Waarom zeggen mensen, dat het niet uitmaakt als een pop, van de agaporniden niet meteen bij het eerste eitje gaat broeden ?

Mijn ervaring zegt namelijk nu, dat het dus wel uit maakt.
Als een pop niet meteen gaat broeden, word al snel de luchtkamer te groot, en kan er geen kuiken meer in ontwikkelen, en zijn de eitjes verloren.
De eitjes van de koppels die wel meteen beginnen te broeden doen de eitjes het kei goed van, en groeien de kuikens als kool in de eitjes.
Ik weet namelijk dat de eitjes van zo'n koppel waarvan de pop niet meteen gaat broeden, wel bevrucht zijn, want ik had de eitjes bij mijn lesbische koppel gelegt, en 1 van de popjes ging er op broeden, en toen ging ik de eitjes schouwen, en toen was er 1 bevrucht.
Als ik die eitjes nu bij dat andere koppel had gelaten waren ze allemaal verloren geweest.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb even een toevoeging gezet in reactie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik heb een pop, die al bij het eerste eitje ging broeden, en die heeft er daarna nog 6 gelegt, dus nu in totaal 7 eitjes, en allemaal bevrucht. Een andere pop die meteen is gaan broeden op het eerste eitje, heeft er ook nog 3 gelegt, ook alle 4 bevrucht.
En ik heb nog nooit meegemaakt, dat de jongste het onderspit delft bij agaporniden, dat zijn hele goede ouders, die hun kroost gelijk behandelen. Agaporniden leggen om de dag een ei.
Dus ik noem nu maar wat, het 1ste eitje is gelegt op 1-4.
Het 2de op 3-4.
En de pop gaat niet meteen bij het eerste eitje broeden, dan ligt dat eerste eitje al 2 dagen. Pop legt 3de eitje op 5-4, en broed nu nog niet.
Dan ligt dat eerste eitje al 4 dagen zonder broeden, en dan is het al te laat, dan is de luchtkamer te groot geworden. En zo verstrekt zich dat ook met de andere eitjes. Uitijndelijk, want ze kunnen er wel 7 leggen, zijn alleen meschien de laatste 2 nog te redden als ze dan gaat broeden, en de rest komt niet meer uit. En ze kunnen dus zeker wel broeds gewoon eitjes blijven leggen.

Antwoorden (3)

veel diersoorten kijken bij de eerste keer niet naar hun kroost om. Waarom weet ik niet, misschien moeten ze eraan wennen ofzo. Maar het komt bij veel honden, katten, koeien e.d. Voor. Vaak blijken ze bij een tweede poging uitstekende ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de eieren op 4 of meer achtereenvolgende dagen gelegd worden, heeft de natuur het zo ingericht, dat pas bij een tweede of derde ei het broeden begint. Doet de pop dit al bij het eerste ei, dan is het raadzaam om de eerste twee gelegde eieren te vervangen door kalk-eitjes.

Als de pop bij het eerst ei begint met broeden, zullen de vogels ook op achtereenvolgende dagen uit het ei komen, waarbij vaak het laatst uitgekomen vogeltje het onderspit moet delven. Het is minder sterk door de achterstand en krijgt derhalve minder voedsel doordat het verdrongen wordt.

Dat is de reden. Maar er zijn dus verschillen tussen de vogels onderling. Wij vervangen voor de zekerheid direct de eerste twee eitjes en leggen ze na drie dagen terug in het nest, zodat het uitkomen van alle eieren ongeveer gelijktijdig is.
Ivana
14 jaar geleden
Als vogels eenmaal broeds zijn leggen ze meestal niet meer... dus als ze bij het eerste eitje al gaan broeden, blijft het vaak bij 1 eitje of een heel klein legsel. Dat is bij alle vogels zo.

Dit geldt ook voor bv kippen. Daar wordt broedsheid om die reden niet op prijs gesteld, men wil immers zoveel mogelijk eieren. Kippen worden dan ook wel eens met de kont in een emmer koud water gedompeld om de broedsheid te doorbreken, zodat ze weer aan de leg gaan.
Ook wordt het leggen gestimuleerd door een kalkei neer te leggen.

Tijdens de broedsheid is de lichaamstemperatuur hoger, vooral bij de broedplek, een kale plek op de borst/buik. Eenmaal broeds worden er geen nieuwe eitjes meer gevormd.

Wel is de ene vogel sneller en beter broeds dan de andere. Als je merkt dat je een stel hebt wat wel goed treedt en legt, maar niet goed broed, kun je de eitjes misschien beter onder een andere pop leggen, en dit paar voor de leg houden.