Waarom doet mijn agapornis zo raar?

Ik heb sinds donderdag een aga, hij/zij is geboren op 8 maart dus nog jong.

De eerste dag dat wij hem hadden, kon ik hem gewoon op mijn hand of buik zetten en hij at ook vanuit mijn hand, de dag erna dat ik hem weer los wou doen vloog hij weg.. Nja vliegen, dat is een probleem van hem, hij kan niet echt vliegen, ik dacht misschien omdat hij nog zo jong is, maar hij knalde 3 x tegen onze spiegel in de huiskamer aan en viel toen tussen de kast, heeft lang geduurd voordat wij hem weer te pakken konden krijgen, want hy spartelde steeds weg. Toen ik hem daarna vast had trilde hij helemaal?

Dus wij hebben hem niet meer los gelaten, omdat 1 hij alle kanten op vliegt, niet goed zijn richting kan bepalen en niet in zijn kooi terug kan, en 2 omdat wij hem dan heel moeilijk kunnen pakken.. Dus de dagen erna hem ik hem telkens 1 x per dag een kwartiertje lang in mn handen gehad, geaaid over zijn kop, en dat vond hij wel lekker want op een gegeven moment viel hij ook in slaap.
(1/2)

Ayse

Toegevoegd na 5 uur:
Nu het volgende, mijn aga is zo wild en zoekt alle avonturen op, hij klautert overal tegenaan in zijn kooi, alleen daarna valt hij ook weer naar beneden.. Ik ben echt bang dat hij iets heeft bezeerd tijdens het vallen of tijdens t vliegen tegen de spiegel aan..?

Toegevoegd na 5 uur:
sinds 2 dage is hij niet meer zo bezig met klimmen, hij blijft echt vaak op de grond, komt alleen naar boven om te eten of om in zijn huisje te klauteren als hij wilt slapen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Wat je gedaan hebt is natuurlijk uit den boze. Een vogel zal eerst zijn omgeving in zich op moeten nemen en zich willen oriënteren alvorens tussen de gevaren gestort te worden. Had hem eerst twee of meer dagen in de kooi laten zitten. Op de derde dag kan je dan zo'n jonge vogel iets te eten aanreiken. De volgende dag zal hij, als je een gestrekte vinger voor zijn borstbeen houdt, op die vinger klimmen. Als hij ontspannen is, en dat zie je als hij zich in alle rust zit te poetsen en vrolijk is, kan je eerst de ramen bedekken door de gordijnen te sluiten en de spiegel met een doek te verbergen. Pas als je de kamer hebt rond gekeken en alle gevaren weg hebt genomen, laat je het deurtje van de kooi openstaan. Kan zijn dat hij er niet eens uit wil. Dan doe je het deurtje weer dicht.
Nieuwe dag, nieuwe kans. Deurtje open, nu gaat hij in de deuropening zitten en misschien komt hij er wel uit. Dan mag hij vliegen (en de kamer bevuilen ;) ) Als hij terug in de kooi moet, ga je hem niet vangen. Je wacht geduldig tot hij van honger zijn kooi weer opzoekt. Je kunt hem een beetje helpen door op dat moment te laten zien, dat je trosgierst in de kooi doet.

Een vogel die met zijn snavel ergens tegenaan is gevlogen, kan een hersenschudding hebben. Dek de kooi af met een doek aan de bovenkant en zet hem in een warme tochtvrije hoek. Geef hem een paar dagen rust. En laat hem dan opnieuw vrij, maar dan GOED.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je tips! ik ga er zeker wat mee doen!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de vogel probeert lichamelijk wat zelfstandiger te worden. Als ze groeien krijgen ze vleugels en veranderen ook van voer. Hij zal uiteindelijk zelf zijn voer proberen te zoeken/vangen.
In het wild zie je ook dat jonge vogels moeten leren hoe de wereld in elkaar zit. In de natuur zullen ze uit het nest eerst van tak naar tak fladderen of op de grond terecht komen en daar verder op ontdekkingsreis gaan.
In de mensenwereld zijn er andere dingen aan de orde die in de natuur niet voorkomen. Zoals: ramen (denk maar aan alle buitenvogels die tegen een raam aan vliegen); spiegels; ventilatoren; auto's; noem maar op.
Probeer een vereniging te vinden van mensen met dit soort vogels. Ik denk dat zij je verder kunnen vertellen hoe de ontwikkeling hoort te verlopen. Misschien hebben ze tips hoe je kunt voorkomen dat je vogel te veel stress oploopt en zijn omgeving voorzichtiger kan leren kennen.