Hoeveel plast en poept een kitten van 2/3 week oud ( moet hij al poepen/plassen? )

Wij hebben een baby katje van 2/3 week oud. Hij is gevonden , dus er is geen moeder die hem kan verzorgen. Hij is sinds gister middag bij ons maar heeft nog niet gepoept of geplast. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er al een advertentie of briefje bij de buurtsuper oid opgehangen opzoek naar de moeder? Misschien zoeken er mensen zich nu gek naar t kleintje. T kan zijn dat de moeder t mee heeft gesleept naar buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt heel fout als het om een kitten van 2/3 weken oud gaat!
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoe gaat het met het kleintje Anne?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@rieneke1 het gaat super goed ! Hij word nou al een beetje speelsig en hij plast nu wel. Poepen doet hij niet maar ik vermoed dat dat komt doordat hij alleen nog maar melk binnenkrijgt. Hij slaapt goed , is ook in voor spelen en knort heel veel als je hem lekker bij je legt. Ik geloof dat het helemaal goed komt !
Rieneke1
9 jaar geleden
Fijn om te horen dat het goed gaat Anne, zo'n kleintje is toch een hele zorg. En echt vaste ontlasting komt pas met een week of vier, als hij langzamerhand ook wat vast voedsel gaat eten.
Succes verder met de kleine!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Katten worden overigens pas vruchtbaar vanaf een leeftijd van 6 à 12 maanden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Daki, dat klopt niet: een poes kan helaas met 4.5 mnd al vruchtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel dan nog dat een kat al vanaf 4,5 maand vruchtbaar kan zijn. Dat is nog steeds een groot verschil met 2 à 3 weken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja Daki, ik vroeg me ook al af waarom je over vruchtbaarheid begon :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanwege de woordkeuze van AnneHolt050. ;-)

Antwoorden (3)

Ja die moet al poepen en plassen, maar als ik me goed herinner wordt dat opgewekt door de moeder door hun buikje te likken/masseren. Ga dus naar de dierenarts , 2/3 weken is veel te jong om al bij de moederpoes weg te zijn, dus die heeft speciaal eten en vaak eten nodig
9 jaar geleden
De moeder helpt het kitten in de eerste drie weken met poepen en plassen door de anus te likken, hierbij wordt een reflex tot poepen en plassen opgeroepen. Vervolgens eet de moeder deze ontlasting op! De ontlasting behoort redelijk vast van consistentie te zijn, in ieder geval niet waterdun. Bij dunne ontlasting moet je het gewicht van het kitten goed in de gaten houden. Is er sprake van geen ontlasting of plas en/of geen toename in gewicht of zelfs afname dan moet je contact met de dierenarts opnemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aangezien hier geen moederpoes ter beschikking is, is het belangrijk hulp in te roepen van de dierenarts. Deze kan tools en advies geven om de ontlasting op te wekken. Een kitten van deze leeftijd heeft intensieve zorg nodig en zou eigenlijk niet zonder moeder moeten leven. Maar het komt vast goed. Wees erg lief en geduldig en verzorg hem intensief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kitten van die leeftijd moet iedere twee uur geflest worden, met goede kwaliteit melk (KMR bijvoorbeeld), dag en nacht.
Na ieder voeding moet je het onderbuikje vrij stevig masseren met een wattenschijfje wat je vochtig hebt gemaakt met warm water om de ontlasting op gang te brengen.
|Zorg er ook voor dat het kleintje warm blijft, zo'n jonkie kan z'n eigen temperatuur nog niet regelen.
Weeg het beestje regelmatig: iedere week moet het gewicht met ongeveer 100 gram toenemen (het kitten zou nu 300 a 400 gram moeten wegen).
Rieneke1