Komt waarschijnlijk omdat de hond geen of onvoldoende opleiding heeft gehad, of dat je niet consequent en duidelijk bent t.o.v. de hond. De hond probeert roedelleider te zijn.....enz. enz.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jaa ik ben wel consequent maar mijn vriend in tegendeel... Hij vind snel iets en is niet zo streng, de hond is nu iets ouder als 1 jaar misschien kan het de puberteit wel zijn?
Om precies dezelfde reden dat mijn kinderen niet luisteren als ze tv kijken en ik zelf niet luister als ik met iemand aan het bellen ben.

Afgeleid heet dat

Andere dingen zijn interessanter dan een niet zo leuke taak of opdracht
9 jaar geleden
Dat komt omdat de hond dominant wil zijn of is.
Je moet je hond duidelijk maken dat jij de baas bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat die andere dingen duidelijk interessanter voor hem zijn op dat moment dan jij.
Zorg dus dat hij het juist leuk vindt om naar jou toe te komen. Neem zijn favoriete snack mee en een leuk speeltje. Beloon hem daarmee als hij naar je toekomt.

Je kunt eerst ook met hem oefenen aan een hele lange lijn. Daarmee voorkom je dat hij zomaar een gevaarlijke weg oversteekt als hij iets interessants denkt te zien.

Ga ook met hem op hondencursus. Leuk en leerzaam voor hond en baas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, binnen luistert die altijd wel goed, ik heb al een lange lijn en heb ook koekjes bij me maar het interesseert hem gewoon totaal niet. Ik denk dat een cursus de enigste optie is. Bedankt iniedergeval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien vindt hij die koekjes net niet lekker genoeg om veel moeite voor te doen. Mijn hond loopt ook niet warm voor alle hondenkoekjes. Je zou eens een stukje hondenworst kunnen proberen of een klein stukje kaas of een speeltje waar hij dol op is om zijn aandacht te trekken.
Hoe dan ook, een cursus is inderdaad altijd heel goed om te doen. Zowel de hond als jijzelf zullen daar veel profijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet weet hoe het moet dan kun je inderdaad beter een cursus gaan volgen en de clicker werkt ook perfect met lekkers zoals stukjes gekookte kip. Oja een + voor het antwoord.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Het ligt aan een aantal factoren dat je hond niet op je let. Het kan zijn dat hij jong is. Dan is de wereld om je heen heel spannend, angstig, of juist interessant. Het kan ook komen doordat hij een andere hond (in het geval van een reu kan het een loops teefje zijn) ziet of ruikt. Ook zijn afkomst, ras, of fok achtergrond kan meespelen. Allemaal dingen waar je rekening mee zou moeten houden.
Honden die erg veel energie hebben, (te weinig beweging krijgen) kunnen zich veel moeilijker concentreren. Eerst een bal spel waarbij hij lekker veel rent kan helpen om zijn aandacht beter te kunnen vasthouden. Met voer gaat het het makkelijkst.
Het kan op de volgende manier:
Je neemt iets lekkers in je hand. Het meest heerlijke wat je voor hem kunt bedenken. Bijv.: kaas, (honden)worst, of misschien weet je zelf iets waar je hond een moord voor zou kunnen doen.
Je neemt het lekkers tussen duim en wijsvinger en houd dit voor je gezicht. Zeg: "kijk!" (Dit wordt je commando. Zeg het op een gemiddelde toon.)Zodra je hond naar je kijkt geef je hem het lekkers. Zodra hij het ophapt zeg je: "goed!" (Dit wordt je belonings woordje. Je zegt dit op een hoge, vrolijke toon.)
De tijd die je hond je aankijkt is in eerste instantie 1 tel. Dit bouw je uit tot 3 seconden voordat hij het lekkers krijgt. Uiteindelijk kun je een hond 30 tellen laten "kijken" (op jou letten). Als je hond voor deze tijd van je wegkijkt betekend dit dat je te snel de tijd hebt opgebouwd.
Dan geef je de hond er een ander commando achteraan. "Zit" is het makkelijkst. Steeds als je hond het goed doet geef je hem het lekkerst begeleid met het woordje "goed!".
Vervolgens leer je hem volgen aan de lijn. Let wel: terwijl hij naar je kijkt! Hij loopt dus naast je, terwijl hij naar je blijft kijken. Zeg: "kijk", "volg", 3 passen lopen, "goed", lekkers erin.
Uiteindelijk leer je hem te gaan zitten zodra je stopt met lopen.
Het woordje "goed" vervangt in een veel later stadium de beloning. Wanneer je dit in een steeds vaste volgorde opbouwt kun je je hond een hele reeks van: kijken, volgen, zitten, volgen, zitten laten doen voordat je hem zijn lekkerst geeft.
Geef hem ook af en toe de "jackpot" en geef hem i.p.v. 1 lekker hapje er eens 3 achterelkaar. Je zult verbaasd zijn hoe enthousiast je hond wordt en voor je wil werken.
Train hem eerst in huis. Dan in de tuin en vervolgens voor het huis op de stoep enz,
Een trainer/therapeut aan huis kan helpen net als een hondenschool.