Stel mijn vader overlijd kan en mag ik zijn hond dan inlaten slaapen en hem mee begraaven het is zijn hond en niemand wil kan voor haar zorgen ?

Toegevoegd na 1 minuut:
mee begraven of cremeren met mijn vader ze zijn een saampjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud de hond is, maar ik denk niet dat je een dierenarts gaat vinden die dit voor je wilt doen, zeker niet als de hond nog gezond is..
Als er niemand in de directe omgeving/familie is die voor de hond wil zorgen, dan kun je de hond naar een asiel brengen. Daar zoeken ze een nieuw en liefdevol gezin voor hem.
Ritsuka
7 jaar geleden
Is het dat niemand voor haar wil zorgen?
Of dat niemand voor haar kan zorgen omdat ze speciale hulp nodig heeft?
Z512099
7 jaar geleden
Geen enkele dierenarts zal in eer en geweten een gezonde hond zomaar euthanaseren, beter is op voorhand afspraken maken, een goede thuis vinden als ze het zover is i.p.v. van haar naar een asiel te brengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zdat laatste lijkt me de beste optie,een goed thuis voor de hond zoeken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoop dat het niet mag!
TurfGraver
7 jaar geleden
En wat als de hond eerder overlijdt?
paulus811
7 jaar geleden
Een hond is geen armband die je met de overledene mee begraaft. Hoe kun je nu al weten dat niemand voor de hond wil zorgen? En zo te lezen ligt je vader niet op sterven, want je zet alleen een stelling neer.
Ritsuka
7 jaar geleden
@turfgraver dan word natuurlijk de vader ingeslapen om samen met de hond te begraven. Vind je dit idioot klinken vraagsteller? Waarom andersom dan niet? Een hondenleven is ook wat waard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie Ritsuka.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Je pleegt dan een strafbaar feit, dus je kan dit beter niet overwegen.

Als er niemand in de familie- of kennissenkring van je vader is die voor de hond wil zorgen, dan kan je de hond het beste naar een asiel brengen. Daar zoeken ze een nieuwe en liefdevolle plek voor hem waar hij nog vele jaren gelukkig kan zijn. Het gebeurt veel vaker dan je denkt dat mensen overlijden en dat hun huisdieren dan naar het asiel gaan. Dat is in ons land (dus) heel gebruikelijk.

Je kan je nu al laten informeren over de mogelijkheden die asiels bieden.
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Naar het asiel brengen is toch de aller-allerlaatste optie, met alle respect voor de mensen die daar werken ( al of niet vrijwillig ), want in een asiel is ze slechts een asielzoekster.
Antoni
7 jaar geleden
Ja, eerst heel uitgebreid zoeken in familie- en kennissenkring -daar kan nu al mee worden begonnen, zodat de hond de nieuwe baas (beter) kan leren kennen- en pas in laatste instantie de hond naar het asiel brengen, dat lijkt mij ook de beste manier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beter naar het asiel dan naar familie of iemand anders die de hond eigenlijk niet wil.
Honden van overledenen zullen via een asiel meestal snel een nieuw baasje vinden.
(veel sneller dan "probleem honden")
Antoni
7 jaar geleden
De bedoeling is natuurlijk iemand te vinden die de hond wel wil. Misschien moet daarvoor de "zoekkring" op creatieve manieren worden uitgebreid!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, het lijkt me inderdaad strafbaar als je een volledig gezond dier laat inslapen. Ik zou hem zoals de reactie eerder ook al zei, naar een asiel brengen.
Pieter2011
7 jaar geleden
+ Maar de toekomst- i.c. adoptiemogelijkheden van zo'n dier hangen wel erg af van zijn leeftijd en conditie. Ook zal ik nooit het verhaal vergeten van de (gezonde!) boxer die deel uitmaakte van een heel liefdevol gezin dat ik ken met drie kinderen. Nadat het baasje door een auto-ongeluk overleed, wilde de hond van de ene op de andere dag niet meer eten of drinken en zat hij de hele dag te janken. Een paar maanden later is het dier overleden.
Je mag de hond laten inslapen als er sprake is van onmiddellijk gevaar voor mens of dier of ondraaglijk lijden van het dier. Dat oordeel is echter wel voorbehouden aan de dierenarts. Kun jij een dierenarts overtuigen dat de hond ondraaglijk lijdt door het missen van je vader (weinig kans, maar goed) dan kun je je hond dus laten inslapen.

Alle huisdieren behalve honden, katten en ganzen mogen nog wel gewoon gedood worden, ook als ze kerngezond zijn.

Overigens is de beperking op het doden van honden, katten en ganzen pas van toepassing sinds 1 juli 2014. Denk ook aan het verhaal van kunstenares Tinkebell (Katinka Simonse) die haar eigen kat wurgde en er een handtas van maakte; dit om te protesteren tegen de dubbele moraal omtrent dierenwelzijn. Zie bron 3.