Kan verflucht kwaad voor je hamster?

Mijn kamer was geverfd en mijn hamster heeft er een tijdje ingezeten. (Meer dan een week) Is het slecht voor je hamster?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (5)

als je in de afgelopen tijd na t verven gewoon je kamer hebt gelucht door de raam steeds open te zetten!! nee dan kan t geen kwaad..
als je je ramen niet een keer hebt geopend zou je zelf al hoofdpijn hebben, nou als jij je goed voelt...voelt je hamster zich ook goed..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel oppassen met toch icm met hamsters. ze kunnen hier ziek van worden. als het verf is op waterbasis zou ik me niet druk maken, maar wat voor een mens al niet goed is (of niet gezond) is het voor een dier ook niet. +1
Dat ligt aan de soort verf die je bruikt hebt. Een latex muurverf of andere watergedragen verfsoort kan niet veel kwaad. Dit zijn verfsoorten die veel hobbyschilders gebruiken in huis, jij wellicht ook.

Een verf of alkydbasis is wel schadelijk. Deze verfsoort wordt voor binnenwerk afgeraden en meer en meer vervangen door verf op acrylbasis. Die is overigens ook niet onschadelijk voor mens en milieu. Alkydverf kan zelfs schade aanbrengen aan de ongeboren vrucht van een vrouw die (langdurig) dampen van de verf heeft binnengekregen.

Kijk op je bus en zie welke verf je gebruikt hebt. Wat de gevolgen voor een hamster zijn bij het gebruik van alkydverf of acrylverf, zijn mij niet duidelijk. Het zal niet gezond zijn, dat is zeker. Maar een hamster heeft een korte levensduur en wellicht sterft hij eerder door een andere oorzaak voordat de gevolgen van de verf zich hebben kunnen openbaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens +1
Professionele schilders mogen binnen alleen nog maar verf op waterbasis gebruiken. (Daar houden ze zich trouwens lang niet allemaal aan.) Die verf dampt niet.

Gebruik je verf met oplosmiddelen er in, dan zal dat niet al te gezond zijn - misschien dat de hamster dan daardoor _gemiddeld_ een dag korter zal leven. (Zeer ruwe schatting natuurlijk.) Maar ik denk niet dat hier goede wetenschappelijk ondersteunde onderzoeksgegevens over bestaan.

O.a. schilders die jarenlang verf met oplosmiddelen gebruiken, kunnen last krijgen van de schildersziekte.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildersziekte
Enige symptonen van mensen met deze ziekte:
-zijn vaak verward;
-kunnen zich slecht oriënteren in ruimte en tijd;
-kunnen hun aandacht niet lang op iets richten;
-kunnen slecht samenwerken en onthouden;
-hebben een gebrek aan logica;
-hebben een verstoring van het bewustzijn;
-hebben waarnemingsstoornissen;
-hebben (soms) last van snelle wisseling van stemming of persoonlijkheid.
-hebben (soms) last van extreme vermoeidheidverschijnselen
-hebben last met het kortetermijngeheugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! +1
Ja, bij acryl , alkyd en andere verven met oplosmiddelen wel.
Omdat hamsters een veel snellere stofwisseling hebben dan wij mensen , werken ook (adem)gifstoffen sterker en sneller bij dieren als hamsters.
Ook verven op waterbasis met een duidelijke geur bevatten soms gifstoffen.
Als bijv met acryl en/of alkyd spuit in de schuur (goede ventilatie, dan beginnen de hondjes te niesen en andere tekenen te vertonen die mij hebben doen besluiten dit nooit meer bij dieren in de buurt te doen.
Nu bevatten spuitbussen altijd oplosmiddelen en dieren zijn daar blijkbaar nog gevoeliger voor dan mensen maar ook van waterbasisverf kun je bijv. last van hoesten , keelpijn en ander ongerief hebben.
Het lijkt me waarschijnlijk dat dieren daar een veelvoud aan ongerief van ondervinden.
Ik zou dus de hamster niet eerder in de geverfde kamer laten dan wanneer je er zelf in zou gaan slapen.

Dat waterbasis verf ongevaarlijk/niet giftig is hoeft dus NIET WAAR te zijn, andere hulpstoffen kunnen evenzogoed nog verdampen en hinder veroorzaken.
Welke hulpstoffen dat zijn is erg afhankelijk van de soort verf en de fabrikant.
Deze zijn weinig toeschietelijk met info omdat het maken van goede verf een hele kunst is en er veel en soms bijzondere stoffen aan te pas komen.

Daar kunnen dus ook giftige stoffen bij zitten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las laatst ergens op een site dat verf geen kwaad kan. Als de dieren er maar niet weken lang in hoeven te zitten ;)