Kun je iets doen als je ziet dat een winkel veel te kleine dierenverblijven verkoopt?

Ik ken een online winkel (ik noem even geen naam)- die dierenverblijven, zoals konijnenkooien verkoopt. Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, maar die verblijven zijn heel klein en echt ongeschikt om een konijn in te houden (en daarnaast is het ook zo dat konijnen meestal het liefst ook een soortgenoot hebben, maar dat terzijde). Weet iemand misschien of ik iets zou kunnen doen, zonder dat ik te bemoeizuchtig overkom o.i.d.? Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het is niet aan de dierenwinkels om hier op te letten,maar aan de klant die een veel te kleine kooi koopt voor een konijn,net zoals het aan de klant is om één of meerdere konijnen te nemen.

Dus je vraag of je hier iets tegen kan doen dat effect heeft is het antwoord nee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt misschien wel vragen waarom de winkel van die te kleine kooien verkoopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, daar twijfel ik dus eerlijk gezegd een beetje aan, of dat die dierenwinkel z'n verantwoordelijkheid is. Want het was een tijdje geleden ook bekend geworden dat vissenkommen te klein zijn voor vissen, en nu zijn er ook een heleboel dierenwinkels die geen vissenkommen meer verkopen. Snap je?
Summo
10 jaar geleden
ik vind dit eerlijk gezegd ook nogal een uitspraak. Als ik in een gespecialiseerde winkel iets koop mag ik toch verwachten dat men mij iets verkoopt geschikt voor het doel waarvoor het is. Ik zie me al een wasmachine kopen waarvan thuis pas blijkt dat er geen was in past..... Daarbij schaar ik me niet direct bij de uitspraak dat al die kooien zo te klein zijn dat ze echt niet deugen maar er ligt toch een verantwoordelijkheid bij de verkopende partij. Als ze je een kooi verkopen waaraan je dier zich kan bezeren ga je ook boos terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je toch een beetje na kunt denken voordat je iets koopt. Ja dat ronde vissenkommen te klein en niet goed zijn voor vissen wil niet zeggen dat een dierenwinkel ze niet verkoopt of niet wil verkopen en als je een kooi zoekt voor je konijn dan neem je vanzelfsprekend toch al een grote kooi lijkt mij als je van dieren houdt. Hier komt het gezonde verstand van de kopers zelf om de hoek kijken en dit kun je niet afschuiven op de winkelier want die wil alleen maar zoveel mogelijk geld verdienen.' Een echte goede dierenwinkel zal je het advies geven om een ruime kooi voor je konijn te kopen,maar hij zal je niet tegen houden als je een kleine kooi wil kopen.
Wettelijk gezien is er totaal niets geregeld voor hoe groot een hok dient te zijn. Dus nee, daar kun je niks tegen doen totdat er wettelijk iets veranderd. Het is net wat de beeldvorming bij de consument is. Ik vind de hokken die verkocht worden echt te schandalig voor woorden. Maar helaas tref ik bij elke dierenwinkel waar ik kom dezelfde hokjes aan die voor XL-dierenverblijf door moeten gaan.

Ik heb 1 konijn in het grootste hok wat ik bij de gebruikelijke dierenspeciaalzaken kon vinden. Dat hok moet mijns inziens dubbel zo groot zijn als wat ik nu heb. Wij gaan zelf een hok bouwen met een mooie ren er bij, zodat het konijn de ruimte en de bewegingsvrijheid krijgt die ze nodig heeft. Er komt dan ook een tweede konijn bij.

Sowieso ben ik van mening dat een dierenwinkel geen dieren hoort te verkopen. Knaagdieren en konijnen worden verkocht zonder juiste informatie te verstrekken. Ons konijn is viavia bij ons gekomen. Gekocht in de dierenwinkel (gewoon eentje die goed aangeschreven staat) als ram. In haar eentje. Haar inderdaad, want het is toch echt een dame. Een dierenwinkel is goed voor kammen en manden. Maar voor dieren hoor je in mijn ogen naar een asiel, fokker of opvang te gaan en voor medicatie hoor je naar een dierenarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, en daar ben ik het helemaal mee eens. Maar wist u dat er ook konijnenopvangen en knaagdierenopvangen bestaan? Dat zijn zeg maar asielen voor konijnen en/of knaagdieren. Ze kunnen je bijvoorbeeld veel vertellen over het karakter van het dier, en hoe je het moet verzorgen. Eigenlijk veel beter dan in een gewone dierenwinkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat weet ik. We vangen zelf moederloze en zieke kittens op. We hebben dit konijn ook niet gekocht; de gecastreerde ram die er bij gaat komen gaan we dan ook uit de opvang halen.
Voor konijnenhokken zijn wel aanbevelingen maar dat gaat niet verder dan ruim genoeg dat dier kan bewegen, voor groot ras bv 100 x 70 x 60 te klein dus. Je zou kunnen vragen of ze voorlichting geven, hoe groot is konijn zit ie alleen en dan advies geven. Dat ze toelichting op website plaatsen over hokken, afmetingen ed. Ik zou mail sturen met je gedachten hierover en gewoon netjes je twijfels uispreken.