Wat kun je doen als 2 honden elkaar soms ineens aanvallen?

Ik heb namelijk al 4 jaar een hondje en een vriend van mij heeft sinds een week ook een hond (uit een asiel in Spanje en is 3 jaar) het zijn twee teefjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

de honden zullen in het begin onderling gaan uitmaken wie de baas is. kan vechten bij horen. meestal wordt er echter niet doorgebeten. laat dit gewoon gebeuren. zodra duidelijk is voor beide honden welke rol ze hebben, zal de strijd waarschijnlijk over zijn.

spring in elk geval nooit tussen twee vechtende honden, in een poging ze uit elkaar te halen. je hebt kans dat je dan zelf gebeten wordt. pas hier dus heel erg mee op!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vindt dit waardevol, maar zelf durf ik er wel tussen te springen omdat ze meestal voelen dat ik meest macht heb (ben nogal een macho, ja) en gewoon ben van met veel honden om te gaan. Heel af en toe zijn er echter honden waar je best van af blijft, maar dan ook alleen. Meestal zijn dit mishandelde. Kijk net als mensen moeten honden de kans krijgen met elkaar te leren omgaan. Omdat ze niet praten, ravotten ze soms en vechten ze soms als kleine jongetjes (vooral mannen, meisjes blaffen meer of bijten korter en meer eenmalig even). Tot slot is elke hond welk anders, net zoals iedere mens.
Het is van belang dat de honden buiten met elkaar kennis maken en wel onaangelijnd.
Bij het aan de lijn houden van honden worden er door de eigenaren namelijk angstseinen doorgegeven en zijn de honden beïnvloed.

Honden moeten hun eigen taal kunnen spreken en dat zullen ze doen met hun lichaam, zodat de andere hond kan zien wat de natuurlijk signalen zijn van onderwerping, onderdanigheid of een hogere rang. Ga je dit beïnvloeden door je er mee te bemoeien, dan gaat het verkeerd, iets wat de honden eigenlijk niet willen.

Bij teven gaat het sneller fout dan bij reuen. Teven zullen in een gestresste situatie sneller toehappen en elkaar verwonden.

Als je twee honden wilt leren om samen te leven, tijdelijk of voorgoed, dan moet je ze eerst meenemen naar voor beide onbekend terrein en een lange wandeling maken. Ze worden dan opgenomen in één roedel en dat verminderd de spanning en haalt de argwaan weg. Loslopend zullen ze dan hun eigen taal kunnen spreken en zal de rangorde onderling worden bepaald.

Als je de honden zonder voorbereiding bij een van jullie in een territorium plaatst wat van een van de honden is krijg je brokken. Op de eerste plaats de verdediging van eigen terrein, op de tweede plaats de nauwe ruimte waar geen ontsnappen mogelijk is, ten derde de beide bazen die stik-zenuwachtig het geheel staan te manipuleren.

Dus probeer alles opnieuw te doen in de vrije ruimte zoals hiervoor beschreven.
Ga niet met ballen gooien waardoor je ze ophitst. Geef rust en stille aandacht zonder inmenging, los van de lijn.
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk+
Weet jij toevallig of je dit op dezelfde manier kunt doen met 2 honjes van 4jaar en 2 katten van 2 jaar?
Ivana
9 jaar geleden
@Vlindertje. Lijkt me niet de aangewezen weg. Katten zijn niet zo in een roedel in te voegen. Ik zie mezelf geen boswandeling maken met twee katjes en twee honden los van de lijn.
Bij katten zal alles binnenshuis moeten plaatsvinden. De honden moeten onder appèl zijn en de katten moeten de ruimte hebben om afstand te nemen, zowel in de breedte als in de hoogte. Maar eerst zullen ze elkaars geur moeten kunnen opsnuiven, zodat het 'eigen' wordt.
Kat en hond spreken een andere lichaamstaal en daar zullen ze ook wederzijds aan moeten wennen.
Stel hierover een vraag en Rieneke (ben ik zeker van) zal er ook in klimmen en samen zullen we je op weg helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als mens kun je ook de leiding nemen. Honden dienen te gehoorzamen aan een mens, mensen dienen leidinggevend te blijven. Als jij eerst de andere hond benadert zal je eigen hond je gemakkelijker kunnen volgen vanuit je voorbeeldfunctie. Bijtende honden wijzen dikwijls op een probleem met hun eigen baasje, die te los ermee omgaat of er te weinig tijd voor uittrekt om elkaar te leren kennen (let op: dit is geen verwijt, hoeveel tijd hebben we elk van ons voor onze hond: het is een reëel probleem).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En houdt er rekening mee, dat de andere hond net een week uit Spanje uit een asiel bij een nieuwe baas is.
Ik zou eerst de hond aan zijn nieuwe roedel laten wennen en zijn baas als baas laten erkennen voordat ik haar ga introduceren bij familieleden met honden
Ivana
9 jaar geleden
Vanbelle, de vraagsteller is bereid om tijd in het probleem te steken, maar weet alleen niet hoe. Daarom stelt ze hier de vraag. Natuurlijk is de leider de baas, maar naar beneden toe zullen honden in een roedel hun eigen plaats bepalen en daarvoor hebben ze tijd en ruimte nodig zonder inmenging van de roedelleider. De roedelleider mag alleen corrigerend optreden als er gevochten wordt, maar ze gaan niet vechten als de kennismaking op goede wijze geschied. Hoe vaak zien we niet bij opvoedingsprogramma's dat juist de verkeerde inmenging van de mens of de foute benadering van de mens de oorzaak van de vechtpartijen tussen honden onderling is. Pokemon: correct. Eerst de aandacht voor de nieuwe hond, daarna weer voor het meisje. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Ivana,zal ik doen. Ik ben er van overtuigd dat Rieneke en jij mij (ons) goed advies kunnen geven over het samen brengen van 2 hondjes en katjes :-)