Ratje is erg benauwd, zit net aan de antibiotica, iemand tips?

Mijn ratje Frodo is erg benauwd, gisteren antibiotica kuur gekregen wat pas na 2 dagen zou gaan werken. Op dit moment is het beestje heel erg benauwd en weet ik niet of ze het wel redt. Ik heb al met hem gestoomd onder de douche(ratje zelf droog gehouden). Dat hielp eventjes, maar nu zit hij weer te happen naar adem! Weet iemand nog iets wat haar (hopelijk) de nacht door kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Rieneke1
10 jaar geleden
Neusspray voor baby's?

Antwoorden (2)

Weet je dierenarts niet iets? Wat was zijn diagnose? En welk antibioticum heeft ie voorgeschreven? Ik kan nl op afstand niet weten wat de oorzaak is van de benauwdheid van je ratje...
Het is een gok maar probeer anders iets van slijmverdunner te geven, bijv Bisolvon (Druppels voor Kinderen; paar druppels op een stukje brood, of als dat niet lukt een paar druppels zo in het bekje geven).
En vervoeg je alsjeblieft z.s.m. op een goed rattenforum! Ik ben er zelf al een tijdje uit (heb 12 jaar tamme ratten gehad) en weet niet zeker welke fora nog actief zijn, maar die van ratjes.nl, ratten.nl, tammeratten.nl, pirats.nl zijn/waren op zich goed.
Niet iedere dierenarts heeft ervaring met tamme ratten en op die fora zitten mensen met vaak heel veel ervaring. Ook zijn er vaak lijsten beschikbaar met dierenartsen die wél iets met ratten kunnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, mag ik misschien ook weten welke dosis antibioticum er is voorgeschreven en hoe zwaar je ratje is? Als je snel bent kan ik je nog antwoord geven, anders wordt het morgenochtend pas. Sterkte met Frodo, ik zal voor haar duimen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ratjes zijn erg kwetsbaar op hun luchtwegen.Daarnaast hebben ze een snelle verbranding, meer doen dan een tetracycline geven (Doxicycline werkt vaak beter dan amoxyline, dat douchen is een goed idee) en het diertje als het koorts heeft, wat koeling bieden (hij mag het niet koud krijgen), alsmede frisse lucht ZONDER rook en een schoon tochtvrij onderkomen in een warm deel van je woning naast gemakkelijk te behappen voedsel (zijn de voortanden op de juiste lengte gebracht?) kun je niet doen. Menselijke antihoestmiddelen kunnen voor je ratje zeer vervelend uitpakken.
Ik heb zelf ratjes gehad, waaronder ex-labratten, kon ze niet doodmaken.
De zeer intelligente diertjes hechten zich aan je en ze behoren m.i. tot de leukste huisdieren.
Ik hoop dat je je ratje mag behouden. Ze worden echter niet erg oud.

Toegevoegd na 11 minuten:
Had de reacties niet gelezen, je ratje heeft in ieder geval het goede antibioticum gegeven. Aan jouw verhaal te lezen kan het een Staphillococcus Aureus zijn, gemene toxineafscheidende en ook voor mensen gevaarlijke bacterien (!!!) Ingetrokken oogje kan wijzen op ernstig vochtgebrek of een reactie op de medicatie van de dierenarts.

Je loopt het risico dat je niet het leven maar het sterven verlengt, wat Ringers onderhuids(steriel isotone concentratie) levert vocht, voeding en mineralen aan, welke het zieke diertje nodig zal hebben.

Ik wens je veel sterkte en je vechtlust voor je diertje siert je!!