Mijn vrouw komt donderdag thuis met onze baby hoe kan ik het beste onze 3 honden aan de baby laten wennen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

de honden gewoon bij de baby laten, ook laten snuffelenen de honden evenveel aandacht geven als toen de baby er nog niet was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Ten eerste zorg dat de honden in principe op afstand van de baby blijven. Dit geeft meteen aan dat de baby een hogere rang in de roedel heeft dan zij. De baby kan dit natuurlijk :) niet zelf dus dit moeten jullie zelf bewerkstelligen.
- Verder is het ene beetje afhankelijk van de honden, maar zorg dat ze doorkrijgen dat het schreeuwende stinkende nieuwe ding een mensje is. Onze hond had dat na een paar dagen duidelijk opeens door toen hij onze baby (nu vier maanden) recht van voren zag.
- Laat de honden wel af en toe gecontroleerd kennismaken met de baby (af en toe laten ruiken, maar alleen als ze op jou commando dichterbij mogen komen)

Zodra de baby geaccepteerd is als onderdeel van de roedel zullen ze eerder te waaks/oplettend zijn.
Onze hond ging ons halen zodra onze zoon begon te huilen.

Als de baby iets ouder is en om zich heen begint te kijken kun je ze wel eens uitgebreider kennis laten maken. Let goed op, honden willen natuurlijk graag overal aan likken. Dit is niet helemaal te voorkomen, maar zorg dat je een doekje hebt om het snel van de handjes van je baby af te vegen, zodat hij/zij t niet in zn mond steekt.

Verder laat een hond nooit alleen met een kind waar deze bij kan (even in de box kan misschien wel) totdat het kind de hond zelf kan uitlaten. Ook al verwacht je het neit een hond kan toch geirriteerd/jaloers raken en de baby op zn plek willen zetten. Dit zullen ze in eerste instantie doen door te grommen en misschien even zacht te bijten. Maar dit kan een trauma voor je kindje betekenen, en een hond heeft ook niet door hoe zacht bijvoorbeeld t fontanelletje kan zijn.

succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
oja, vergeet ook niet genoeg aandacht aan de honden te geven. Probeer te voorkomen dat ze de baby gaan associeren met gene aandacht. Dat betekend natuurlijk niet dat je de hele tijd met ze hoeft te spelen, maar tegen ze praten terwijl je met de baby bezig bent is vaak voldoende.
Onze hond weet nu precies dat de speeltijd voor hem is zodra de baby naar bed is. Daarvoor vraagt hij af en toe wat aandacht maar niet veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond hoeft niet bij een eerste ontmoeting zoals je schrijft "op afstand" gehouden te worden.
Voorzichtigheid is natuurlijk wel geboden!!!
In het boek "Cesars aanpak" beschrijft Cesar Millen hoe je moet handelen bij de komst van de baby.
Zorg ervoor dat ruim van te voren de roedelregels duidelijk zijn. Dat er dus respect is voor de leider.
Laat de honden tevoren al de geur van de baby ruiken (kledingstuk of i.d.), maar op afstand. De geur vertegenwoordigt de baby en daar mogen ze niet bij komen.

Ga met de baby naar binnen voordat de honden naar binnen mogen en houdt hem op de arm. De hoogste leider moet dit doen. Loop met de baby door de roedel, trots en onaantastbaar, zodat de roedel weet dat de baby hoog in rang staat.

De honden moeten weten dat zij de baby niet mogen benaderen, zeker de eerste week niet. Ze moeten zich rustig gedragen en ze mogen de ruimte van baas (bazin) en baby niet binnendringen zonder daarvoor te zijn uitgenodigd. (Een teef houdt haar nestjongen ook geruime tijd bij de roedel vandaan. Honden vinden dit dus normaal.)

De babykamer is verboden terrein. De speeltjes van de baby zijn verboden om aan te raken (later moet je de baby leren dat het hondenspeelgoed van de hond is).

Na verloop van tijd (een week of meer) kan je, als de rust in acht genomen wordt, de honden iets meer ruimte geven, zolang ze tonen dat de status van de baby gerespecteerd wordt.

Overdreven aandacht voor de honden is zeker niet nodig. Jaloezie is een hond onbekend. De leider bepaalt de rangorde en dat wordt als de verhoudingen goed zijn, onmiddellijk geacc epteerd.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens en werkt perfect (eigen ervaring)!
wij hebben onze hond meteen de eerste dag aan de baby laten ruiken, en daarna gezorgd dat ze nooit alleen met de baby was.

maar toen de kraamvisite kwam, mocht deze de baby niet oppakken, dan begon ze te grommen.
dat hebben we niet goed gevonden natuurlijk, maar het zegt wel iets over dat de hond de baby als eigen beschouwd.

bij ons kwamen de "problemen" toen de kleine begon te kruipen, en steeds in de hondenmand en aan haar voer wilde zitten. Dat hebben we iedere keer bestraft, en de baby weggehaald, zodat de hond zag dat zij geen reden had om zelf de baby te bestraffen: dat had de roedelleider immers al gedaan.
verder werden het de beste maatjes.

enne, gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe had je dat allang gedaan moeten hebben.
Heel eenvoudig eerst de hond laten wennen aan de geur van de baby door bijv. een luier mee naar huis te nemen vóórdat de baby thuis komt.
Zodra de baby thuis is de hond voorzichtig laten ruiken.
Als de hond een lik geeft,dit niet afstraffen zoals ik ook wel eens gezien heb,want de hond associeert deze straf dan met de baby.
Dus een positieve benadering vasthouden en de hond belonen voor goed gedrag met bijv. een hondensnoepje.