Waar moet je op letten als je een muis (huisdier) wilt aanschaffen?

Ik wil al heel lang en muis. Ik vind dat zulke leuke diertjes, ik heb nu al muizen (op het balkon en daar zijn mijn buren niet blij mee) maar dat zijn geen tamme muizen, ze zijn afgekomen op het netje pinda's voor de vogels.

Ik vind ze grappig om naar te kijken, maar ik zou graag een tamme muis willen. Alleen punt 2, ik heb ook katten.

Kan je met katten in huis wel een muis nemen?
Want als dat het einde betekend, of veel stress voor de muis, vind ik het zielig en doe ik het niet!

En stel het kan wel, wat voor kooi moet je dan kopen en wat kan je erin zetten? Ik wil ook niet dat het beestje zich verveelt of dat de kooi te klein is.

Zijn er verder nog dingen waar je op moet letten?
Ik heb vroeger ooit een cavia gehad, maar toen was ik nog een kind en als er iets mis was regelden mij ouders alles.

Ik heb niet echt verstand van knaagdieren en ik wil dus goed voorbereid zijn, zodat ik niet onnodig met de muis terug moet naar de dierenwinkel omdat ik me "vergist" heb.

10 jaar geleden
2.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
http://www.licg.nl/p1/dieren/zoogdieren/muis.html
Poet
10 jaar geleden
Ik zou als loopwiel een Silent spinner nemen. Die zijn écht stil.
Je zegt dat je 'snachts veel wakker bent (dat wisten we natuurlijk al!) maar juist als je wakker bent kan het geluid behoorlijk irritant worden. http://www.brekz.nl/knaagdieren-speelgoed/silent-spinner-looprad-voor-knaagdieren.html?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=default1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerV : ik had als kind muizen! wat ik me kan herinneren is leuk, beweeglijk, schoonmaken [logisch] en uiteindelijk "Bye, bye!" toen het er veel te veel werden, heeft mijn vader ze weggebracht...
Dus let op dat het niet een M en een V worden, als je besluit dat één muis alleen erg zielig is ... en dat is uiteraard wel zo... net als een konijn... één exemplaar is zielig ;-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat klinkt al het verhaal van mijn moeder. Zij hadden vroeger ook muizen ieder kind had er 1. Nou en toen hadden ze er 20. Op een dage kwamen ze thuis en alle muizen weg, had opa ze in de ijssel gegooid.... Dat zal mij niet gebeuren, als ik er 2 neem, worden het er 2 van hetzelfde geslacht.

Het beste antwoord

Zoals veel knaagdieren zijn muizen ook nachtdieren. Dat wil zeggen dat ze 's-nachts het meest actief zijn om voedsel te zoeken. Overdag verschuilen ze zich het meest om zo min mogelijk kans te lopen prooi te worden.
Hoewel sommige soorten muizen zich ook overdag vertonen.

Muizen kunnen op zich heel goed met katten en katten kunnen heel goed met muizen omgaan maar... als katten eenmaal met succes op muizen gejaagd hebben dan leer je ze dat niet meer af. De kans dat de kat in een onbewaakt ogenblik de muis zal pakken is niet ondenkbaar.

De tamme huismuis, ook wel kleurmuis genoemd omdat die afstamt van laboratorium muizen, is een buitengewoon slim beestje en past zich razendsnel aan aan zijn omgeving.
Je kunt ze dus in een kooi houden omdat ze in gevangenschap geboren zijn.
Tamme huismuizen hechten zich ook zeer snel aan de mens als hun verzorger. Het is dus zaak om ze bezig te houden en aandacht te geven waardoor ze zich niet zo snel gaan vervelen wat funest is voor de muis.

Muizen worden over het algemeen niet oud, zo'n 2,5 jaar. Ze zijn al heel snel geslachtsrijp en klaar om voor nakomelingen te zorgen wat ze dan ook graag doen.

Je kunt de muis en je kat(ten) aan elkaar laten wennen zodat ze elkaars aanwezigheid gaan respecteren. Als de acceptatie er eenmaal is dan zullen ze ongedwongen met elkaar kunnen omgaan waarbij de kat(ten) dan de muis als een van hen gaan beschouwen. Maar het blijft een zeker risico dat je kat(ten) daar heel anders over denken...

Muizen kunnen ook zeer snel lopen... dus als je je muis hebt losgelaten en kwijt bent dan zal die waarschijnlijk zijn wilde soortgenoten zijn gaan opzoeken om daar mee te paren. (dat zit nou eenmaal in zijn/haar muizen instinct).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet er rekening mee houden dat muizen vooral 's avonds en 's nachts actief zijn (herrie) en overdag veel slapen. Ik ken verschillende mensen voor wie dat een teleurstelling was...
bamibal
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja dat wist ik wel, gelukkig ben ik veel wakker 's nachts. Dus daar zal ik niet zo'n probleem mee hebben, ik werk namelijk veel 's avonds waardoor ik een omgekeerd leefritme heb.