Is gezond sociale hondengedrag nog goed aan te leren wanneer een chihuahua van 11 maanden erg heftig reageert op andere honden?

Ik kan haar adopteren maar wil dat alleen als ik straks ook met haar het bos in kan zonder problemen.

Naar de meeste honden blaft ze vreselijk en lijkt ze geobsedeerd door ze. Haar haren staan overeind. Wanneer de hond richting haar terugblaft of enthousiast aan haar wil snuffelen of spelen zet ze het op een rennen en wanneer ze dat door de riem niet kan 'schreeuwt' ze alsof ze wordt opgegeten.

Het is verder een heel lief zachtaardig hondje.

Ik heb een trainer gesproken die zegt dat het niet meer te leren is aan haar omdat ze niet goed gesocialiseerd is.
Zou ze niet toch nog in een roedel op therapie kunnen ofzo? Zo ja, hoe lang duurt dat en helpt het wel echt?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik hoor graag reacties van mensen die daadwerkelijk veel verstand hebben van honden en ervaring met dergelijke gevallen en honden met gedragsproblemen (in het echt dus, niet op tv ;))

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

ik heb een bang klein spaans hondje geadopteerd, min of meer yorkshire, toen ze ongeveer een jaar oud was. Nu zijn we zes jaar verder en zijn er een paar honden in haar leventje waar ze niet van in de stress schiet. Het is dus een geduldwerkje (dit is een understatement) en een hoera-hondje zal het nooit worden, wel binnen waar het leven overzichtelijk is maar niet buiten. Als je denkt dat je iets dergelijks aankunt, niet teveel verwacht, iemand kent met een vriendelijke oudere hond om samen veel te lopen, dan kan Chiwa daar misschien wat van opsteken. Als ze los kan lopen scheelt dat een hoop uitvallen (maar voor jou extra opletten dat ze niet voor een fiets loopt of in een konijnenhol kruipt :-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus. Dit is een verstandige waarschuwing.