Welke planten moet ik aanschaffen voor mijn aquarium?

Ik heb een nieuwe aquarium, met vissen etc. aangeschaft.
Ik heb een er een beetje van alles over gelezen wat een aquarium nodig heeft. Het enige wat ik nu nog mis is een bodem (?) en planten.

Waar kan ik dit het best (goedkoop) kopen en wat voor planten heeft een zoetwateraquarium nodig...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Qua bodem is gewoon een fijne kiezel het beste (geen voedingsbodem oid, dat vervuilt alleen maar!). Donker (liefst zwart) en met een kiezelgrootte van < 2 mm. Eventueel een zandvlakte ter aanvulling. Zand sowieso eerst goed wassen. Bij de kiezel alleen de bovenste laag.

Planten raad ik aan om via aquaplantsonline te bestellen. Leveren altijd goede producten af en je weet wat je bestelt (in tegenstelling tot de lfs die je soms maar wat meegeeft. 'jaja, dit is de juiste echinodorus!')

Welke planten dat zijn maakt niet uit. Wel belangrijk is variatie. Kies zeker niet 1 soort, ook niet 2 maar minstens een stuk of 7 verschillende plantensoorten (bij te weinig verschillende plantensoorten krijgen de planten zelf problemen). Kijk ook wat je vissen verkiezen, wil je kweken met bijv. goerami's is riccia aan te raden. Ook in andere omstandigheden zijn drijfplanten als aanvulling een uitstekend idee en dan doet eikenbladvaren prima werk.

Wil je fijnbladige planten? Dan zal je waarschijnlijk bij cabomba uitkomen, een heel populaire plant. Kijk dan echter ook eens naar Limnophilla Sessiliflora. Minder populair, maar naar mijn ervaring te verkiezen ipv cabomba.

Wacht niet te lang met die planten. Ze moeten namelijk dringend de ammonium beginnen opnemen waarmee je vissen zichzelf nu aan het vergiftigen zijn. Test geregeld de pH, kH en het nitriet en ammoniakgehalte gedurende de komende dagen. Lees om deze waarden te interpreteren eens het kopje 'ammoniak en nitriet' op onderstaande pagina.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het maakt op zich niet uit welke planten wat jij mooi vindt maar let bijvoorbeeld op de zuurstof planten weet je niet wat zuurstofplanten zijn dan kan je dat altijd in de winkel vragen.
goede winkels zijn discus, pet place, ranzijn, rentenaar er zijn nog meer goede winkels maar het zijn er te veel om op te noemen.
je kan er ook nep planten bij doen maar ook zeker twee echte ik heb zelf 5 planten en nog een paar poppetjes om het grind te verstevigen er moet voor de planten ook voor 4cm grind en achter 8cm grind liggen voor het inkijk effect je kan er ook nog een voeding's bodem inleggen maar dat hoeft niet.

ik hoop dat je hier wat mee kan voor vragen reacties verbeteringen ect. plaats een reactie ik geef antwoord!