Welke opties zijn er om licht ontstoken tandvlees van een kat te bestrijden/voorkomen?

Onze kat heeft licht ontstoken tandvlees de dierenarts adviseerde ons om Hill's feline t/d te gebruiken. Nu is dat spul zo'n 6o euro per 5 kilo en dat is wel erg duur.

Zijn er alternatieven wat dit aangaat? Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

het is een wijdverbreide fabel dat brokjes goed zouden zijn voor de tanden.
het zetmeel in de brokjes hecht zich aan de tanden, en vormt daar plak.
mensen en veel andere dieren hebben een enzym in hun speeksel om dit proces tegen te gaan, maar katten missen dit helaas.
wat de tanden goed schoonhoudt, is ze gebruiken waar ze voor bedoeld zijn; het knippen en scheuren van rauw vlees.
kippenekjes, eendagskuikens, flinke stukken sucadelap enz houden de tanden mooi schoon.
het is echter vaak een heel proces om een brokjeseter te wennen aan rauw vlees.

verder verkoopt de dierenarts een middeltje voor door het drinkwater, wat plak, en dus ontstoken tandvlees tegengaat.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank missprixie! :)
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb geen zin om te gaan barfen (zie de sites van barfplaats en voernatuurlijk) omdat ik dan alle verhoudingen in de gaten moet houden, zodat de katten geen tekort aan voedingsstoffen opdoen.
ik voer dus wel brokjes, ad libitum, iams of eukanuba.
daarnaast ontbijten de katten met een eendagskuiken, en in de middag krijgen ze vers rauw vlees, of een enkele keer vis.
de jongste katten zijn dit van begin af aan gewend.
de oudere katten heb ik gewend door fijn gesneden rauw vlees door het natvoer te geven, en de hoeveelheid en het formaat steeds te vergroten.
voor een van de katten heeft het maanden geduurd, maar ook hij zet nu z'n tanden met plezier in een kippennek of sucadelap.
Rieneke1
12 jaar geleden
waarom niet cica?
ook die bevatten zetmeel.

Andere antwoorden (4)

Je _kunt_ proberen je kat alsnog te laten wennen aan tandenpoetsen (een paar keer per week met een gaasje om je vingertop langs de buitenkant van de tanden en het tandvlees gaan).
Als je vermoedt dat dat een bloedbad wordt, met een hysterische kat en een hoop benodigd verband voor jezelf, kun je het beter laten.
T/d kan helpen, maar ik zou eerst eens die druppels uitproberen die rieneke ook al adviseert.

Zie ook hier: http://www.dierengebit.nl/kat-gebitsproblemen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dental of TD brokken geven ook al een redelijk effect als je het 50/50 mixed met je huidige voeding, dat doe ik zelf ook. (Royal Canin Dental is overigens wat goedkoper dan de Hills TD, maar nog steeds wel prijzig). Doordat de brokken te groot zijn om door te slikken, moeten ze gekauwd worden. Door de samenstelling en het hoge vezelgehalte in de brok, worden de tanden als het ware gepoetst tijdens het doorbijten van de brokken.
Je kan ook proberen of je kat nog aan te wennen is om te gaan poetsen, maar bij de meeste katten is dit een drama. poetsen hoeft niet met een tandenborstel, maar kan ook met een om de vinger gewikkeld gaasje gedaan worden. Wat echter ook helpt om de doorbloeding van het tandvlees te bevorderen is een dagelijkse massage van de wangetjes. Wel zo masseren dat je voelt dat je langs de tandvleesrand wrijft. Veel katten stellen deze massage zelfs zeer op prijs!
Rieneke noemde al de middeltjes om door het drinkwater te mengen die tandplakvorming tegen gaan. Deze zijn bijvoorbeeld van Vetaquadent of Orozyme. Orozyme heeft ook een poeder wat door het eten gemengd kan worden. Orozyme is op basis van algen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn alternatieven te koop in de dierenwinkel: Royal Canin Oral Sensitive en Hill's Oral Care.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens beaphar dental care oplossing, kan voor honden en katten gebruikt worden!
Mijn kat heeft chronische tandontsteking en dit is het enige wat redelijk heeft gelopen waardoor ze toch weer kon eten.

Brokjes maken wel degelijk de tanden schoon, dit verwijderd een groot deel van het tandsteen (de betere merken) en tandsteen Is vaak de oorzaak van tandvlees ontsteking. ( doordat plak zich beter hecht)