Agapornis dood zonder duidelijke ziekte-verschijnselen, Iemand een idee hoe dit gebeurd kan zijn?

Ik pas een maand op het huis van mijn vriend, en vanmorgen lag zijn/onze agapornis Max dood in de kooi, op de bodem. Daar is hij gisteravond ook gaan slapen (dacht nog; moet een nestje voor hem maken morgen).

Het enige abnormale in zijn gedrag van de afgelopen dagen is dat hij meer sliep dan normaal, zelfs als ik hem met me meenam.

Leeftijd van het beestje schijnt rond de 3 of 4 geweest te zijn, we hebben hem overgenomen van andere mensen en die wisten ook niet hoe oud hij was.
Water en eten had hij genoeg, hij was erg aanhankelijk en zocht gezelschap tot het laatste moment, het enige wat fout kan zijn geweest is dat mijn visite hem eergister een stukje koek heeft gevoerd.

Herkent iemand dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Mogelijk door onwetendheid is er aan deze vogel nooit grit en maagkiezel gegeven.
Daardoor krijgen parkieten een maaginfectie, verzwakken, kunnen niet mee op de stok zitten ,slapen veel enz. tot ze dood zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jeetje dat meen je. Dat wist ik inderdaad niet. Je zegt parkieten, maar dit geldt dus ook voor papegaai-soorten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja alle kromsnavelige!
Dacht ik al dat je het niet wist, heb ooit de zelfde fout gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
pijnlijke fout..
heel erg bedankt in elk geval voor je heldere antwoord.
Duidelijk ook dat mijn vriend het niet wist, heb niets van grit of kiezel in de kooi of bij het diervoer gezien, en hij heeft er ook niks over gezegd. Wonder dat het diertje het nog een jaar of 4 volgehouden heeft
+ in elk geval
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel triest vind ik het dat als zo'n vogel wordt aangeschaft, overgenomen en men soms niet eerst de moeite neemt of zelfs niet eens op het idee komt om eerst wat informatie te krijgen over wat de natuurlijke basisbehoefte inhoudt van zo'n vogel. Zo'n site als deze is ook heel goed en nuttig omdat vaak vragen over dieren worden gesteld voordat ze worden aangeschaft. Toch kan deze dode vogel hebben bijgedragen aan het leven van andere vogels die ook geen maagkiezel en gewone grit kregen aangeboden, maar nu dus wel na deze bijdrage op Goeievraag.nl. Heel goed dat deze vraag is gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
azalaia, ik heb ooit ook de zelfde fout gemaakt, kreeg voor het eerst jonge rozella's ( grote parkieten) en binnen een half jaar waren ze allemaal weer dood. Ik wist toen echt niets over maagkiezel. Toen ik weer jongen kreeg en ze maagkiezel gaf ging het prima. Er bestond toen nog geen internet en ik dacht dat ik het wel wist, niet dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat maakt het verschil. Nu is alles heel simpel op te zoeken op internet, gewoon even googlen en je bent helemaal op de hoogte met tal van websites over 1 onderwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal met je eens azalaia, maar zeker meer dan de helft van de vragen op GV kan je zo opzoeken.
Maar veel mensen vinden dit makkelijker en laten anderen voor ze zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zoek alles liever zelf op, want tijdens het zoeken naar iets kom ik van alles en nog wat als 'bijvangst' tegen. Dan zie ik b.v. een woord staan dat niks met het onderwerp te maken had en ga ik daar eerst mee door i.p..v. het onderwerp waarover ik iets wilde weten. Maar ook dat zal nog aan bod komen en zo heb je met internet een wereld bibliotheek in huis gehaald waarbij je een heel leven tekort komt om alles te lezen wat je allemaal kan vinden heden ten dage...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reacties die ik geef zoek ik zorgvuldig op voordat ik hier een link neerzet en bijna elk onderwerp interesseert mij. Ik heb nog nooit een vraag gesteld in 5 jaar maar geniet wel om antwoord te geven en iemand vooruit te helpen met zijn/haar vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik soms op internet zoek, is het alleen om het zeker te weten.
Zoals hier bij deze vraag, wist ik het zeker van parkieten, maar niet van de agaponis, dus zoek ik dat voor de zekerheid even op.
Maar al mijn antwoorden komen van mij zelf, anders beantwoord ik ook niet, dus zal je bij mijn antwoorden ook geen links vinden.
Dat was mijn uitdaging toen ik bij GV kwam.
Inmiddels heb ik hier meer dan 8000 antwoorden gegeven, dus uit mijn hoofd.
keurig zette ik er dan bij bron: eigen ervaring
Maar dat mocht niet meer.
Heb ik nooit begrepen.
Wat is daar nu mis mee, als een vraagsteller zich herkent in jouw eigen ervaring, is dat alleen maar een pluspunt.
Maar het blijft een leuk spelletje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigen ervaring is kennelijk niet wetenschappelijk genoeg....Ik antwoord ook wel uit eigen ervaring, maar de bron komt wel van het internet.
Ivana
9 jaar geleden
Nog even een vraag aan de vraagsteller: wat voor bodembedekking heeft het dier in de kooi gehad? Als er schelpenzand op de bodem gebruikt wordt kan het geen gebrek aan maagkiezel zijn.
Ik heb jarenlang alle soorten kromsnavels gefokt in clubverband en volgens de fokkers was schelpenzand van goede kwaliteit prima, mits de kooi met regelmaat van een goede laag schoon zand werd voorzien.
Er zijn nog meerdere ziekteverschijnselen bij kleine kromsnavels die niet zichtbaar zijn voor een leek en waarvan de ziekte een snel en dodelijk verloop heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal waar Ivana, het was ook maar een schot voor de boeg.
Maar omdat het om een vogel gaat, is de kans op een besmetting van andere vogel heel erg klein.
Maar het kan een te kort zijn ergens in de voeding of zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wauw, ik had nog niet gezien dat er zoveel meer reacties op het antwoord waren gekomen. als eerste aan Azalaia: toen mijn vriend Maxie overnam, heeft hij wel degelijk gezocht op hoe de vogel verzorgd moest worden. Misschien niet goed genoeg, of op onvolledige sites, anders was dit niet gebeurd misschien, maar goed.
Verder; ik ben nog naar de dierenwinkel geweest met dit verhaal, en de man daar vertelde me dat er ook onverteerd voer in de ontlasting had moeten zitten, als er sprake was geweest van tekort aan kiezel en grit.
Dit was niet het geval, dus er moet toch iets anders aan de hand zijn geweest.
Er lag inderdaad schelpenzand op de bodem wat regelmatig (om de paar dagen) ververst werd. (in reactie op ivana) moet er ook nog bij zeggen dat deze agapornis wat 'misvormd' was; alle nagels van 1 poot misten, hij had geen staart, en soms viel hij 'van zijn stokje'. Hoe dit komt weten we niet. Een beetje een buitenbeentje dus. Helaas moet de vraag gesloten worden, anders had hier verder nog over gesproken kunnen worden, wat wel goed is.
Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en reageren!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk dan een geval van inteelt.
Heel vaak zijn dat misvormde vogels.
Deze vogels worden nooit oud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou goed kunnen, ed.
In ieder geval is het zo gegaan als dat het gegaan is, en hopelijk kunnen andere mensen, in het geval van het maagkiezel en grit, van deze vraag toch nog iets opdoen (heb dat zelf sowieso gedaan) dus nogmaals bedankt!