Wat kost een muis per jaar (exclusief aanschaf hok en muis zelf)?

Gewoon aan voedsel e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een volwassen muis eet gemiddeld zo'n 10 gram voer per dag, dus in een jaar zo'n 10x7x52= 3640 gram
Hou het dus maar op zo'n 4 a 5 kg voer per jaar, aangezien je het nooit exact afmeet. Ik koop zelf 25 kg knaagdiervoer voor zo'n 13,5 euro, en het duurste voer los kost hier zo'n 3,5 euro per kg, dus je bent hooguit zo'n 3,5x5= 17,5 euro per jaar kwijt aan voer (per muis)

Het strooisel: dit ligt natuurlijk ook aan de grootte van de bak. Het kleinst mogelijke pakje zaagsel is goed voor een week of 2 (er van uitgaande dat je zo'n 3 a 4 muizen hebt, anders ben je minder kwijt aangezien je het hok minder vaak verschoond), de prijs ligt rond de euro (hier 0,77) dus 26 x 1 = 26 euro per jaar.
Als je een groter pak koopt is de prijs per volume lager, dus ben je ook minder per jaar kwijt.

Verder heb je natuurlijk de aanschafkosten van het diertje zelf en van zijn hok, voerbakje, drinkflesje, looprad en eventuele traktaties. Als je even rondkijkt in de diverse dierenzaken in de buurt dan kun je even een prijsindicatie krijgen van wat alles nou kost. Het laatste metalen loopradje dat ik kocht stamt nog uit het gulden-tijdperk en toen was er al een prijsverschil lopend van 6 tot 18 gulden! Dus kijk eerst even goed rond. Tegenwoordig zijn er echter ook complete kooien te koop voor bijvoorbeeld hamsters, hier zitten al wat dingen bij zoals een huisje, drinkflesje/voerbakje, enz. Let wel op dat het hok niet te klein is en dat de tralie-afstand klein genoeg is zodat je hamster/muis er niet doorheen kan.

O, laatste tip: zet vooral geen mannetjes/vrouwtjes muizen bij elkaar, want óf je hebt jongen (zo'n 8 tot 12 per 4 weken per muis) óf, in geval van 1 vrouwtje en meerdere mannetjes, dat de mannetjes elkaar afmaken om het recht het vrouwtje te dekken.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-1151676.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten eerste raad ik je aan om twee muizen te nemen. Ze hebben elkaar nodig voor gezelschap.
Aan voedsel (1muis) ben je ca. 15 per jaar kwijt, mits je de muis af en toe iets lekkers geeft. Een stukje fruit. Volgranenbrood.
Het ligt eraan welke bodembedekking je neemt. Maar uitgaand van houtschaafsel én hooi 20-30 euro per jaar. Misschien wel meer. Muizen stinken heel erg en moeten vaak worden verschoond.
Je kunt ook kranten op de bodem leggen. Dit is gratis. Misschien heb je nog wat oud textiel liggen, bijv, handdoeken, t-shirts etc. Deze zou je erin kunnen doen zodat ze een nestje kunnen bouwen.