welke vissen kunnen samen met guppen en neon tetras?

Ik heb een aquarium van 54 liter en heb 4 guppen, ik wil er nog wat bij. Maar ik weet niet welke soorten... Ik ben wel zeker dat ik er een schooltje neon tetras ga bij doen. welke kunnen er nog bij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24K

Antwoorden (3)

In onze bak van 25 L hebben we: 4 guppen , 4 kersebuikjes, 2 roodkopzalmen , 3 kardinaaltetra's en 1 algeneter. Dat gaat perfect, de bak is schoon en helder en vooral heel rustig
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Jouw bak is echt veel te klein voor deze vissen. Slecht idee om dit ook aan anderen te adviseren.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Deze bak is door een kenner gevuld en het blijkt dat het goed is want we hebben al 4 jaar geen abnormale sterfte en geen ruzie in de bak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kan je eens een foto van je algeneter laten zien aub?
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
[IMG]http://i62.tinypic.com/9j2ctj.jpg[/IMG]
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
http://nl.tinypic.com/r/9j2ctj/8
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik deel de mening van bamibal. Niet alleen is je bak veel te klein voor deze vissen, de scholen zijn te klein. Een ongelukkige en slecht gehouden vis moet trouwens niet per se geuit worden in sterfte van de vis. Guppen, roodkopzalmen en kardinaaltjes hebben een aquarium van minstens 50 liter nodig.
Kersenbuiken zelfs 1 van minstens 180 liter. Roodkopzalmen horen enkel in een school van minstens 7 thuis. Kardinaaltetra's doen het zelfs alleen in een school van minstens 10!
Neontetra's is inderdaad mogelijk evenals kardinaaltetra's. Vuurneons zijn ook mooie scholenvissen maar leven vaak minder lang. Hoe dan ook houden een school van minstens 10, zeker bij kardinaaltetra's.

Platy's zijn ook een optie.

Behalve pleco's (die worden reuzegroot) zijn quasi alle harnasmeervallen mogelijk in dit aquarium, maar let er op dat je slechts 1 mannetje neemt en dat de kans op nakomelingen reëel is. Bij dwergmeervallen is dat minder, maar die hou je wel in een groepje van minstens 5.

Pantsermeervallen die klein genoeg blijven (denk aan panda of luipaard en kleiner) een bronzen pantsermeerval zie je vaak in deze aquaria, meestal in albinovorm maar deze zijn eigenlijk al te groot.

Als je een lijstje met voorkeuren hebt moet je dat zeker hier eens posten. Dan ben je zeker of je de goede richting uitgaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, ik ben van plan om het bij 4 guppen te houden. En er dan 10 kardinaal tetras bij te doen. Ik zou nog een paar algeneters OF een paar corydoras erbij willen, maar welke soort en hoeveel? ( liefst geen dwergmeerval, pantsermeerval)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
corydoras = pantsermeerval ;-) En waarom OF algeneters OF corydoras? Beiden samen is ideaal. Als je voor ancistrusalgeneters kiest moet je er gewoon op letten om nooit meer dan 1 mannetje te nemen. Het aantal vrouwtjes maakt in feite niet uit, alleen moet je dan wel rekening houden met mogelijke nakomelingen. Deze vissen hebben ook een verstopplaats nodig, zorg dus voor iets als een uitgeholde kokosnoot in het aquarium. Die corydorassen kies je klein genoeg, dus de corydoras jullii, panda en alles wat even groot of kleiner is dan dat. De aeneus en paleatus zijn al te groot. Bij corydorassen zorg je best voor een groepje van minstens 6. Voor de echt kleinere soorten (pygmeaus en habrosus) zelfs minstens 10.
Ik zou persoonlijk voor een paar leuke rasbora's gaan (Rasbora Briggitae bijvoorbeeld ) dit zijn leuke kleine visjes die prima met de guppen in een 54 liter bak kunnen.
Neon en kardinaal tetra's hebben toch liever wat meer zwemruimte (minimaal 80 cm breed)

Toegevoegd na 3 minuten:
Buiten het feit dat je aquarium al snel te klein word om een leuk schooltje in te houden.

Ik heb zelf een schooltje van 30 briggitae's in een 180 liter bak zitten (90 cm breed) De visjes worden niet groter dan een cm of 2 en hebben een mooie rode kleur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rasbora's zijn een leuk idee! Dat kardinalen meer ruimte nodig hebben ben ik het niet mee eens. Ze worden lang niet zo groot als de guppen doch zwemmen in school wat elkaar wat compenseert en maakt dat ze ongeveer evenveel zwemruimte nodig hebben. Een aquarium kan dus niet te klein worden voor een leuk schooltje. Ofwel is het te klein ofwel is het niet te klein. En als het niet te klein is voor een klein schooltje, dan ook niet voor een groot schooltje.