Kan ik kogelvisjes houden in een aquarium van 20l ?

ik ben van plan om kogelvisjes te nemen, maar ik heb een aquarium van 20 liter tot mijn beschikking.
is dit erg voor de visjes, aangezien er op veel sites word aangegeven dat dit niet kan?
en als dit wel mogelijk is, hoeveel kogelvisjes zou dan het handigst zijn?

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20 Liter aquarium is not done voor vissen. Dus ook niet voor een kogelvisje.

Het beste antwoord

20 liter is echt veel te klein. Kogelvisjes zijn erg territoriaal en hebben ruimte en beplanting nodig. Het zijn best lastige visjes om te houden en het zijn lastige eters.

Een enkel visje heeft toch zeker minimaal 40 - 60 liter nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
20 liter is eigenlijk voor alle vissen te klein. Je kunt er wel een leuk garnalenbakje van maken.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een 20 L bakje is alleen bruikbaar als kweekbak.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke plus voor antwoord + de reacties!

Andere antwoorden (3)

Het antwoord is, misschien. Er zijn namelijk meerdere kogelvissoorten. Erg grote en erg kleine.

Dat 20l aquaria totaal ongeschikt zijn voor vissen is namelijk erg kort door de bocht. Dat deze aquaria uitstekend geschikt zijn voor dwerg(!)garnalen klopt. Maar ook dwergvissen kunnen hier perfect in onder gebracht worden. Sterker nog, vaak zijn deze een perfecte aanvulling op het garnalenbestand. Veel hangt ook af van de verhouding in afmetingen van je 20l-aquarium. In het ene 20l aquarium zal je bijvoorbeeld een dwergrasbora kunnen houden terwijl dat in het andere 20l aquarium taboe is. Wil je weten of een vis in een bepaald aquarium kan moet je rekening houden met verschillende factoren waaronder belasting, gevoeligheid, afmetingen en gedrag. Daarom moet je geval per geval bekijken. Ja, er worden heel vaak vissen te klein gehouden en dat is erg jammer! Maar daarom is het nog niet nodig om elke vissoort in een 20l-aquarium af te schieten, want er zijn wel degelijk mogelijkheden...

Wel is het zo dat een 20l-aquarium niet eenvoudig stabiel te houden is. Op dat vlak geldt: hoe groter het aquarium hoe beter. Niet eenvoudig betekent echter niet onmogelijk, maar niet aan te raden voor de onervaren aquariumhouder.

Dus: meer info zoals de exacte afmetingen van je aquarium en de gewenste vissoorten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige wat je met een 20-liter aquarium kan doen is gebruiken als kweekbak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin, voor vissen die niet in een 20liter aquarium thuishoren is het zelfs als kweekbak te klein. En voor vissen waar het niet te klein voor is, is het niet beperkt tot kweek.
Nee dat kan niet.

Aquaria worden steeds kleiner verkocht, omdat er veel handel in zit. Het probleem van kleine aquaria is dat de waterstabiliteit erin moeilijk gelijk te houden is. Deze bakjes zijn eigenlijk alleen geschikt voor professionals, die weten hoe je de waterwaardes goed moet blijven houden, maar ook die moeten hun uiterste best doen om de vissen erin levend te houden. Aquaria vanaf 60 liter zijn stabieler en dus beter om vissen in levend te houden. Meer liter inhoud hoe beter, hoe makkelijker te onderhouden en hoe stabieler de waterwaardes blijven.

Kogelvissen hebben veel ruimte nodig en lusten veel slakken. Slakken zijn nodig om hun tanden te scherpen. Zonder slakken gaan deze vissen zich snel vervelen.

Kogelvissen maken veel vervuiling. Ze poepen als olifanten, erg veel. Kogelvissen zijn ten opzichte van 'normale' vissen grote vervuilers! In een 20 liter aquarium heb je dus al het probleem dat het bakje veel te klein is. Met een kogelvis erin vererger je deze situatie nog meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Daki,

Ik geloof niet dat jij in bezit bent van kogelvissen. Ben het ook met Ruud eens.

Zelf heb ik jaren 5 dwerg kogels gehad in een aquarium van 260! liter. Ze vervuilen erg veel en hebben daarom een grote capaciteit aan filter nodig.
Ook zou ik ze niet samen doen met andere vissen als je ze niet de ruimte hebben, aangezien het echte pestkoppen zijn. Ze vinden het geweldig om aan staarten van andere vissen te knabbelen, en ook een garnaal op zijn tijd zal sneuvelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je ook al dwergkogels gehad in een 20 liter aquarium? En op zich kan het geen kwaad dat er eens een garnaal sneuvelt, die kweken toch als gek. Dat is nou eenmaal de aard van de beestjes. Het zou erg zijn als ze dat niet zouden kunnen doen. En uiteraard dien je altijd rekening te houden met de vissoorten onderling, dat is niet anders dan bij andere vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Minimale aantal liters voor 1 dwergkogel staat op 40 liter, daarbij wordt aangeraden dat je per kogeltje 20 liter erbij telt. Een dwerg kogel is erg actief en territoriaal.