Hoe kan het dat een papegaai praat?

Door beweging van lippen/tong/kaak/gehemelte kan een mens diverse klanken maken, een papegaai kan deze klanken ook nadoen. Hoe kan een papegaai dit doen zonder de bovenstaande spraakorganen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dit is heel mooi uitgelegd in het volgende artikel:

"Bij zowel mensen als papegaaien en zangvogels wordt de stem in twee fasen gevormd: een stemorgaan in de keel maakt de trillingen, die in de mondholte verder gekneed worden tot de gewenste klank. Een verschil tussen beiden is, dat een papegaai geen stembanden in het strottenhoofd heeft, maar een stemorgaan onderin de luchtpijp, ‘syrinx’ genaamd. Ook moeten vogels het zonder de beweeglijke lippen stellen, maar de tongfunctie lijkt opmerkelijk gelijk."

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens Gabriël Beckers:

"Bij pratende papegaaien is de bewegende tong op zich gemakkelijk te zien, maar dat de vogels hem ook gebruiken voor het maken van klanken was nooit bewezen. Voor dat laatste doel was wel het nodige gesleutel nodig aan het strottenhoofd van de monniksparkiet, een papegaai-achtige die populair is als huisdier.

De biologen vervingen bij vijf dode parkieten de syrinx - het orgaan waarmee vogels geluiden produceren - door een luidspreker die klanken van verschillende toonhoogte kon produceren. Als de onderzoekers de positie van de tong vervolgens veranderden, varieerden de door de dode parkieten uitgebrachte klanken mee.

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van de tong bij het spreken minstens tweemaal in de evolutie is uitgevonden. Nu de papegaaientong dezelfde functie blijkt te hebben als de mens, kan het dier als een beter model dienen voor klankvorming bij humane spraak."

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter illustratie: http://www.youtube.com/watch?v=tByaKV5egEg