Waarom wil een kat altijd naar binnen / buiten zodra je de deur bijna dicht doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te controleren of zijn/haar personeel wel stressbestendig is. Ook leuk is: door het kattenluik naar buiten en dan meteen voor de deur gaan zitten mauwen dat je naar binnen wilt! Of, als het buiten een paar graden vriest, voor de deur gaan zitten ( "ik wil nu naar buiten") en vervolgens als de deur open is, op de drempel blijven zitten, net zo lang tot de verwarmingsketel aanspringt, je dan omdraaien en weer naar binnen lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkenbaar! misschien denkt de kat dat jij er voor kan zorgen dat het stopt met regenen, als de deur maar lang genoeg open staat...

Het beste antwoord

een kat vindt het van groot belang dat hij controle heeft over, en volledige toegang tot, zijn leefgebied.
daarom controleert hij af en toe voor zijn gemoedsrust of het personeel desgewenst de deur verder voor hem opent.
het is dus niet zo dat hij perse naar buiten of binnen wil, want vaak keert hij weer op z'n schreden terug.
controle is waar het om draait.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat ongeveer het zelfde met kast deurtjes want de mijne gaat altijd er in zodra ik een kast deurtje open doe
Rieneke1
12 jaar geleden
niet helemaal denk ik, want een kastje hoeft zich niet te bevinden aan de rand van het territorium.
hier speelt denk ik ook nieuwsgierigheid mee, en de natuurlijke neiging van de kat om in kleine holletjes te kruipen. gefeli met je nieuwe naam, stukken beter!

Andere antwoorden (3)

Misschien omdat hij zich dan realiseert dat het anders te laat is? Geen idee verder..

Maak een kattenluikje, heb je dat probleem ook niet meer :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heb je een ander probleem: alle katten uit de buurt komen bij jou dineren.
en als je een huurhuis hebt, is de woningvereniging niet blij met een gat in de deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van de woningbouw is idd een probleem dan, dat van de buurkatten is te verhelpen, ik heb hier zelf het "sureflap" kattenluik. Deze is uitgerust met chiplezer die de chip van je kat leest, en zo alleen open gaat voor je eigen katten.. Echt ideaal! Je moet dan natuurlijk wel de katten gechipt hebben
om te laten zien dat hij de baas is. Jij bent zijn bediende, en daar wordt je subtiel op gewezen, door dit gedrag;)
Dus wacht maar braaf tot hare/zijne majesteit binnen is.
12 jaar geleden
Je moet je verdiepen in kattenpsychologie.
Een kat houdt je graag voor het lapje.
Als mijn kat binnen wil doe ik de deur open, maar dat moet snel want het is koud.
Hij wandelt dan op zijn dooie gemakje binnen.
Dat is typisch kat. "Ik ben baas, jij bent mijn knecht"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijk me leuk ja, kattenpsychologie (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JE kan er boeken over kopen, maar ook op internet lezen bv op het kattenforum.
Maar je eigen ervaring en ervaringen uitwisselen met andere kattenbezitters is ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
twee pootjes binnen, twee pootjes buiten, dat is de ideale plek om te blijven staan.