van de roedelgenoten te beschermen.
Het kan ook zijn dat iemand het gedrag de hond heeft aangeleerd. Dan heeft de hond een beloning gehad (i.d.v.v. aandacht al of niet negatief of positief, aaien e.d.) en zal dit gedrag vaker kunnen gaan vertonen. Daar is maar weinig beloning voor nodig. Veel honden weten precies wanneer ze in aanmerking komen voor aandacht en zien precies welke situaties de beloning het makkelijkst oplevert.
Wat ook weleens gebeurt is dat wanneer een hond iets heeft gedaan wat niet mag, het gemopper ophoudt op het moment wanneer de hond zijn berouw toont.
In bijna alle gevallen is het aangeleerd gedrag, maar om hier zeker van te zijn is een deskundige nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Grappig, onze labrador deed dat ook als er ruzie werd gemaakt xD
Blijkbaar vinden sommige honden het niet leuk als er een negatieve sfeer heerst en wil hij daar iets aan doen.