hoe komt het dat een jonge teckel van 6 a 7 maanden de ziekte van Perthes krijgt en is dit erfelijk?

hoe komt het dat een jonge teckel van 6 a 7 maanden de ziekte van Perthes krijgt en is dit erfelijk? Ze hebben haar moeten opereren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is de ziekte van Calve een erfelijk gebrek.
Een studie bij dwergpoedels heeft laten zien dat de aandoening mogelijk berust op een recessief gen.
Dit betekent dat beide ouderdieren drager of lijder moeten zijn.
De ziekte van Legg Calve Perthes, ook wel alleen de ziekte van Calve genoemd, is een aandoening van de heup die met name bij de kleine rassen voorkomt.
Oorzaak
Bij de ziekte van Calve sterft de heupkop langzaam af.
De oorzaak is waarschijnlijk een storing in de bloedvoorziening van de heupkop. Het gevolg is dat het botweefsel door gebrek aan voedingstoffen verdwijnt.
Het gewrichtskraakbeen verliest hierdoor zijn steun en stort ook in elkaar.
Het uiteindelijke resultaat is een ernstig misvormd heupgewricht, dat het dier
veel pijn bezorgt.
Voorkomen
Zoals gezegd komt de ziekte van Calve vooral bij de zogenaamde Toy-breeds en Terriers voor.
Reuen en teven krijgen het even vaak.
De klachten treden meestal op als het dier vijf tot acht maanden oud is.
In ongeveer 15% van de gevallen zijn beide heupen aangetast.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor de uitvoerige informatie. Alleen in de lijn van het teefje komt het niet voor ! Ze is een kleindochter van mijn reu en ik zit in de 6e generatie. Ik heb dit bij mijn hondjes nooit gehad. De fokster van de moeder van het teefje zegt hetzelfde.De nieuwe eigenaars van de dochter van mijn reu, hebben een nestje gefokt met een Black and Tan reutje waaruit dit teefje komt met de ziekte van Perthes. Hopelijk is het te begrijpen wat ik bedoel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.gezelschapsdierenkliniek.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=225:ziekte-van-calve-legg-perthes&catid=35:bibliotheek