Hoe win je het vertrouwen van een gepeste en geslagen kat?

Onze kat hebben we een jaar terug van een gezin gekocht en die is daar heel erg gepest en geslagen waardoor ze ons niet vertrouwd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (4)

Vertrouwen moet groeien, dezelfde ervaring heb ik met de kat van mijn zus. Die was heel schuchter geworden omdat haar kinderen heel erg druk met het beest waren. Wij hebben het volgende gedaan:

1. De kat nergens toe dwingen, hij zal zelf uit zijn schulp moeten kruipen.
2. Zorg dat hij in de woonkamer zit en ga dan rustig TV kijken. Na verloop van tijd slaat zijn angst om in nieuwsgierigheid en komt hij vanzelf 'kijken'. Met kleine stapjes zal hij steeds dichterbij durven te komen.
3. Belonen, als hij uit zichzelf bij je komt zitten, geef hem dan wat lekkers. Dan zal hij de volgende keer denken: hé het is niet eng, het levert juist wat op.

Heeft prima gewerkt, is nu een sociale en ondeugende kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de dierenartsenpraktijk liep een poes (tortie met wit) rond, die door de eigenares afgestaan was - want vals - en afgemaakt moest worden door de dierenarts. deze had het, hoewel toegezegd, niet gedaan.
een week later heb ik deze poes opgehaald en te horen gekregen dat ze "vals' was...
thuisgekomen heb ik poes in een grote slaapkamer losgelaten en poes vloog weg, ergens onder/achter: prima.
uurtje later ga ik eten brengen, poes blijkt op de hoge kast te zijn beland en ik heb een hele hoge trapleer gepakt, ernaast gezet en een bakje met eten naast de poes neergezet, die alsof ik de duivel zelf was achteruit deinsde van mijn hand met bak met eten...
later viel het kwartje! poes had klappen gekregen, poes was gewoon echt bang voor een mensenhand...
de dierenarts bevestigde mijn vermoedens van klappen/mishandeling.

de moraal van dit verhaal is dat je niets moet forceren, poes werd door mijn 15 jaar oude kater het huis door gejaagd, "mijn huis" maar verder ging alles prima, ik gaf een schone bak en water en eten en ik raakte haar niet aan, ik praatte tegen haar en liet haar verder met rust. ze kwam naar me toe toen ze dacht dat het kon en vanaf dat moment is haar leven goed geworden, na de eerst 2 rampjaren van mishandeling en onbegrip ('n bejaarde vrouw die nog nooit een huisdier had gehad en die op advies van een domme buurvrouw een kitten in huis nam!).

helaas heeft een hernia indirect een eind aan haar leven gemaakt, dat was toen bij katten niet operabel.

poes heeft 6 goede jaren bij ons gehad, dat lijkt niet heel lang, maar toch 3 x langer dan die eerste beroerde jaren.

antwoord: na een jaar vertrouwt de kat jullie nog niet...
laat de kat met rust, geef haar de ruimte. bvk een eigen kamer tot het vertrouwen er is. in die eigen kamer is rust, geen event. kinderen.
zet een kattenbak en 2 waterbakken en 2 eetbakken neer, maar niet naast elkaar.
een raam op een kier open, ruimte in de vensterbank, een krabpaal en geeft haar rust. af en toe even kijken even iets tegen haar zeggen, niet aanhalen.

op deze manier krijgt deze kat rust en een eigen plek waar hij niet opgejaagd of gepest zal worden, hij wordt goed verzorgd (op vaste tijden). ik kan niet zeggen hoe lang dit zal duren, lang, gezien het feit dat hij al 1 jaar bij jullie is en niemand vertrouwt...
heb geduld, gun hem een kans, hij heeft tijd nodig, veel tijd.

heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met enorm veel geduld en je kat iedere dag meerdere malen eventjes toespreken het liefst op fluistertoon.
Hierbij voortdurend met je ogen knipperen en daarna weer alleen laten.
Dit kun je om het uur doen zodat jou kat aan jou went.
Onze kat komt uit een asiel en dit heeft prima gewerkt.
Ze is nu heel rustig en mocht ze een moment van onrust hebben dan haar weer op deze manier dus op fluistertoon toespreken en gerust stellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben vergeten te vertellen dat dit wel een hele tijd kan duren maar het wachten en je geduld worden beslist beloond.
11 jaar geleden
Veel geduld idd. Probeer tijdens voeren naast de kat te zitten, misschien je hand vlakbij leggen en zo stapje voor stapje dichterbij. rustige bewegingen zijn ook belangrijk, schuwe kat schrikt nog sneller. Vooral tijdens voermomenten kun je toenadering zoeken. Soms kan het helpen om de ruimte tijdelijk kleiner te maken, dan kunnen ze niet weg en is voor het opbouwen van vertrouwen goed.