Waarom melkt mijn kat zoveel?

Een van mijn katten (Puma, 19 weken), melkt de laatste tijd erg veel. Mijn deken (fleece, dus lekker zacht) moet er aan geloven, elke keer als hij wakker wordt kan hij daar echt wel 10 minuten melken. Eerder deed hij dit bij mij (mijn neus/oren) maar dit doet hij niet meer. Ook kauwt hij vaak aan mijn bank de kleine stofjes (loszittende stofjes bank) eraf en likt dit, het doet me denken aan grazen.. xD. Mijn andere kat (broertjes) doet dit niet.

Kan het kwaad dat hij dit zo vaak doet? Ik heb er geen probleem mee dat hij dit doet maar het gaat mij er meer om of er misschien iets is (iets wat hij van mij mist of iets dergelijks) waardoor hij dit doet.

Alvast bedankt :)!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Melken oftewel melktreden, de naam zegt het al, doet een kitten mp de melkgift bij de moeder op te wekken.
In het latere leven blijven veel katten melken als ze op een zachte en/of warme ondergrond staan, of zelfs zonder dat.
Ze voelen zich dan weer helemaal senang, net zoals ze zich voelden bij moepoes aan de melkbar.
Je zegt echter dat hij het wel erg veel doet, gecombineerd met kauwen en likken,
Zou het kunnen dat je kitten te vroeg gespeend is, dwz voor de 13e week?
Dat het broertje dit gedrag niet vertoont zegt niet zo veel: de ene kat is flexibeler en/of onafhankelijker dan de ander.

Ik denk dat de kleine er baat bij zou kunnen hebben als je hem dagelijks aan een lekker flesje kittenmelk laat zuigen.
Succes!
.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze waren net 7 weken toen ze bij de moeder weggingen. Ik was hier eerst op tegen maar de moederkat kon niet meer voor ze zorgen (was erg mager) en ik was ondertussen al verliefd op de katjes dus zeg dan maar eens nee.. Oké, misschien is dat een idee, kittenmelk, maar hij is al bijna 20 weken, ga ik dan niet zeg maar een paar stappen terug in zijn ontwikkeling als ik "toegeef" door het geven van een flesje?
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat vermoede ik al. Gelukkig heb je wel een nestgenootje meegenomen.
Je gaat niet een paar stappen terug: je bevredigd een duidelijke behoefte van het beestje, belangrijk voor zijn psychisch welzijn.
De behoefte zal gaandeweg minderen. Neem wel goede kittenmelk KMR oid , geen whiskas ofzo.
Laat hem maar naar hartenlust sabbelen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat wilde ik ook absoluut aangezien ze dan veel van elkaar leren en veel aan elkaar hebben. Oké, bedankt voor de tip. Ik denk dat ik het inderdaad eens ga proberen met kittenmelk, hoeveel mag hij daar dan van hebben en kan hij dan ook nog gewoon zijn brokjes krijgen of minder brokjes?
Rieneke1
9 jaar geleden
Hij mag ook gewoon nog z'n brokjes.
Geef het beestje melk naar behoefte.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt :)!