Waarom wordt mijn konijn grijs?

Sinds een paar dagen lijkt het alsof mijn mannelijk dwergkonijntje (enkele maanden oud en sinds 2 maanden bij mij thuis) grijs wordt. Rond zijn oogjes ontstaan precies grijze kringen en zijn pootjes worden ook grijzer. Hij zit sinds enkele weken buiten in een (groot!) hok waar hij zich zeker kan afschermen van de wind. Het is wel sinds enkele dagen heel wat frisser geworden, ligt het daaraan? We hebben hem nu in de garage gezet, waar het wat minder tocht, of is dit geen goed idee?
Waardoor zou hij grijzer worden? En hoe los ik dit op?

Dank bij voorbaat!
(kan eventueel foto trekken)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ja, dat kan, konijnen verkleuren. Soms hebben ze in de winter een beetje andere kleur dan in de zomer, maar een jong dier kan ook na verloop van tijd verkleuren en uiteindelijk zijn echte definitieve kleur krijgen.

Een konijn dat buiten is, zal eerder een wintervacht ontwikkelen. (Hem nu vorstvrij zetten is sowieso een strak plan, want als het gaat vriezen moet je het diertje niet buiten laten. In huis is eigenlijk nog beter).

Niks raars dus en hij is niet ziek. Konijnen verkleuren. En dat hij grijs wordt betekent niet dat hij al oud is ; hij kan ook bruin of beige worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is niet erg hoor, mijn konijntje wordt rond deze tijd ook donkerder/grijzer, dat komt omdat hij zijn vacht zegmaar wisselt. Hij gaat eerst verharen en dan komt zijn nieuwe vacht erdoorheen, die kan een andere kleur zijn :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hij begint nu inderdaad ook grijze haartjes op zijn rug te krijgen danku!