waarom likken sommige dieren hun achterste, en andere dieren niet?

Een hond of kat likken zichzelf schoon. Een olifant of paard zie ik dat niet doen. Is hun ontlasting van andere samenstelling, dat dat niet hoeft, of hun poepgaatje anders gebouwd? Of lopen ze met een vuile achterkant omdat ze niet lenig genoeg zijn? Hoe maken andere dieren hun gaatje schoon?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Omdat die dieren daar zo hun werkers voor hebben.
Symbiose is een heel handig iets. Kleine diertjes, zoals vogeltjes of insecten, hebben baad bij de ontlasting van andere dieren, het is hartstikke voedzaam.
Grotere dieren ("gastheren") laten die kleintjes toe om te verblijven bij hun kont, zo wordt alles netjes bijgehouden. Beide plezier!

Maar ook soortgenoten onderling hebben zo hun manieren om de boel bij te houden, vooral bij herbivoren bevat ontlasting nog behoorlijk wat voedingsmiddelen. Ze kunnen elkaar ontlasting opeten, of hun eigen ontlasting. Zo eten cavia's een deel van de eigen keutels op omdat de voedingsmiddelen erin nog niet volkomen benut zijn tijdens het eerste verteringsproces. Dit doen ze vaak direct als de ontlasting komt.

Bedenk trouwens dat als een dier niet zo'n onhandige bilspleet heeft (zoals wij), er ook veel minder ontlasting kan achter blijven. Een hond likt als het goed is ook niet dagelijks aan de anus, behalve als er sprake is van een probleem zoals wormen, ontstoken anaalzakjes, hernia perinealis, tumoren, vlooien, atopie, dwangneurose, ....

Een hond likt wel dagelijks zijn of haar geslachtsdeel schoon, en bij een teef zou je kunnen denken dat ze aan de anus likt. Een hond heeft nl. geen bilspleet dus bij een normale ontlasting en verder geen problemen, zijn er voor de hond geen redenen om dit schoon te maken. Vandaar dat je af en toe zo'n gezellig opgedroogde poepkorrel kan vinden op de bank ;)

Oftewel, je hond is net zoals die dieren die je noemt, hij doet er eigenlijk niets aan. Behalve als er iets aan de hand is. Zo'n anus is gewoon erg handig gebouwd en zorgt er zelf voor dat hij goed rein blijft, anders zou het dier al snel volzitten met allerlei parasieten.

Voor hond kan je ook kat invullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of het aan de bilnaad ligt. Ondanks dat ik een behoorlijk achterwerk heb, zit de poep pas aan mijn billen zelf als ik aan het vegen geweest ben, of als ik diarree heb. Mijn kat wast zichzelf overal met haar tong. Lijkt me niet lekker smaken, al die haren en poep en plas. En dan heb ik het nog niet over hoe ruw die tong is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, tmi ;)
Ga er maar van uit dat je kat zich vooral aan de geslachtsdelen en daaromheen schoonlikt. Verder als je zó dicht met je neus op (in) je kat zit tijdens het reinigen -wat een privézaak is- dat je kan zien exact waar je kat likt, zit je gewoon te dicht bij en moet je een andere hobby zoeken. De ruwe tong is normaal, daar zitten allemaal haakjes aan, waardoor het ruw voelt. Dit heeft een grote functie bij dit schoonmaakproces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kat gaat zelf precies voor mijn gezicht zich zitten wassen! ;-)