Waarom zeggen sommige mensen na castratie van hun huisdier, het beestje is "geholpen"?

Ik hoef niet te weten waarom dit gebeurd, dat lijkt me duidelijk. Maar waarom geholpen? Volgens mij help je het dier er namelijk niet mee!

Toegevoegd na 1 dag:
Er is geen goed antwoord op deze vraag daarom selecteer ik geen goed antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

jazeker help je het beestje ermee, die hoeft niet meer z'n hormonen achterna te lopen met alle gevolgen van dien (zwangerschap na zwangerschap voor de poes, grote kans op aids voor de kater).
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk, maar mensen lopen ook hun hormonen achterna en persoonlijk zou ik niet gecastreerd willen worden om bepaalde gevoelens van mij weg te laten nemen. Dus wie wordt er nou geholpen? volgens mij het baasje van het dier en niet het dier zelf.
Rieneke1
14 jaar geleden
@robin, lees svp mijn antwoord op de vraag die net is gesteld over karakterverandering na castratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij bepaalt dat het voor de kater fijner is om niet zijn hormonen achterna te lopen? Laat je je zonen ook castreren als ze in de pubertijd komen? Is veel fijner voor ze, geen last meer van die lust en sexdrang. Yeah right.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonen kun je voorlichten over SOA's, opvoeden om niet te vechten, en leren dat ze - naast lust - ook nog bewust kunnen kiezen hoe ze zich gedragen. Bovendien voedt je zonen hopelijk op om niet alles wat beweegt zwanger te maken. Bij katers kan dat niet. Wat zou jij dan doen, Fynnya? Een ongecastreerde kater vrolijk zijn zaad in het rond laten verspreiden? Of een ongecastreerde kater tegen de deuren op laten springen omdat ze buiten een krolse poes horen en er niet heen kunnen? En zou je je zonen dat ook laten doen of aandoen?
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb een ongecastreerde kater gehad.
het beestje had geen rust in z'n lijf.
even eten en bijslapen, en dan was hij weer op pad.
door het vele vechten had hij het ene abces na het andere.
op 8 jarige leeftijd is hij overleden aan kattenaids.
ik denk dat hij gecastreerd een langer en prettiger leven had kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rieneke Je kunt het op twee manieren bekijken en jij bekijkt het op een menselijke manier. De kater in kwestie heeft waarschijnlijk in zijn korte leven ook heel veel plezier gehad, mede dankzij zijn ballen! Het zit in de aard van het beestje, wie zijn wij om ons daarmee te bemoeien, dat kan naar mijn idee alleen in het voordeel van het baasje. Ik denk dat we ons beter kunnen neerleggen bij ons meningsverschil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cavi Dan komt het weer neer op wat WIJ als mensen het beste vinden voor het beestje, en wie zijn wij om daar over te oordelen. De kater wil graag naar buiten om in zijn behoefte te voorzien en het is een prettige ervaring wanneer deze behoefte daadwerkelijk vervult wordt, en dat kan menig man hier bevestigen. Ik denk dat als Freddie zijn leven opnieuw mocht leven hij het op dezelfde manier zou doen, kort maar krachtig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan zelf aangeven wat ik wil, een kat niet. nuff said
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan jou verkeerde interpretatie. Ik ben namelijk ook groot fan van Freddie. Kijk nou nog eens naar de tekst en kijk of je het ook anders kan interpreteren. Liefde en Sex zijn twee van de grootste behoeften van de mens, en aangezien katten die niet "geholpen" zijn er ook pap van lusten lijkt me dat hetzelfde voor hen geld. Door ze te "helpen" verleng je mogelijk de levensduur, maar de pret en het gevoel dat ze met ballen hebben zullen deze dieren niet ervaren, en dat is gewoon zielig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pijnlijke dood sterven, dát is zielig. Het vergroten van de zwerfkattenpopulatie tot er niet genoeg voedsel meer is (dat doe je als je een ongecastreerde kater naar buiten laat), dát is zielig. Moederdieren laten sterven tijdens het baren omdat ze de zoveelste zwangerschap niet aankunnen, dát is zielig. Denk je nou echt dat bijvoorbeeld zo'n kater ervan geniet als hij gedreven door zijn lusten door de andere katers in elkaar gemept wordt? Of als hij doodziek zijn leven als een zielig hoopje moet slijten? Woehoe, de hele dag pijn, maar ik heb wel ballen? Op je opmerking over Freddie Mercury wil ik niet eens ingaan anders dan om te zeggen: walgelijk, hoe jij iemands dood en jouw zelfverzonnen idee van hoe diegene - die je niet eens persoonlijk gekend hebt - zijn leven zou willen leiden, misbruikt als drogreden voor jouw mening. Ga je eens in een hoekje heel diep zitten schamen!
een reu help je er vaak wel mee, die worden gek elke keer als ze een vrouwtje ruiken. Ik denk dat ze het daarom zo noemen, en het een algemeen woord voor castratie en sterilisatie is geworden. Het klinkt wat minder heftig ook natuurlijk. Ook bij mensen word het vaak zo gezegd tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel je helpt zo'n dier wel, het geeft rust.
Bijkomend voordeel de baas krijgt ook rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al help je (rieneke legt dat al goed uit) het dier er vaak wél mee, heb ik toch een andere uitleg.

'Geholpen' is gewoon een klassiek eufemisme, iets dat voor veel mensen niet zo naar/vies klinkt als 'castratie'. Zelf heb ik daar overigens geen problemen mee, maar er zijn mensen die in elkaar krimpen bij een 'vulgaire' term die het verwijderen van de ballen aanduidt.

Wist je trouwens dat 'steriliseren' in het geval van dieren ook een eufemisme is? Een poes wordt bijvoorbeeld niet gesteriliseerd, maar in feite gecastreerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat helpen is, is het zeker ook helpen als ik mijn vriend als hij zin heeft in sex en ik niet, hem een keiharde trap in zijn kruis geef, zodat hij de komende paar dagen geen zin meer heeft?

Je helpt het baasje, die geen jonkies en gedoe wil. Het dier is hier totaal niet mee geholpen, die heeft een akelige operatie.
Het is gewoon een manier om het goed te praten voor jezelf; om te doen alsof het voor het dier ook beter is ipv alleen voor jou.

Net als het woord diervriendelijk trouwens, bijvoorbeeld bij eieren: als vriendelijk betekent alle mannelijke baby's meteen doden, zij die mogen blijven leven hun hele leven opgesloten, en op middelbare leeftijd allemaal dood omdat ze dan niet productief meer zijn, dan hoop ik niet dat iemand ooit vriendelijk tegen mij gaat doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vind jij dan helpen? Een poes aan de lopende band zwanger laten zijn tot ze van uitputting vroegtijdig sterft? Of haar telkens krols laten worden zonder dat ze bevrucht wordt? Als je een poes dat ooit mee hebt zien maken, wil je haar dat - als je een dierenvriend bent - nooit meer aandoen. Mijn poes is gecastreerd in het asiel nadat ze met kittens in de winter was aangetroffen op een camping. Waar ik het geheel mee eens ben, nog afgezien van het explosief toenemen van de zwerfkattenpopulatie wil ik het haar niet aandoen om telkens óf gefrustreerd krols óf zwanger te zijn. Van mijn cavia's is één van de beertjes gecastreerd. Daardoor kan hij samenleven met een zeugje (hij kon niet samen met andere beertjes) waardoor hij gezelschap heeft (essentieel voor een cavia) zonder dat zij bezwijkt onder de zwangerschappen. Die jonkies zijn voor mij geen probleem. Zo moeilijk is het niet om voor een nestje cavia's of kittens een thuis te vinden. Sterker nog, het is nog leuk ook! Voor mij dan. Gelukkig ben ik niet zo egoïstisch en gun ik mijn dieren een beter leven.