Hoe kan ik houten knaagdierhuisjes het beste schoonmaken?

Ik heb onlangs een pakketje met allerlei knaagdierbenodigdheden gekocht in een tweedehandswinkel, aangezien er enkele leuke spulletjes inzaten, maar nu zat er ook zo'n houten holle boomstammetje in dat ik in eerste instantie dacht weg te gooien vanwege de hygiëne, maar nu vroeg ik me af of er geen goede reinigingsmethode is waarna ik het toch nog zou kunnen gebruiken, aangezien ze hier best dol zijn op zulke boomstammen?

Normaal reinig ik mijn eigen spulletjes gewoon met kokend water, aangezien ik weet dat mijn dieren gezond zijn, maar ik weet natuurlijk niet waar dit vandaan komt. Ik heb het stronkje reeds 40 minuten gekookt in water met een scheut azijn en was van plan om het nadien ook nog een nachtje in de vriezer te stoppen. Zou dit zo veilig zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou ook fijn zijn als je verteld voor welke knaagdieren dit moet gaan dienen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor muizen, maar dat maakt toch niet echt uit, denk ik.(Ik heb dit trouwens al gezegd in reactie op een antwoord dat ik heb gekregen). Ik weet ook niet welk dier de spulletjes voordien heeft gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de boomstammetjes hol zijn, is misschien een baby zuigflessenrager, die je wat kan meebuigen, een optie om overal bij te kunnen.
Kijk eens in een dierenwinkel of er een desinfecterende vloeistof te koop is waarvan je dan een scheutje in het warme water doet. Wel weer goed naspoelen met water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alle knaagdieren maken hun spulletjes op dezelfde manier vuil, vandaar ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Achzo, daar had ik geen idee van. Het zijn allemaal kleine knagertjes, dus die zijn allemaal goed in wildplassen en knagen. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met muizen heb ik nu niet zo'n ervaring. Maar zelfs binnen eenzelfde geslacht zit er onderling tussen de soorten verschil, naar mijn ervaring. Zo had ik vroeger Russische dwerghamsters die ik met geen stokken zindelijk kreeg. Daarom heb ik het toen ik met roborvski dwerghamsters begon zelfs niet meer geprobeerd en gaf ik de hamstertoiletjes als zandbadje. Wat me opviel was dat de hamsters dat niet als badje gebruikten en de rest van de bewoning opmerkelijk proper bleef.

Het beste antwoord

Die houten huisjes zijn natuurlijk heel leuk en ik denk dat hamsters het prettig vinden om erin te slapen.
Je kunt je hamster zindelijk proberen te maken. Dit werkt niet bij alle hamsters, maar het is het proberen waard.
Wanneer je je hamster leert om op een andere plaats zijn behoefte te doen (m.n. de urine is het probleem omdat het in het hout trekt) wordt het schoonmaken makkelijker.
Om je hamster zindelijk te krijgen pak je wat zaagsel waar hij eerder op geplast heeft en leg je dit op een plek waar het makkelijker te reinigen is. Je kunt het evt. in een plastic huisje of bakje leggen. De hamster ruikt waar hij het eerder gedaan heeft en zal eerder geneigd zijn dit plekje steeds weer te gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat 2 houten huisjes het gemakkelijkst is.
Je idee om het schoon te maken met heet water en natuurazijn is goed. Schuur het hout af en toe goed op.
Het drogen is het lastigst. Ik zou 2 houten huisjes kopen. En wel hierom: de een is in gebruik, de ander mag na het schoonmaken drogen (evt. op de verwarming) totdat het andere huisje weer aan een schoonmaakbeurt toe is. Je ruilt ze dan gewoon om en maakt het gebruikte huisje weer goed schoon.
In de diepvries stoppen is een goed idee. Het doodt evt. bacteriën en luizen o.i.d. Ook gaan geuren er wat vanaf.
Hamsters hebben een fijne neus. Houdt daar rekening mee wanneer je hamster gruwt van de geur van natuurazijn. Je kunt het ook proberen met appelazijn.
Vergeet niet na elke grote beurt van de kooi een beetje urinezaagsel te bewaren. Zo help je de hamster zich niet te vergissen en van het mooie huisje een toilet te maken.

Toegevoegd na 3 minuten:
O, ja: doe het huisje alleen droog in de diepvries. Ik weet nl. niet hoe het hout reageert op vriezen als het nat is. Op de verwarming drogen, kun je er een krant tussen leggen ter voorkoming van kromtrekken of barsten.