Wat moet je doen als je een gewond musje hebt gevonden?

Ik heb hem in mijn kamer gevonden
Mijn kat had hem gepakt hij heeft een open rugwond en volgens mij een gebroken pootje en hij trilt de hele tijd
Ik weet niet wat ik moet doen ik probeer hem water ernaar brood te geven.
Het is volgens mij nog een jonkie
Moet ik de dierenambulance bellen of hem zelf proberen te verzorge?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou de dierenambulance bellen. Het is beter om geen risico's te nemen.

ja bel de dierenambulance maar gewoon, mochten ze nou geen tijd hebben om het musje op te komen halen dan kunnen ze je waarschijnlijk wel vertellen wat je dan wel moet/kan doen

Het is voor de dierenambulances bijna onbegonnen werk om gewonde jonge vogeltjes op te halen. Ook moet je je vooral afvragen wat er met zo'n vogeltje moet gebeuren nadat het eventueel gered is. Terug in de natuur is geen optie, volière, mag niet? In de natuur overleeft de sterkste, dat voor onze ogen het drama zich afspeelt dat de zwakkere het niet haalt is weliswaar wrang of zelfs wreed, maar wel natuurlijk. Ingrijpen lijkt een nobele daad echter in dit soort gevallen is het beter je er niet mee te bemoeien en de natuur zijn gang te laten gaan. Zielig, ja dat wel maar nogmaals: mocht je zo'n vogeltje hebt kunnen redden dan wacht hem alsnog de dood, in gevangenschap houden mag niet, loslaten betekent dat de aangeboren schuwheid verdwenen is en vluchtgedrag afgeleerd, de eerste de beste kat krijgt een makkelijke prooi aan hem. E.e.a kun je hem besparen door hem een snelle dood pijnloze te (laten) geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100