Wat moet je doen als je een gewond musje hebt gevonden?

Ik heb hem in mijn kamer gevonden
Mijn kat had hem gepakt hij heeft een open rugwond en volgens mij een gebroken pootje en hij trilt de hele tijd
Ik weet niet wat ik moet doen ik probeer hem water ernaar brood te geven.
Het is volgens mij nog een jonkie
Moet ik de dierenambulance bellen of hem zelf proberen te verzorge?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is hem af te maken. Dit zal de dierenambulance ook doen,., een dier mag niet onnodig lijden.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Je zou de dierenambulance kunnen bellen. Maar of die er voor komt weet ik niet. Bij ons komen ze niet voor vogels en moest ik zelf naar de vogelopvang rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij drinkt hoed en probeert te eten en we gaan hem dalijk naar een vogel opvang brengen maar het gaat beter want hij probeert te vliegen
Ivana
10 jaar geleden
Een door de kat gebeten vogel overleeft het niet. In de kattenbeet zit gif dat dodelijk is voor vogel in de open wond die de kat heeft veroorzaakt.
Voederen heeft geen zin.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kattenbeet giftig? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik denk dat Ivana bedoeld dat met een kattebeet veel bacteriën in de wond komen. Dat kan (zal) gaan ontsteken hetgeen de vogel waarschijnlijk niet zal overleven. Daarnaast is zo'n kat ook niet zachtzinnig voor het tere gestel van het vogeltje. De kans op botbreuken is groot. Vaak is eutenasie de inderdaad de meest diervriendelijke oplossing, maar aangezien ik het vogeltje zelf niet heb kunnen zien durf ik hier geen echte uitspraak over te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met het vogeltje gaat het nu beter hij eet en drinkt en probeert te vliegen
Hij begint nu ook een beetje te tjilpen
Bedankt voor alle reacties
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had hem/haar ook een naam gegeven hahah de naam is Hope
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet dat bij ons de dierenambulance hier niet voor komt
ik heb het zelf een keer gehad en toen adviseerde zij mij de vogel in een schoenendoosje te bewaren ( het was avond) en de volgende dag naar de vogelklas karelschot (rotterdam) te brengen. weet niet of je in die omgeving woont en of er anders bij ou in de buurt zoiets is...
misschien dat de dierenarts je dat kan vertellen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt heel naar, maar is beter voor het Musje. De dierenambulanse kan ook niet voor elk gewond Musje ergens naartoe rijden. Dus dan is het beter om het musje dood te maken. Want anders lijdt dat musje zoveel pijn. En dat is pas zielig.

Antwoorden (3)

Ik zou de dierenambulance bellen. Het is beter om geen risico's te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja bel de dierenambulance maar gewoon, mochten ze nou geen tijd hebben om het musje op te komen halen dan kunnen ze je waarschijnlijk wel vertellen wat je dan wel moet/kan doen
10 jaar geleden
Het is voor de dierenambulances bijna onbegonnen werk om gewonde jonge vogeltjes op te halen. Ook moet je je vooral afvragen wat er met zo'n vogeltje moet gebeuren nadat het eventueel gered is.
Terug in de natuur is geen optie, volière, mag niet?
In de natuur overleeft de sterkste, dat voor onze ogen het drama zich afspeelt dat de zwakkere het niet haalt is weliswaar wrang of zelfs wreed, maar wel natuurlijk.

Ingrijpen lijkt een nobele daad echter in dit soort gevallen is het beter je er niet mee te bemoeien en de natuur zijn gang te laten gaan. Zielig, ja dat wel maar nogmaals: mocht je zo'n vogeltje hebt kunnen redden dan wacht hem alsnog de dood, in gevangenschap houden mag niet, loslaten betekent dat de aangeboren schuwheid verdwenen is en vluchtgedrag afgeleerd, de eerste de beste kat krijgt een makkelijke prooi aan hem.
E.e.a kun je hem besparen door hem een snelle dood pijnloze te (laten) geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Wij rijden wel degelijk voor gewonde vogeltjes hoor! Wel proberen we de mensen zover te krijgen dat ze het vogeltje brengen, of anders moet er iets overheen gezet zijn, zodat we niet voor niets rijden.
We rijden graag voor een zwaargewond diertje, beter het uit z'n lijden verlossen dan langdurig te laten creperen.
En een vogel die een tijdje bij ons verzorgd is, is echt niet z'n aangeboren schuwheid daardoor meteen kwijtgeraakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaan rijden voor gewonde vogeltjes zal door elke ambuchauffeur weer anders beoordeeld worden, uiteraard e.e.a. afhankelijk van de hoeveelheid meldingen, aard van verwonding en af te leggen kilometers.
Over het verliezen van schuwheid verschillen we van mening, Opvangcentra gaan hier idd verstandiger mee om dan -in dit geval- een onervaren iemand, Het vermogen om te kunnen schiften tussen vriend en vijand door de vogel verandert absoluut.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat is niet aan de chauffeur om te beoordelen, we hebben daar regels voor die voor iedere chauffeur gelden.
Zo rijden we bijvoorbeeld niet voor manke eenden, omdat die zich doorgaans goed redden en toch niet te pakken zijn.
Ook het aantal kilometers doet niet ter zaken: we rijden in ons rayon, en niet daarbuiten. Persoonlijk zie ik zeer zeker geen verlies van schuwheid bij vogels, ook niet als een langere opname noodzakelijk is.
Het enige is dat we goed moeten proberen jonge kauwtjes van ons te vervreemden, en ik ben bang dat dat maar deels lukt, al doen we ons best.