hoe herken je schurftmijt bij ratten?

Ik heb 3 tamme ratten waarvan ik bij 1tje iets op haar ene oortje gevonden heb, een soort kleine pukkeltjes/miniwratjes. Ik heb gehoord van bloemkooloren maar kan hier geen afbeeldingen van vinden op internet. Voor de rest hebben alle drie de ratten nergens last van, geen andere rare plekken of roodheid op de huid of oortjes. Wel is de betreffende rat verder het meest teruggetrokken en angstig van alle drie.

Wat zijn nou de eerste kenmerken dat een tamme rat schurftmijt of iets dergelijks heeft?

Toegevoegd na 1 dag:
Heb een foto kunnen maken van het oortje, hoop dat de upload lukt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Amadea
10 jaar geleden
Een bloemkooloor ziet er zo uit: http://static2.wikia.nocookie.net/__cb20121016085250/tammeratten/nl/images/c/c8/Mijt_oor_1.JPG

Antwoorden (1)

De kenmerken van schurftmijt zijn vreemde bobbeltjes op de oren en op de staart.
Als je er nog geen ervaring mee hebt is het verstandig om bij een goede dierenarts te laten vaststellen dat het echt schurftmijt is.

Een goede dierenarts betekent een dierenarts die veel ervaring heeft met de behandeling van ratten. Tijdens de opleiding wordt daar niet veel tijd aan besteed, dus het is raadzaam om bij anderen die ratten hebben te informeren waar in jouw woonplaats een goede [ratten] dierenarts zit. Ook kun je dit online zoeken op een forum bijvoorbeeld zitten altijd mensen met de ervaring en informatie die jij nog zoekt.

[Uit de bron:]

Mijt komt bij ratten over het algemeen in drie soorten voor. De behandeling voor deze soorten, muv Demodex, is hetzelfde..

Vrij regelmatig voorkomend is de graafmijt of schurftmijt (Notoedres muris). Bij een ernstige aantasting veroorzaakt deze mijt zogenoemde 'bloemkooloren' (vreemde bobbeltjes op de oren en vaak ook op de staart). Om te bekijken of er sprake is van graafmijt zal de dierenarts een afkrabsel maken en onder de microscoop bekijken. De graafmijt wordt overgebracht door direct contact tussen dieren. Ook andere knaagdieren kunnen worden getroffen, voor zover bekend komt infectie bij mensen niet voor.

Voor verdere info zie link.