kunnen alle vissen in een aquarium met wit grind?

ik heb nu een tropisch aquarium met zwart grind maar ik zou graat wit grind in mijn aquarium willen doen kan dat zomaar?
mijn soorten vis die ik er in heb zitten zijn: zwarte tetra's, neontetra, zwaardrager mix, corydora, kegelbarbeel, 3 algeneters,platy's, puppy's en garnalen.

mvg. Darren heppenhuis

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Wit grind in je aquarium aanbrengen kan altijd en je vissen zullen, moeten zich aanpassen, maar ze zullen het je niet in dank afnemen...
Vooral je zwarte tetra's, neon tetra's, kegelbarbelen en garnalen gaan zich daar erg ongelukkig bij voelen.
Die lichtweerkaatsing vinden ze onnatuurlijk en hun kleuren en intensiteit daarvan zullen duidelijk verbleken, verminderen.
Ook bij garnalen is het bekend dat ze zich veel veiliger voelen met een donkere bodem, Corydora's hebben graag een zachte, donkere bodem...
Je vissen zullen zich een stuk minder veilig voelen.
Als je absoluut een witte bodem wilt aanbrengen, doe het dan plaatselijk en/of plant een hele groep laagblijvende planten aan.

Toegevoegd na 25 minuten:
Wat je ook kan doen i.p.v. wit grind aanbrengen, is een aantal grote witte keien toevoegen, zoals op foto.
Z512099
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja hoor dat kan wel, grind is wel minder goed dan bodemsubstraat.
Bedenk wel, dat wit grind niet wit blijft, maar vaak snel groen wordt en dan ziet het er niet erg fris uit.
Kan je eigenlijk beter zwart grind hebben, daar zie je dat veel minder op, komen ook de kleuren van je vissen beter uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe kan het wel maar in feite is het een heel slecht idee. Niet alleen komen de kleuren van vissen op wit grind niet zo mooi uit ook de vissen zelf prefereren wit grind, niet alleen omdat dit onnatuurlijk is en minder veilig. Want vissen zwemmen van nature boven een donkere bodem en zijn daarom aan de bovenkant donker. Dit is hun camouflage. Wanneer je wit grind in je aquarium doet zullen je vissen instinctief constant op zoek zijn naar een plekje met een donkere bodem. Dit veroorzaakt stress en stress maakt ziek.

Zorg hoe dan ook voor grind < 2 mm, zeker met die corydorassen. En uiteraard mogen er geen oplosbare stoffen in aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de kleur van het grint maakt niet uit zorg wel voor genoeg planten en obstakels voor als ze willen schuilen en ook is drijfplanten fijn voor de neon tetra dan is het verduister dat vinden ze fijn
!!!