Waarom bijten mijn volwassen katten elkaars snorharen af?

Ik heb twee volwassen katten. Een poes van bijna drie en een kater van onbekende leeftijd (waarschijnlijk rond de 4 jaar). De snorharen van de poes zijn opeens aan één kant bijna helemaal kort. Ik weet dat moederpoezen dit bij hun kittens doen, maar waarom zouden volwassen katten dit bij elkaar doen? Ik lees op internet verschillende dingen, wie denkt het antwoord hierop te weten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft ze zich niet gebrand aan een kachel, of vuur met nieuwjaarsnacht? Weet je zeker dat de kater dit heeft gedaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Mijn kat is regelmatig snorharen of wenkbrauw kwijt door te dicht bij kaars of gasfornuis te komen en daar te snuffelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze verbrand zijn. Het ziet er niet uit of ze verbrand zijn. Ook omdat er nog twee lange tussen zitten. Aan het begin van de middag waren ze nog lang, toen ik een paar uur laten thuis kwam, waren ze kort. Het zijn binnenkatten, dus in die tijd hebben ze zich nergens aan kunnen branden.

Het beste antwoord

Dit is geen normaal gedrag voor volwassen katten.
Het zou heel goed stress-gerelateerd kunnen zijn.
Naar de oorzaak van de stress kan ik op afstand alleen maar gissen.
Als de katten bevriend zijn en het onderling goed kunnen vinden, dan zou je het goed in de hoek van verveling kunnen zoeken.
Het kan sowieso geen kwaad je te verdiepen in omgevingsverrijking, zeker als het binnenkatten betreft. Ook voedselverrijking doet katten veel goed.
Bakjes zijn saai, laat ze maar jagen op hun eten :)
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik schrik hier wel van. Ze zijn de beste maatjes. Voedselverrijking doe ik een aantal keren per week, wellicht dat daar winst te behalen valt. Met ze spelen is er de afgelopen week wat bij ingeschoten, dus verveling kan ik wel plaatsen.
L
Rieneke1
10 jaar geleden
Graag gedaan! Haal de hengeltjes maar snel van stal :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou inderdaad verveling kunnen zijn, goed over nagedacht +.