hoe kan ik mijn schildpad leren uit de hand te eten?

ik wil dat mijn schildpad uit mijn hand eet, maar hoe leer ik hem dat.

Toegevoegd na 1 uur:
roodwang schildpad

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Pas op, ze bijten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden bijten ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze bijten dus echt niet. nog nooit gebeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je verdomd veel geluk gehad, overigens ben ik ook nog nooit gebeten. Overigens is dan de volgende vraag van mij: Wat voor schildpad heb je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rood wang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een roodwang die bijt en redelijk groot is, is vrijwel niet meer los te krijgen, hij kan bij een andere schildpad zijn kop afbijten!!
Dan kan je een beetje inschatten wat er met je vinger kan gebeuren.
Ook kan je dan een levensgevaarlijke infectie oplopen, doordat ze zeer gevaarlijke bacterieën in hun ontlasting hebben, vooral in warm water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ed maar een kop eraf bijten lukt niet. Een T.s. elegans heeft geen tanden zodat hij niet door de huis en spierweefsel heen kan komen, wel kan hij de nek breken waardoor de schildpad sterft en dan wordt het vlees eraf gescheurd. Bij een mens kan de T.s. elegans maximaal een vinger breken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja, ik wil nog wel eens wat overdrijven, maar weet wel, als ze je vinger vast hebben, is die nog zo maar niet los, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zegt iesereen bijten? ze zijn klein en ik speel heel vaak met ze l, maar ze bijten niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze schildpadden horen in het water thuis, het zijn geen dieren om mee te spelen, als je een dier wilt om mee te spelen neem dan een hond of kat. En ja, nu ze klein zijn bijten ze nog niet veel maar over een jaartje heb je ze aan je vinger hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ed was jou reactie vergeten. Inderdaad als een schildpad beet heeft laat deze niet snel meer los, zeker niet als het eten is, wat een hand van een mens toch is.

Antwoorden (4)

Niet.

Een schildpad is een solitair levend dier dat geen sociale gevoelens heeft en daar door ook geen kunstjes zoals uit de hand eten aangeleerd kan worden.

Een schildpad is een kijk en geen knuffeldier, dit houdt in dat je het dier beter in zijn terrarium / aquarium kunt laten verblijven en op een meer natuurlijke wijze aan zijn voedsel kunt laten komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Na aanvulling vraag;

Een Trachemys scripta elegans (roodwang) kan niet uit de hand eten, het dier heeft geen tong en kan zonder water het voedsel dan ook niet doorslikken.

Daarbij neemt een T.s.elegans het niet zo nauw als hij zijn eten pakt waardoor je grote kans loopt gebeten te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is wel mogelijk hoor, schildpadden zijn dan geen sociale dieren, maar dieren kan je wel gewoontes aanleren!

voordat je zijn voerbak neerzet eten bied je hem eerst zijn voedsel aan vanuit je hand. als hij niets wil uit je hand, probeer het iets later dan weer vanuit je hand en zet daarna pas zijn voerbak neer. hij heeft vanzelf door dat er ook voedsel te halen is vanuit jouw hand.

ga verder ook rustig met hem om qua optillen enz, zodat hij zich wel vertrouwd kan voelen en niet schikt en zich terug trekt.
as hij zich toch terug trekt als schik reactie maar niet door jouw toedoen, kan hij wel de associatie leggen door jouw aanwezigheid... waardoor het nog langer kan duren voordat hij uit je hand komt eten.

Toegevoegd na 3 minuten:
en natuurlijk met veel geduld :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe dit een keer voor met een alligatorschildpad of een volwassen roodwang (Trachemys scripta elegans), hoop dat je dan nooit meer een dergelijk advies geeft. Zolang schildpadden instaat zijn om eigen soortgenoten op te eten is een dergelijk advies gelijk aan een tijger uit je hand laten eten, gaat een periode goed en dan op een gegeven moment ben je minimaal je hand kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou mag ik er gelukkig er wel vanuit gaan dat het niet gaan om een alligatorschildpad... maar ik ken toch landschildpadden die met alle gemak uit je hand komt eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
* komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer dat dan maar met een sporenschildpad, is ook een landschildpad of een Russische vierteen. Gegarandeerd dat je minimaal blauwe plekken over houdt. En zolang ze klein zijn (tot 10cm.) wil het wel lukken, zijn ze ouder lukt het niet meer, het is niet voor niets dat je nergens een act ziet met schildpadden, wel met slangen en vele andere dieren maar schildpadden niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens kan je niet zomaar er klakkeloos vanuit gaan dat ze niet een bepaalde schildpad hebben, dat kan namelijk rampzalig aflopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de schildpadden waar ik het over heb zijn de Russische viertenen, en dat zijn geen kleintjes meer. ik zie dat u er veel ervaring in hebt. maar zo heb ik ook mijn ervaring met dit soort.
burgos
11 jaar geleden
Alleen maar uit je hand laten eten.Na 3 weken weet hij niet beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer dat is met een moeras (water)schildpad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
over het feit dat je zegt dat ik advies geef zonder dat ik weet over wat voor soort schildpad het gaat, moet ik je helemaal gelijk in geven.
daar worden inderdaad ook bij andere diersoorten ernstige fouten in gemaakt, en daar heb ik niet zo snel bij stil gestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste is een gewone roodwang niet een bijter ik had er zelf een en ten tweede zijn ze bang voor iets onbekends kennen ze je doen ze niet bot en het is een roodwang jong geleerd ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op internet zijn films te vinden waar een roodwang vogels groter dan zij zelf onder water trekken en dan durf jij te beweren dat ze niet bijten!!!!! Dit durf je te beweren omdat je ooit eens een T.s. elegans hebt gehad!!!! Ga eerst is informeren bij de instanties die er iets van kunnen weten (NBSV, st. Herpetofauna, Lacerta) en kom dan nog eens terug.
Niet.

Om te beginnen heb je inderdaad dat bijtgevaar. Als ze klein zijn zullen ze dat helemaal niet doen. Als ze groter worden zullen ze je misschien alleen bijten als je hen daar gelegenheid toe geeft. Misschien, want dat ligt in de aard van het beestje, de ene zal snel bijten, de andere nooit en nog een andere zal je waarschuwen door eerst te dreigen. Maar als je gaat voeren met de hand? Nou dan vraag je er wat mij betreft om. Vooral als de schildpad nog niet vertrouwd is met je aanraking of 'dichtbij aanwezig zijn' zal hij eerst van je vluchten en kan je dus moeilijk eten geven. Het is ook niet de bedoeling dat je je schildpad daar vertrouwd mee gaat maken. Een schildpad is géén knuffeldier! En hoort dus bijgevolg niet uit de hand gevoerd te worden.

Probeer op een gezonde manier een band op te bouwen met deze kijkdieren. Na een tijdje kunnen ze je leren kennen. Dat doe je enerzijds door hen jou met etenstijd te laten associëren en anderzijds door veel tijd met hen door te brengen. Dat doe je dan niet door hen 'lastig te vallen' (want zoals ik al zei, het zijn geen knuffeldieren, een schildpad neem je dus enkel vast om hem te verplaatsen om het verblijf schoon te maken, om hem te wegen, om er mee naar de dierenarts te gaan, etc...) maar gewoon door veel aanwezig te zijn in de buurt van het terrarium of aquaterrarium. Met bepaalde schildpadden is het dan wel mogelijk min of meer een band op te bouwen in die zin dat ze je zullen volgen als je voorbij het schildpaddenverblijf loopt (of is dat misschien toch gewoon omdat ze denken honger te hebben? ;P).

Kortom, je kan een schildpad niet uit je hand laten eten en dat is maar goed ook, want het is en blijft een kijkdier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rood wang schildpad moet eerst gerust gesteld worden en dan vertrouwen opbouwen met jou begin met een lepeltje maden en dan eet hij na een tijdje al sla uit eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil ik zien. Een T.s. elegans kan op het droge niet slikken, van het lepeltje pakken en dan onderwater opeten ja maar niet wat jij hier beweert. Het geven van sla is uit den boze, ook bij schildpadden veroorzaakt het niets anders dan diaree en groei van parasieten. Gezien dat je maar een korte periode een T.s. elegans hebt gehad mag het dier blij zijn, moet me niet indenken dat het dier zo 40jaar gemarteld was.