Dwerg konijn net bevallen van kleintjes in de winter, wat moet ik doen?

Ik heb vandaag ontdekt dat mijn konijn bevallen is van kleintjes, we hadden geen enkel idee dat ze zwanger was. Ik weet dat een konijnennestje in de winter helemaal niet ideaal is, maar het is wat het is. Ik heb 2 van de 4 konijnen van hok verandert omdat 1 ervan vermoedelijk de vader is (Ze zijn zelf jonge half wilde konijnen (voedster ontsnapt en bevrucht geraakt door wild konijn :) ) waardoor we ze nooit meer hebben kunnen vangen omdat ze heel schuchter zijn en hun hok is heel groot en zo dus hun geslacht niet wisten. Mijn andere voedster is ook verdacht dikker en waarschijnlijk ook in verwachting van kleintjes... Wat kan ik het beste doen? Ik heb 1 van de pasgeborenen buiten het nest spartelend aangetroffen en heb hem, na het maskeren van mijn geur, voorzichtig terug op het nest gelegd. Later was hij weer mooi ingeduffeld in het haar van de mama. Ik heb bang dat mijn voedster er misschien niet goed voor zal zorgen, en zou graag weten hoe ik dit controleer? Als mijn 2e voedster zwanger is, is het dan oké als ze bij mijn andere voedster blijft en er dus 2 verschillende nestjes in 1 hok zijn? Alvast bedankt voor degene die mijn bericht hebben willen lezen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Geef ze voldoende stro in het hok, dan kunnen ze deze temperatuur best aan. Hang eventueel een jute zak of fleeceplaid over het hok om nog meer te isoleren.
Het eerste nest van een konijn wordt soms verwaarloosd door de voedster. Daar kan je weinig aan doen. Controleer het nest dagelijks, maar probeer daarbij zo min mogelijk te storen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor de raad, zal ik toepassen op het net geboren 2e nestje van mijn andere voedster.
Heb het eerste nestje binnen moeten halen omdat het helemaal ondergegraven was en 1 konijntje ver buiten het nest dood lag, hetzelfde dat ik gisteren terug heb moeten leggen vermoed ik. Dierenarts raadde me aan ze kattemelk te geven 3x daags. Hopelijk halen ze het!

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat HOOI ook belangrijk is om te geven, dat is veel zachter dan stro. Stro is meer bedoeld als bodem bedekking, en hooi is de dagelijks basisvoeding. Het dient ervoor om warm te blijven en als voer en dit moeten ze dagelijks hebben om hun kiezen te slijpen. Een lekkere dikke baal hooi dus plus konijnenbiks en drinkwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hooi, verwarmt goed en is lekker zacht, dus zorg dat dat rond hun ligt of dat ze er op liggen. Leg ook een dik denken op hun kooi. Het begint nu wel al wat warmer te worden dus daar heb je geluk in. Je kan ze ook in een bakje leggen met een dekentje in of stro in. Ik weet niet of ze in een schuur staan, of gewoon buiten in een kooi of ren. maar zorg ervoor, dat ze vocht en wind vrij staan. Best niet op het gras in een ren. Zorg er ook voor dat er in het huisje genoeg plaats is zodat de mama er bij kan, en de papa hou je het best apart, die zou de kleintjes misschien op eten. ;-)