Onze huisegel hoest zo erg. Wat doe ik hieraan?

Het beestje hoest zowat de hele dag. 's Nachts hoor ik het ook geregeld, dus het is niet zo maar een licht kuchje van een paar dagen.
Ik zou er natuurlijk mee naar de dierenarts kunnen gaan maar zo "draagkrachtig ben ik eigenlijk niet. Misschien weet iemand toch een remedie zonder de beurs te hoeven trekken.
Krijgt kattenbrokken en soms een klein beetje verdunde kattenmelk.

Picture for question
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sinds wanneer is een egel een huisdier? Ga niet zeggen dat het diertje ziek en ellendig was toen je hem haar vond, meestal is de moeder in de buurt, maar bang voor jou. Afblijven dus.
Rieneke1
9 jaar geleden
Baikema en hilbert, er bestaan wel degelijk gedomesticeerde egels.
Ik meen soorten die oorspronkelijk uit afrika komen, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Rieneke1
9 jaar geleden
Even opgezocht, de witbuikegel, die je het meest ziet hier als huisdier, komt idd oorspronkelijk uit afrika. De vraag staat trouwens onder huisdieren, niet onder tuin.
Z512099
9 jaar geleden
Als het een Witbuikegel is, eerst nagaan of da wel vertrouwd met deze soort is...
jvd
9 jaar geleden
Sinds Coby de egel (Erinaceus europaeus) drie jaar bij ons is (mist een teentje), een eigen hok heeft en in totaal 34 kinderen heeft grootgebracht maar gelukkig allemaal zijn uitgezworven, rustig over ons terrasje kuiert en toestaat dat ze wordt opgepakt maar niet op haar rug wil worden gedraaid, dan gaat ze grommen en spartelen, van teken wordt ontdaan en onder d'r kinnetje wordt gekieteld is het mijn huisdier.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ah zit het zo jvd, dank voor de uitleg. Wellicht is er een egelopvang in de buurt waar ze je kunnen helpen?
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoe gaat het nu met Coby?
jvd
9 jaar geleden
Coby heb ik donderdag samen met haar vier koters naar de egelopvang in Roosendaal gebracht. Daar word ze, jammerlijk gescheiden van die ongeveer tien dagen oude baby's behandeld. Die behandeling is van dien aard dat het grut het niet zou overleven als ze bij mammie zouden blijven vanwege de medicatie die ze krijgt. Toch ben ik er niet erg gerust op of die kinders ook niet ziek zullen zijn door het nauwe contact wat ze toch met hun moeder hebben. We zullen het maar aan de expert overlaten. En wat te denken van de melkstuwing die Coby krijgt nu haar kinderen plotseling niet meer zogen. Ik weet dat dit bij mensenvrouwen geen pretje is en er meestal gekolfd moet worden. Maar of dit bij egels kan of gebeurd? Denk het niet.
Die 34 kinderen waar ik het eerder over had klopt niet. Per ongeluk een 3 ingetikt, in plaats van een 2. Nou ja, 24 da's nog maar zat.
Al verwacht ik dat ze door al deze perikelen dit jaar niet meer aan een tweede nest toekomt. Als ze genezen wordt verklaart komt ze weer terug op haar oude stek, weliswaar zonder kroost.
Dat worden Roosendalertjes.
Erinaceus roosendalaeus europaeus dus. (nieuwe ondersoort?)......
Rieneke1
9 jaar geleden
Fijn dat je nog even laat weten hoe of wat!
Als het daadwerkelijk longworm was, had het haar dood kunnen worden, dus het is helaas niet anders.
Ga er maar vanuit dat ze de juiste zorg krijgt, en top dat ze weer terugkomt! Die 34 kon ik ook al niet plaatsen :)

Antwoorden (1)

Ga toch met je egel naar de dierenarts. Het zou goed longworm kunnen zijn, en daar is specifieke medicatie voor. Het gaat niet vanzelf over.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
De goede dierenartsen behandelen wilde dieren gratis. De mijne tenminste wel.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat is zeker niet altijd het geval Ivana, was het maar waar.
Wel pakken ze die hier aan, en schuiven ze dan naar ons toe. Maar dit betreft geen wilde egel, maar een gedomesticeerde soort, althans dat begrijp ik zo.