Eerlijk gezegd denk ik niet dat het alleen te maken heeft met het geluid. Veel honden gaan ook behoorlijk over hun theewater als je je tuinpad of stoep aanveegt - dan komt het dus door de bezem. Het voorwerp lijkt voor de hond een verlengstuk van jou, maar tegelijkertijd past het niet in zijn 'beeld' van jou. Dat kan bedreigend overkomen. Misschien vergelijkbaar met de lange zweep die een leeuwentemmer gebruikt.

Toen mijn hond nog een pup was, viel hij de stofzuigersteel/ voet en de bezem letterlijk aan zodra ik die maar in mijn handen durfde te nemen. Ik hield dan even op met het werk, maar liet wel de stofzuiger aanstaan en hield de steel gewoon nog vast - idem met de bezem. Zodra hij ophield, ging ik weer verder. Ik weet niet meer hoe lang het heeft geduurd voordat hij in de gaten had dat er niets engs was aan beide voorwerpen, maar dat ging vrij snel. Ik zei dan trouwens niets tegen hem, ik ging gewoon door met het klusje. Nu loopt-ie gezellig mee als ik 'aan het werk' ben. Lekker handig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Laten wennen, het beest.
De moeite nemen om de hond aan jouw leven te
laten wennen.
PLUS
Ivana
12 jaar geleden
Plus. Ik zie jouw uitleg helemaal zitten. Het maakt al heel wat uit als je de zuigmond niet richting hond en terug beweegt, maar duidelijk een andere richting uit zuigt dan waar de hond zich bevindt. In het eerste geval kan het als een aanval worden gezien en dat is vreemd en bedreigend.
Het geluid zal ook wel iets te maken hebben met de afkeer, maar in mindere mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!
+1

Andere antwoorden (10)

Dieren hebben een instinct dat ze ingeeft voorzichtig te zijn voor onbekende, dreigende geluiden. Waarschijnlijk zien honden de stofzuiger als dreigend. Daardoor zijn ze voorzichtig, en schrikken ze ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak omdat zo'n ding een onbekend en bedreigend geluid maakt wat ze niet kunnen plaatsen,bovendien horen ze 7x beter als mensen..!!
Dan zou'k me ook'n hoedje schrikken bij dat toch al niet zo mooie stofzuigergeluid.

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan komen door te weinig socialisatie. Pups zitten vaak in een kennel waar ze niet leren omgaan met huishoudelijke geluiden. Het is dan schrikken als ze zo’n bulderend geluid horen. En het monster beweegt dan nog ook!

Iemand anders laten stofzuigen terwijl jij rustig en onverstoord met de hond speelt, kan helpen om het gewoon te worden. De hond merkt dat er niets gevaarlijk aan de hand is, want de baas is niet bang en blijft rustig spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Laten wennen en opvoeden en daar moeite voor doen.
PLUS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet toegeven aan de angst al janken ze alles bij elkaar, het is puur het onbekende. niet laten vluchten (er is niets om bang voor te zijn) maar laten ervaren (leren dus) dat het niet eng is, en niets forceren natuurlijk. uurtje rustig oefenen doet wonderen! (stofzuiger aanzetten, je ding doen, langzaam met hond erheen. brokje geven, stapje dichterbij, etc, stofzuiger oppakken, blij blijven praten (lekker overdreven 'oh dát is mooi!)
kwestie van herhalen. weg bij stofzuiger en er weer naartoe, steeds dichterbij, jezelf aanraken met de stofzuiger, dichterbij de hond en uiteindelijk de hond zelf. het is zo moeilijk niet, maar het vergt even wat tijd en geduld. tenslotte maken vrachtwagens ook lawaai, bewegen ook, komt ook een luchtje uit en daar lopen honden ook vlak langs (....als het goed is) het zit tussen de oren, van zowel hond..... als baasje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de +jes :)
Mijn hond is een keer spontaan leeg gescheten bij het geluid van de stofzuiger, overal spetterpoep, en het stonk verschrikkelijk... was heel raar. Sindsdien doe ik ze achter in de tuin, in het hondenverblijf. Ze voelen zich bedreigd omdat het ineens heel hard geluid is, en omdat je heen en weer gaat. Dat lijkt er op dat je slaat. Verder zijn ze aan de voor en achterkant niet veilig.. of er komt lucht uit, of je staat met die zuiger te zwaaien. Die van mij kan in therapie voor alles, want die hoort het altijd donderen in Keulen, maar ik kan me zo voorstellen dat deze redenen een hond bang maken voor een stofzuiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus je leertje hond zelf ver weg te zijn van de stofzuiger, en de hond denkt dat je daar een reden voor hebt dus de stofzuiger is eng en zal op deze manier ook eng blijven. een hond die per direct aan de race raakt van een stofzuiger daar heb ik nog nooit van gehoord. hij zal al dunnen ontlasting hebben gehad waardoor het sneller eruit liep omdat de hond bang was, maar dat is een ander verhaal. jij zit er niet op te wachten om weer spetters uit je huis te poetsen en een lucht die niet te harden is dus doe je de honden naar buiten ipv te leren dat een stofzuiger niet eng is? honden die voor meerdere dingen bang zijn zijn in het algemeen angstig en onzeker. dus het donderen in keulen is op zich niet zo vreemd. juist voor deze honden is het van belang om te leren dat angst niet nodig is door puur te ervaren. angste honden zitten niet lekker in hun vel, en dat vind ik persoonlijk zieliger dan honden die even door de angst van een confrontatie heen moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies. Dat is wat ik doe. Het beest ellende besparen. Ze is als pup in het nest niet normaal behandeld, en het beest heeft diverse frustraties. De stofzuiger zal ik haar dus voor beschermen. Haar zus en mijn andere hond zijn wel " normaal". Ze is door de stofzuiger zo geschrokken dat ze idd spontaan zichzelf leegscheet. Achter in de kennel is het voor beiden beter. Stofzuigen terwijl je hond de boel gelijk weer smerig maakt, is dweilen met de kraan open. En ik heb honden, maar ook een huis. En de honden zijn er in elk geval NIET de baas. Dus bedankt voor je geduldige uitleg en liefdevolle reactie.
Jijzelf zal de stofzuiger eerder lastig vinden omwille van de hoge tonen. Honden kunnen niet goed tegen lage tonen. Die lage tonen komen eigenlijk van de luchtverplaatsing van het zuigen. Je merkt dit ook goed als je een hond in zijn snoet blaast: hij zal zijn hoofd schudden en wegdraaien. Dit is niet omdat hij de wind vervelend vindt, maar omdat je lage tonen produceert door je geblaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heb ik dus naast mijn oude kooiker, een hele gekke labrador.
Hij is helemaal in love met de stofzuiger,als hij uitstaat,likt hij hem,en krijgt hij pootjes,staat hij aan,wil hij me de stang afpakken,en gaat hij voor de zuiger liggen,
wil hij afgezuigd worden,dus heel af en toe in de allerlaagste stand ,doe ik dan eens over zijn rug,nergens anders want dan kan de huid irriteren,en sowieso niet met de gewone vloerveger,maar hier gebruik ik het hulpstuk met het kwastje voor,dat ik alleen voor de hondenmanden gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt lawaai, er komt lucht uit, en het blijft tot overmaat van ramp ook niet op 1 plek want het gaat het hele huis door ;-)
vaak sturen we ook nog honden weg want we moeten op die plek stofzuigen (signaal wat je naar de hond afgeeft is dat ie uit de buurt van de stofzuiger moet blijven!)

een stofzuiger is dus niet aantrekkelijk voor de meeste honden om het te onderzoeken, en doe je het een keer wel dan trekt het ding ook nog iets naar zich toe (een hondenneus of het puntje van de staart?)

aan de baas dus de taak om een hond vertrouwd te maken met de stofzuiger.

kleine waarschuwing: een hond kan een ware stofzuigerjunk worden...
die van mij gaat al klaar zitten als het zogenaamde gevaarte uit de kast komt. ze heeft me netjes afgericht: braaf stofzuig ik de hond van top tot teen, en pak gelijk de bron van de haren aan ;-)
elke hond is het aan te leren, ook op latere leeftijd (al onze honden waren van die stofzuiger junks, ook oudere honden die er 7 kleurtjes in alle tinten van poepten uit angst)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihihi, ik zie de brets al voor me in 7 kleuren... een soort toverstaf als-ie langgerekt eruit is gekomen :o)
Onbekend maakt onbemind,ze zien dat ding 1 keer per dag /of minder en maakt dan veel lawaai en de baas is ermee aan het spelen.Als ik hond was zou ik ook wegwezen .Ook katten hebben er een hekel aan zelfde reden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honden hebben een 10keer sterker gehoor dus het5 geluid is heel hart laat de hond even snuffelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk omdat honden een veel beter gehoor hebben als ons. Voor een hond is het oorverdoven en het beweegt. Daardoor lijkt mij dat ze het eng vinden