ik heb een vraag over kattenbak grind. ik gebruik voornamelijk catsan. maar ben niet tevreden. je ruikt het namelijk heel snel.

ik woon in een flat en dus niet heel ruim. ik heb altijd de tussendeur dicht ivm de stank. haal om de dag viezigheid eruit en maak hem iedere week helemaal schoon.
heeft iemand een idee hoe je kunt zorgen dat je die stank niet hebt. miss ander grind of een spray ofzo.

ik hoor het graag, vind dit namelijk wel beetje vervelend, vooral voor visite.

alvast bedankt

Toegevoegd na 1 uur:
ik heb overigs een gesloten kattenbak met een deurtje erin. ik denk dat ik vooral de plas ruik. idd catsan neemt het niet zo op zoals jullie omschrijven dat het echt een bolletje wordt.
heb hier zeker goede tips, zal eens kijken bij biokat en die van het grind wat je in de wc kan spoelen.
super dat jullie zo snel en goed reageren!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Wat ik je aanraad is kattebakstenen te gebruiken die klontvormend zijn.
Catsan is dit bij mijn weten niet.
Als je klontvormende korrels gebruikt worden de plekjes waar geurineerd is hard en dan kan je dat er in een keer uitscheppen, net zoals je met poep doet.
Bij de niet klontvormende stenen blijft de hele bodem bedenk met urine tot het moment dat je de bak leegt.
Dit gaat stinken.
De meest prettige kattenstenen die ik ken zijn de "Extra hygiënische" van Albert Heijn.
Dit zijn kleine, klontvormende korreltjes met een geurtje eraan.
Ook worden er bij de AH en de dierenspeciaalzaak bussen met geurend poeder, speciaal voor de kattenbak, verkocht.
Als je hier na het verschonen een beetje van door de stenen mengt blijven vieze geuren weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
En inderdaad, een afgesloten kattenbak mét luikje doet (bijna) wonderen.
Tegenwoordig zijn ze ook nog met luchtfilter te koop, maar bij mijn weten heeft dit erg weinig effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik heb altijd grind van Biokat, met een grasluchtje. Het luchtje komt vrij als het grind vochtig wordt. Werkt goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de kwaliteit van grind weet ik vrij weinig. Wij hadden thuis een kattenbak die afgesloten was (met zo'n klapdeurtje) en dat scheelde ten opzichte van een open bak.

Verder kun je misschien tussentijds drollen scheppen. Je wilt natuurlijk niet meerdere keren per week het gehele grind vervangen, maar door het scheppen van drollen houd je het wat schoner.

Niet een heel leuk klusje, maar misschien helpt het tegen de stank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kattenbak ruik je nu eenmaal, niets aan te doen. De tuin is lang niet voor iedereen een optie, vooral niet als je in een buurt met kattenhaters woont. Milieuvriendelijker is het absoluut wel, want al dat kattegrid moet van de in Turkije afgegraven kleibergen hierheen gevoerd worden.

Dagelijks (niet om de dag, zeker met dit weer !!) leegscheppen, en vooral een kattenbak kopen met een luikje er voor. Dat scheelt 90 % van de stank, onafhankelijk van welk merk grit je hebt. En natuurlijk zet je de bak niet in de woonkamer, maar ergens in de buurt van de achterdeur, waar je de minste kans loopt op onverwachte visite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met Biocats classic en een gesloten kattebak met luchtfilter houd je de stank er wel uit.
Biocats classic is klontvormend, 1 0f 2 maal per dag de klonten er uit en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk je met alle kattegrind wel iets ruikt
ik deed altijd een luchtverfrisser aan de binnenkant van de deksel plakken
het zijn van die verfrissers die een kleefstrip hebben en die je in standen ken draaien ze zijn vaak te koop bij bv wibra en kosten haast niks en de geur van de kattebak is weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wil je kat nog op de bak als die naar luchtverfrisser "stinkt" ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor geen probleem
Ik gebruik AH grind en heb weinig last van luchtjes. Het is klontvormend, dus ik kan elke dag klonten scheppen waar de kat gepiest heeft, en drollen scheppen.
Daarnaast heb je talloze kattenbaksprays, ik heb geen ervaring hoe goed die werken (wel goeie ervaringen gehoord van anderen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik zelf deze:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/plantaardig/cats_best/21337
Kan zo door het toilet. Je schept niet alleen de drollen maar ook de plasjes eruit. Heeft een houtgeurtje.
Is echt enorm goedkoop.
Ik doe een half jaar met zo'n zak terwijl ik 3 katten heb die (helaas) binnen leven. Het is dus megazuinig in gebruik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste AH grit (gaat 6x langer mee, dat staat er op). Een of twee maal per dag de bak even doorploegen. Als je een hygiënische poes hebt, graaft ze het goed onder en ruik je niets. Katers ruik je veel sterker.

Een deurtje voor de kattenbak is heel ongezond voor de kat zelf, omdat hij/zij enige tijd moet doorbrengen in zijn eigen ammoniaklucht.

Er heeft hier nog nooit iemand gezegd dat het naar katten rook. Ik heb een heel diepe open bak met zeker 7-10 cm grit.
Ivana
13 jaar geleden
Wij gebruiken Biokat's en zijn er erg tevreden over, een goed prijs kwaliteits verhouding. Ja als de kat op de bak is geweest ruik je het natuurlijk maar als hij/zij het niet goed onderspit dan blijft het geuren. Plasje gaan beter omdat deze opgezogen worden en een klont vormen die kan je er gemakkelijk uitscheppen en in een plasticzakje in de vuilnisbak gooien, het drolletje natuurlijk ook. Wat ik vaak doe is in elkgeval bij veel gebruik 1 keer per week de bak verschonen en dan met bleekwater reinigen. De kat is van nature een schoon dier en houd van schoon en de geur van bleek(glorix). In de loop van de week doe ik een paar druppels bleekwater in de hoekjes van de bak en dat geeft een betere geur dan de kattenbak alleen. Omdat de bak dan weer lekker fris ruikt graaft de kat vanzelf wat langer de behoefte onder en zo ben je ook van het een del van je probleem kwijt. Wat wel blijft is dat je er voor moet zorgen dat je 2 keer op de dag zeker de bak even nakijkt en de klompjes eruithaalt. Probeer het maar eens uit en zie of je kat hierop ook reageert en blij is met een "schone bak". Ga je zelf maar na jij zit toch ook liever op een toilet dat lekker naar bleek ruikt dan naar andere luchtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruikte vroeg ook altijd kattegrind, maar welke ik ook gebruikte het stinkt altijd.
Tot ik bij iemand kwam die houtkorrels gebruikte, en ik heel weinig tot bijna niks rook.
Toen ben ik zelf ook overgegaan op houtkorrels en je ruikt inderdaad bijna niks.
En het voordeel van houtkorrels is dat het niet zo'n pijn doet als dat je op die grindkorrels staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik gewoon het goedkope klontvormende grit van de Aldi in een open bak die in de gang staat. Ik schep iedere morgen de poep en de geklonterde plas eruit in een plastic zak die in de afvalcontainer gaat. Dan woel ik het grit met het schepje helemaal door elkaar. De bak ruikt echt weinig maar als hij begint te stinken maak ik hem helemaal schoon en ververs het hele grit.
13 jaar geleden
Ik gebruik geperste houtkorrels van Albert Heijn. Die nemen vocht veel beter op dan grit, waardoor je geen last van stank hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er bestaan overigens vast wel sprays e.d., maar die zou ik nooit gebruiken. Vergeet niet dat die bak er is voor je kat, en iedere spray die sterk genoeg is om de geur van een kattenbak te verdoezelen, betekent voor je kat een helse stank als hij er middenin zit in een ook nog gesloten bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gebruik houtkorrels en dat stinkt een stuk minder. Als je echt de plaslucht ruikt die uit de kattenbak komt zou ik m 2 x per week helemaal legen en soppen, 1 x per week is best weinig. Verder kan het aan je kat liggen, als ie niet geholpen is kan de plas veel penetranter ruiken dan na het helpen. Als het een kater is zou ik hem snel laten helpen, ongeholpen katers gaan met een maand of 7 vaak door het hele huis sproeien en ook krolse katten kunnen onzindelijk gedrag gaan vertonen.