Zijn mijn konijnen dwergkonijnen?

Iemand uit mijn klas verkocht dwergkonijnen zei hij. Maar toen we er 2 gingen halen (ze waren nog jong) zagen we de ouders, en die waren redelijk groot! Nu dat we onze konijntjes al een tijdje hebben, denken dat ze misschien niet meer gaan groeien. Op de foto zie je mijn konijntjes, zijn het dan toch dwergkonijntjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Een echte dwerg mag max 1200 gram wegen als ie meer dan een jaar oud is.
Nou wil dat niet zeggen dat een konijn van 1500 gram geen dwerg is te noemen!!!!
Dit zijn zogenaamde non dwergen.
Omdat dwergen dus uit grotere konijnen zijn gefokt, komen er zo nu en dan uit echte raszuivere dwerg maal echte raszuivere dwerg, de zogenaamde non dwergen.
Dit zijn dus dwergkonijnen die de dwergfactor missen en zo’n 1500 gram wegen in plaats van 1000 gram
Een konijn van 1500 gram mag je dus ook nog een dwerg noemen.
Konijnen zwaarder dan dit hebben vaak ook het lichaamelijke formaat van een normaal konijn.
Uit hetzelfde verhaal van ‘zijn klein gefokt’, komen dus die smalle koppies en lange oren, want een dwergkonijn zijn genen willen eigenlijk van nature terug naar normaal formaat konijn.
Alleen doordat fokkers streng selecteren blijven ze klein met een bolle kop en korte oortjes.
En de konijnen die fokkers dus uitselecteren en huiskonijn worden zijn dus vaak de diertjes met smalle koppies en te lange oren.
Nou kan je als commentaar geven de NHD (nederlandse hangoor dwerg) weegt vaak ook ruim meer dan 1500 gram.
Daar hebben jullie gelijk in en het is dan ook een groot discussiepunt binnen de fokkerswereld, omdat de meeste nhd de naam dwerg dus niet verdienen.
Een echte nhd mag overigens volgens de standaard niet meer dan 1650 gram wegen en is dan dus ook groter dan een dwerg, maar omdat er dwergfactor inzit, het dus wel een dwerg heet.
Mocht je dus een niet raskonijn of niet zuiver ras konijn hebben, dan kan je dus eigenlijk zeggen (mits het dier niet te dik is) dat als ie boven de 1500 gram weegt het dus een normaal formaat konijn is.

Of jouw konijn echt een dwergkonijn is, dat weet je dus pas als je konijn een jaar oud is, misschien kan de dierenarts je nog beter vertellen, of je konijn een dwerg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, bedankt :)