wij willen een kat in huis maar het probleem is dat wij op zolder en op de 1e verdieping tapijt hebben. kan iemand ons helpen???

kunnen een soort van poort bij de trap leggen? of moeten we het tapijt vervangen? of moeten we om de week middelen gebruiken om de urine uit het tapijt te halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Wij hebben 2 katten thuis maar deze weten dat ze niet naar boven mogen en dat doen ze ook niet. Dat kan je ze leren.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de poes leert zindelijk te zijn door een kattenbak te leren gebruiken dan mag je gerust al uw tapijten laten liggen.En geef haar of hem een krabpaal ,dan zal hij ook niet met zijn nagels in de tapijten zitten.
fremar
12 jaar geleden
Je kan de kat totdat hij zindelijk is beneden houden en als hij zindelijk wel naar boven laten gaan. Maar het komt heel veel voor dat de katten niet naar boven mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten zijn zindelijke dieren.
bij onzindelijkheid is er in de meeste gevallen sprake van een medische oorzaak.
als dat niet het geval is, dan is de kat ergens zeer ongelukkig mee.
als je kat een binnenkat is, maak haar dan gelukkig door haar toegang tot zoveel mogelijk kamers te geven, dus laat haar ook naar boven.
geef haar twee bakken, niet te dicht bij elkaar, en het zal wel loslopen met de urine.
wel zal je merken dat katten flink kunnen verharen.
ook zal je wel eens een haarbal uit je kleed moeten verwijderen.
daar ontkom je niet aan als kattenbaasje, dat hoort er gewoon bij.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en haren zijn met een rubberen borstel makkelijk uit vast tapijt te krijgen
je gaat er vanuit dat de kat op de vloerbedekking plast?

een kat is zindelijk, maar een kat kan ook sproeien.
mijn persoonlijke ervaring is dat herplaatsers nog weleens hun plekje willen afbakenen, maar dit is af te leren.

in dat geval sproeit een kat meestal ergens #tegenaan# en zal niet #op# de vloerbedekking zijn behoefte doen.

een schone kattenbak, desnoods meerdere in huis, en geen regelmatige veranderen in het kattenbestand en plas/sproei problemen zijn voor een heel groot deel uitgebannen.

mocht het toch zo zijn dat een kat echt op het #tapijt# plast laat de urine dan onderzoeken door de dierenarts (katten zijn erg gevoelig voor aandoeningen aan de urinewegen, voor katers kan het zelf dodelijk zijn op heel kort termijn!!)

het zijn superschone dieren, dus je hoeft niet elke week je tapijt te reinigen en zeker niet te vervangen voor dat je aan een kat begint hoor.

sproeit en kat eenmaal grijp dan snel in, voordat het een gewoonte kan worden. plassen op een vlakke grond ken ik alleen van katten met een aandoening, en deze is ook heel snel te verhelpen. mijn kittens werden vanzelf zindelijk. ze zagen waar hun moeder hun behoefte deed, en volgden dit voorbeeld.

neem je een kat vraag dan welke kattengrit de kat gewend is en zorg dat de kattenbak makkelijk bereikbaar is.

succes mocht je een nieuwe huisgenoot aanschaffen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kat al zindelijk is is het geen probleem want dan zullen ze het gewoon op de kattenbak doen. Maar als je kat niet zindelijk is zal ik heb de eerste tijd nog beneden houden tot dat je kat zindelijk is hoe je dat het beste kan aan pakken lees je op deze site.