Mijn vrouwtjes konijn doet de laatste tijd erg raar, weet iemand hoe dit kan komen??

heyy, ik heb een konijntje van ongeveer een jaar oud, het is een vrouwtje en ik heb haar samen met mijn andere konijn, dat is een gecastreerd mannetje, maar nu de laatste tijd is ze heel agressief tegen mijn andere konijn, en ook tegen mij... en als ik haar oppak dan gaat ze helemaal trappen met haar poten, maar ik heb zo'n idee dat ze last heeft van haar buik, want als ik haar buik vastpak, nouja, dus eigenlijk asl ik haar oppak gaat ze agressief worden, ze wil ook niet geaaid worden, en ze accepteerd sinds een tijdje mijn andere konijn niet meer, terwijl ze toch echt hele goeie maatjes waren... Weet iemand hoe dit kan komen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken iemand die het antwoord kent: de dierenarts
Z512099
10 jaar geleden
Als het vrouwtje niet gesteriliseerd is, kan het onrustig worden door de hormonen, ze is immers geslachtsrijp nu.
Een toevoeging:
Nog een mogelijkheid om het gedrag af te leren is door heel geduldig te zijn en jouw konijn te leren wennen aan jouw aanwezigheid, en dat jij niet eng of gevaarlijk bent. Zorg er voor dat je op gelijke hoogte bent als jouw konijn, kom dus niet groots en stampend op het konijn afgelopen, maar kom rustig aanlopen, praat zachtjes en zorg dat je op je hurken zit en dat je konijn dan ongeveer op gelijke hoogte in het hok zit, dan geef je het eten. Je hand terugtrekken is niet de goede oplossing als jouw konijn aanvalt, dan gaat hij/zij alleen maar denken dat het aanvallen werkt en zal het door blijven gaan, trek dus gewoon werkhandschoenen of iets dergelijks aan en houd vol. Dus zorg voor rust en geduld en respecteer de gevoelens die jouw konijn vanuit de natuur heeft meegekregen. Steek in het begin niet te vaak je handen in het hok, alleen als het nodig is. Pak je konijn niet onnodig op maar maak rustige bewegingen en praat op rustige toon. Als het goed gaat als je bij je konijn hebt gezeten beloon dan met iets lekkers (bijv lekker groenvoer of een stukje fruit). Na een paar weken kun je je konijn misschien al voorzichtig aaien, dit vinden konijnen vaak erg fijn!
Bach bloesemtherapie kan bij angst en agressie ook helpen. Dit is geen volledige oplossing maar kan ondersteuning bieden bij het werken aan een oplossing.
Word in ieder geval nooit boos op je konijn, en ga ook niet gillen of slaan of je konijn op een andere manier pijn doen. Hier zal je konijn alleen maar agressiever van worden.
Rieneke1
10 jaar geleden
Eerst naar de dierenarts, dan verder kijken.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat ze "rammig" is. Vergelijk maar met de krolsheid bij katten.
Dat wil zeggen dat ze wederom paarrijp is en dan kunnen voedsters ooit nogal agressief worden.

Andere optie is dat ze al drachtig is.
Iets wat bij konijnen nauwelijks te zien is aan de buitenkant.

Is ook mijn vraag: weet je zeker dat de ram succesvol gecastreerd is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hij is in de zomer gecastreerd en toen hebben we 8 weken gewacht tot ze bij elkaar konden, nu zijn ze al een tijd bij elkaar, dus ik denk niet dat ze nu zwanger word, ookal lijkt het er wel op....

Andere antwoorden (1)

ben je zeker dat je andere konijn goed gecastreerd is .Mijn konijn vertoonde hetzelfde gedrag toen ze zwanger was .