Wat zijn mijn rechten als een omwonende mijn kat heeft gevangen? Zie uitleg.

Mijn broer heeft thuis een kat. Deze kan gewoon naar buiten via het kattenluik.

Gisterenavond viel het hem op dat zijn kat al zo lang buiten was, want dat doet ze normaal nooit.

Toen hij buiten de kat riep, hoorde hij hem miauwen. Toen hij haar ging zoeken, kwam hij erachter dat het geluid van de achterplaats van de slagerij vandaan kwam, die hier een paar deuren verderop zit.

De poort van de achterplaats was open, dus hij is gaan kijken.
Daar zat de kat in een kooitje, in een soort van val, met vlees erin. Haar neus lag helemaal open, en ze was in een soort van shock.
Mijn broer heeft het kooitje kapot gemaakt en de kat bevrijdt.

Als hij haar niet had gevonden, en de mensen van de slagerij vanmorgen op het werk kwamen, was het waarschijnlijk verkeerd afgelopen.

Ik vind dit écht niet normaal! Kan hij hier iets tegen doen? Hij gaat straks in ieder geval naar de slagerij om verhaal te halen..

Toegevoegd na 34 minuten:
Inmiddels is mijn broer bij de zaak naar binnen geweest, maar de slager doet natuurlijk of hij nergens van weet, aangezien zijn winkel vol met klanten stond. Ik heb overigens ooit vakantiewerk gedaan bij die slager, en ik weet dat er op die achterplaats niets te halen valt, de container met afvalvlees staat in een afgesloten hok. Ik snap dat de kat aangetrokken wordt door de geur, maar met een simpele 'kssst' krijg je een kat ook wel weg..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

Volledig 'over the top' - schieten met een kanon op een mug, die aktie van de slager. Hij had, als hij last had van de (misschien bietsende) kat, toch tenminste uit kunnen zoeken wie de eigenaar van de kat was, en er eens over praten, dat de kat op zijn terrein een ongenode gast is.

Ik weet niet, of je broer 'rechten' heeft - het wordt werkelijk hóóg tijd, dat dieren niet langer 'dingen' zijn voor de wet, en dat dierenmishandeling zwaarder bestraft kan worden.

De maatschappij verhardt met de dag : burgers, blijft in uw huizen als het donker wordt, want al wordt er iemand door 15 loslopers bewusteloos op een treinrails gelegd, de politie grijpt in het duister. Dan zal de politie zich zéker niet druk maken om een op zijn eigen terrein vallen zettende slager, en een gewonde kat...

Ik zou witheet worden, als ik zoiets mee zou maken. Maar ik vrees, dat er voor je broer, (na een begrijpelijk 'hartig' woordje met die slager), niets anders op zit, dan de kat voortaan in z'n eigen tuin te houden, door z'n tuin escape-proof te maken.

Gebruik de zoekfunctie hier op GV even : een tijd geleden zijn er hele goeie, mooie oplossingen gegeven, hoe je ervoor kan zorgen, dat je kat wel in de tuin kan, maar niet eruit.

Ik vrees nl, dat een volgende stap een vergiftigd stukje vlees zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

wat je rechten zijn?? eigenhandig de boel kort en klein slaan als ze aan mijn kat komen komen ze aan mij en sta ik niet voor mezelf in....niets rechten........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het ook zeker doen.
Maar dan sta je niet in je recht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even tot 10 tellen en dan pas reageren. Op die manier ga je zelf het gevang in. (N)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gueriilla warfare, going dwon rodeo with shotgun, these people aint seen a brown skinnned since their grantparents bought one. can´t reach the tumor. one god one market one truth one consumer. ergo... afschieten die mensen. plus1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft een stuk racistische (zang?)tekst te maken met bovenstaande?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
racistisch? dit is afkomstisch van ultra linkse bodem verre van dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=cNq1hAupRPw&feature=related we zijn ze schattig he....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft die naald je arm weer gevonden, Menno?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je geweld moet wel proportioneel zijn, dus misschien de slager in een kooi opsluiten of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Wie aan mijn kat komt, komt aan mij.
Adviseer die slager dat hij katten schrikdraad om zijn erf zet of zet zelf kattenschrikdraad om je erf zo heeft hij er geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker advies, hij moet kosten betalen omdat de kat van de buren op zijn erf komt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan legt hij de rekening bij de eigenaar van de kat neer, hij heeft immers niet om de kat gevraagd...
Helaas je hebt geen rechten als het privé terrein is, wat dit geval betreft. Als de eigenaar de dader van het slopen van de kooi kan achterhalen, kan die tot aangifte en vervolging over gaan voor huisvredebreuk en vernieling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook op privéterrein mag je geen dieren mishandelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erger nog je mag ze gewoon afmaken, was een week of drie geleden nog een hele discusie over op TV. Het is namelijk een oude wet die ze willen proberen af te schaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als de kat van de buren in mijn achtertuin zijn behoefte doet, kan de luchtbuks er gewoon in? Lijkt me sterk... Mja, met oude wetten weet je het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga er maar eens op googlen. je zal verstelt staan watr je met dieren op eigen grond (helaas) mag uithalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort wetten kunnen wat mij betreft beter onbekend blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het is bekend. Dat is het probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik wist het toch nog niet, maar nu dus wel.
Das echt een zieke wet zeg.
Ik vond de wet hier in Nederland al zo krom, maar dit gaat echt te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, het is een uitwassen van die wet dan. Ik vind dat je bijvoorbeeld plaagdieren van je erf mag verwijderen. Kwaadschiks dan als het goedschiks niet lukt. Denk aan ratten, muizen, insectenplagen e.d. Niemand die dat erg vindt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag op je eigen land bizar veel met dieren uithalen, dat is waar. Maar dat gaat niet op als het dier in kwestie eigendom is van iemand anders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in principe tegen het doden van dieren, laat dat voorop staan, maar wat mij betreft mogen eigenaren wel eens beter hun best doen de katten op eigen grond te houden. Katten bevuilen namelijk zelden hun eigen terrein, dat doen ze leuk bij de buren.
Kortom: Ik heb niets met katten, maar om daar nu de luchtbuks op te zetten... Bij ons hebben enkele emmers goed koud de problemen opgelost.
Je kan hierover aangifte doen bij de politie.
Die mensen hebben dus een val staan op hun terrein waar huisdieren in kunnen lopen...
En als ik het goed begrijp is de neus van de kat stukgegaan door die val?
Omdat dieren voor de wet nog altijd een soort voorwerpen zijn kan dat misschien onder vernieling vallen.
Of wie weet zelfs poging tot diefstal?

Maar over dit soort zaken zijn nog weinig regels gemaakt.
Er was laatst iemand die worst met schroeven erin rondstrooide voor honden.
Dat is dus niet strafbaar, want poging tot vernieling is niet strafbaar...

Als de politie er niks mee kan zou ik naar de dierenbescherming bellen.
Die reageren hier vast wel op.

Trouwens, je kan nooit paranoïde genoeg zijn wat dit soort dingen betreft: let op dat het vlees in de kooi niet giftig was!
Mensen die vallen neerzetten zie ik daar wel voor aan...

Toegevoegd na 11 minuten:
Oh, en als het míjn kat was zou ik de naam van die slagerij kapot maken.
Neem contact op met de buurtkrant, laat ze er een artikel over schrijven.

Er worden bewust dieren gelokt naar de achterplaats van de slagerij.
Wat doen ze ermee?
Maken ze er gehakt van? Worst?

Gooi flyertjes in brievenbussen in de buurt.
"Is uw kat de volgende?"
Ook Hart van Nederland zou dit oppikken.

Maak foto's van de wond op de neus, voor het geneest.

Níemand koopt nog vlees bij een slager die dit soort dingen doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het kan bewijzen (foto's e.d.) zou ik zeker aangifte doen. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat een slagerij katten aan het vangen is. :S Een beetje mond-op-mond reclame zal wonderen doen voor zijn zaak... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag het ook mond tot mond reclame zijn? Anders is het zo smerig!! Al die vreemde mensen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mea culpa...
Sorry hoor, ik houd veel van katten, maar ze horen niet buiten in de tuinen van andere mensen te komen.
Je moet je kat of in je eigen tuin houden of binnen.

Ik erger me altijd als de kat van de buren nesten leeghaalt.

Als men weet dat het jouw kat is, en hij richt schade aan, ben jij bovendien aansprakelijk.

Net als van honden, mogen anderen geen last van je huisdieren hebben,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, wat heetgebakerd allemaal.
Waarom zou die slager dat gedaan hebben, denk je?

Als er door katten vlees wordt gestolen of de hygiëne van zijn bedrijf komt in gevaar (de warenwet is daar superstreng in en kan de boel laten sluiten) wil hij waarschijnlijk graag weten wie de boosdoener is. Als hij hem in het licht niet kan betrappen, zal hij hem met een overheerlijk stuk leverworst best kunnen vangen.Tot zo ver een normale zaak.

Als hij de kat eenmaal heeft, kan hij de eigenaar opsporen om even over zijn problemen te praten en samen een oplossing te zoeken. Dat de kat haar/zijn neus heeft beschadigd aan de tralies is geen ramp. Dat geneest in een paar dagen.

Voor zo iets heb je noch de dierenbescherming noch de politie nodig. Voor zoiets is alleen een beetje onderling begrip nodig.
Hier staan echter vooroordeel en de gedachten aan gif de oplossing in de weg. Jammer, het kan zo simpel zijn.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je vader slager?
Ivana
14 jaar geleden
Mijn vader is overleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als door katten de hygiëne van het bedrijf in gevaar komt, moet die slager beter opletten dat hij zijn achterdeur dicht houdt. Als hij last heeft van katten, heeft hij zijn pand namelijk ook niet goed genoeg afgesloten om ratten en muizen buiten te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RIP † No hard feelings at all.
Flyeren met erop wat en waar het gebeurt is. Geef dus alle details (tuin van de slager, kooi met lok voer, dat je kat gewond is geraakt ed.). Schrijf er ook in dat het veiliger is voor de buurtbewoners om hun katten komende tijd binnen te houden.

Let op dat je de slager hier niet direct van beschuldigd want dan kun je aangeklaagd worden voor smaad en laster! Nu geef je immers alleen de feiten! hopelijk gaat hem dit wat omzet kosten..

Iets anders wat je kunt doen is contact opnemen met lokale media zoals krant, tv ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel , een loslopende kat na zonsondergang werd tot midden jaren 80 nog als schadelijk wild gerekend volgens de jachtwet en mocht dus afgeschoten worden ,hoe die wet nu luid weet ik niet maar het vernielen van de val is net zo goed het opzettelijk vernielen van eigendom als het doodmaken van een kat van een ander.
De kat was gevangen en geschrokken ,maar het is mogelijk dat het plan was om de kat nar de opvang te brengen,daar kan ik en ook jij niet over oordelen al heeft de slager de schijn tegen.
Ik weet dat ik voor dit antwoord weer minpunten zal krijgen omdat er mensen zijn die emotie niet van rede scheiden ook gezien enkele van de andere antwoorden die gegeven zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de slager gedaan heeft is zeker niet 'netjes' te noemen, maar helaas is niet iedereen een dierenliefhebber. En dat hoeft natuurlijk ook niet. Hij heeft er immers niet voor gekozen om een kat aan te schaffen, maar waarschijnlijk zorgt deze kat toch voor overlast. Waarschijnlijk heeft hij vaker last van katten en heeft hij daarom een val geplaatst. Wat hij met de kat had willen doen.......daar kunnen we alleen maar naar gissen. Laten we hopen dat zijn bedoeling was om de kat naar het asiel te brengen om zo de eigenaar te kunnen achterhalen. Maar het feit dat hij ontkend een val geplaatst te hebben... geeft mij geen prettig beeld van de mogelijke afloop.

Waarom zet je broer zijn tuin niet af? Ik ben zelf geen voorstander van het opsluiten van katten, maar een grote ren maken of de tuin zo afrasteren dat de kat er niet uit kan, lijkt mij een prima oplossing. Zo kan de kat de tuin niet uit en hebben anderen er geen last van. Ik zou mijn kat in deze situatie niet meer los durven laten lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een optie, is het een beetje een groot dat? Leuk aankleden met planten, klimpalen en verstopplekken en de kat heeft er een prima plek. Al is het natuurlijk wel stukken kleiner dan vrij te kunnen loslopen. Maar het risico dat de kat weer gevangen wordt, ik durft het niet aan.
ik verzorg 4 zwerfkattenmet het gevolg ophouden ermee en verhuizen zoniet vernietigen wij je man zijn graf hij is pas overleden gevolg ze hebben het gedaan zelfde dag mijn achterdeur in de brand gestoken brandweer gebeld die kwam niet en bij het vernielde graf kwam de politie ook niet dus een vrijbrief voor de buren ik ben 70 alleen en niet luidruchtig 4 weken geleden kwam ik naar buiten wil mijn paraplu opsteken en werd plots inmekaar geslagen door de buurvrouw ambulance erbij ik heb een pacemaker die geraakt was gevolg niets totaal niets ik wil voor die katten een tehuis zoeken maar dat lukt mij niet het asiel durf ik niet ze hebben al zoveel meegemaakt die katten hulp heb ik van niemand ja ik moet van de buurthulp naar de maatschappelijk werkster om mijn angst voor de buren te verwerken
u vraagt heb ik rechten nee dus

Toegevoegd na 6 uur: